DavidN 2 Postad 10 April , 2011 Håller på att installera en septitank med däckssug i båten och undrar om problemen som kan uppstå då det lutar. Jag vill ju inte ha tillbaka godiset från tanken in i toaletten. Har köpt en rostfri tank på erlandssons och vet inte hur den ser ut inuti, men antar att det inte är några svanhalsar eller dyl i den. En svanhals på slangen mellan toalett och tank kan kanske vara bra, vet dock inte hur mycket den hjälper då det lutar. En backventil har jag från flera håll blivit avrådd ifrån, då dessa har en tendens att krångla. Är det så enkelt att jag kan strunta i allt och förlita mig på att toaletten inte släpper in något bakvägen? Eller ska jag förlita mig på en svanhals och att toaletten inte släpper in bakvägen? Är en svanhals mer eller mindre meningslös i en sån här installation? Kanske ska jag köra med en kran vid tanken för extrema förhållanden? Vill helst inte ha en kran då det blir ett moment att hålla reda på för gäster och skulle gärna vilja att det fungerar ändå. Hur ser era installationer ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 10 April , 2011 Svanhalls eller inte så har du elendet ståendes i slangen mellan toa och tanken. Satsa på en twist n lock pump så har du en avstängningsfunktion i pumpen eller montera en kulventil mellan toa och tank. Vår installation med tanken monterad ovanför toastolen har inloppet till tanken i överkant, händer då och då att backventilen strulat, vilket leder till att elendet blir stående i toastolen (inte något större problem) lite hett vatten brukar lösa detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser