Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Base

Gummi!!! -))

Rekommendera Poster

tänkt bygga ett  angörings skydd på båten som skyddar  när jag aka in i mot bryggan..vet inte vad dom kallas... tack för alla tippssmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikare - fast det är väl mer ett hjälpmedel vid angöring.

Om man vill skydda sig mot att angöra, är nog radar det bästa. 

Även ett digitalt sjökort med en GPS-possition, kan ju hjälpa till så att man håller sig på så långt avstånd att man inte angör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår vart du vill komma Toaen, men enligt SAOL har angöring numer även betydelsen lägga till vid brygga. Sedan är det en annan fråga om vi sjömänn ska bry oss om att SAOL ändrar betydelsen på gamla sjötermer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ordet angöra har efter filmen Att angöra en brygga fått en annan betydelse för de flesta.

Det var väl inte meningen att det skulle bli resultatet men allt som visas på TV blir accepterat. Även om det väl var tänkt som ett taffligt namn på filmen med det lite klantiga gänget som skulle ha kräftskiva i skärgården. 

Vi har ju annars ett passande ord för det vi menar i ordet tilläggning eller lägga till. Det är bara något längre än angöra.

Vad ska vi annars använda för ord för att angöra en kust eller hamn. Komma fram till, eller liknande. Kommer inte på något annat nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte så kul med svart gummi förstås. Det blir ibland svarta streck. Skulle vara bättre med vitt.

Har just skurit till bitar av rörisolering och det får duga på peket tills jag hittar nåt bättre. Det håller nog bara för en smäll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...