Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
forgus31

Gjuta egna "plexiglasluckor"

Rekommendera Poster

Vi har luckor i akrylplast eller Plexiglas som visst är ett varumärke. Tills vidare förstärkta med polykarbonatskivor på insidan då de uppnått aktningsvärd ålder 32 år. Fungerar OK men den dag man får lite extra ork kunde det passa att göra nya.

Vad tror ni om att gjuta nya luckor? Helt enkelt kanske inte men göra gjutform efter de gamla luckorna, polera tills man spricker montera ihop formhalvorna, och hälla i flytande akrylplast i formen. Finns det kunskap om sådant nånstans? T.ex vilken hållfasthet kan man få, luftblåsor och det ena och andra problemen.

Kan tänka mig att båtkompisar med likadan båt skulle köa för att låna den formen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag skulle byta ut några framrutor till en större bayliner för några år sen.Vi lämnade iväg orginalrutorna för att användas som mall till dom nya.Det blev tyvärr inte så bra eftersom att dom nya fick inte samma radie/kontur som de gamla.(pga av radien ökade om den nya rutan mättes ovanpå den gamla)

När vi bad att få en gjutmall tillverkad blev det inte längre intressant.ca 10 000 kr om jag inte minns fel.

Så,i vårt fall funkade inte utan vi polerade upp dom gamla istället .(kunden blev nöjd)

Hoppas att det löser sig för dig.

Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det var den förträfflige Peter_K som tippsade om det här företagen, nån gång för länge sen. http://www.svepo.se

Har själv några rutor i min motorseglare, som i viss mån sett sina bästa dagar. Talade med en av killarna. Han verkade mycket seriös och kunning.

Har dock inte kommit till skott ännu.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nog jag som tipsade, ja...
Men förträfflig, näääää...
*rodnar*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, böja plexi är ju en sak. Jag hoppas ju alltid på mirakelmetoder.

T.ex: Gå och köp hemgjutarens kit 1 och kit 2.

Lägg den gamla upputsade och släppvaxade rutan i lådan i kit 1.

Stäng locket efter att ha passat in luckan i lådans mitt och tejpat mellanfolien runt luckan. Folien ska tejpas så att ingen rinnande plast ska komma från övre till undre delen på den blivande formen.

Häll i härdaren och vätskan från kit 1, blanda och häll i innehållet i hålet i lådan i kit 1.

Vänta i trettio minuter och pumpa in tryckluft i hål A och B i lådan.

Inspektera gjutformen. Montera på gångjärnen på formen noggrannt. Avlägsna luckan. Spackla och polera ev. felaktigheter i formen. Vaxa.

Upprepa samma sak som vid gjutning av formen men med burken i kit 2 innehållande akrylplast.

Häll akrylplasten i hålet på formen. Vänta i trettio minuter innan gjutning av ny lucka.

Det var väl inte så svårt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som jättebra kit - köp dem och gör så!
Låt mig gissa - bara ett litet problem..?
Butiken ligger i korsningen av Fantasigatan och Påhittvägen i Drömstad?
;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad vore livet utan drömmar?

Bara hårt slit och kliande glasfiber. Nån gång borde väl drömmarna gå i uppfyllelse.

På måndag går hon i sjön. Jag drömmer om att hon inte ska flyta. En sanndröm? Den som lever får se. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söker också en lösning på detta! Likadan båt, förmodligen identiska luckor som börjar bli ålderstigna.

Bara en tidsfråga innan förluckan havererar. Lyckas Du hitta en lösning är jag mycket intresserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte kröka Lexanrutor (polykarbonat) själv i ugn för ca 20 år sen. Toleranskraven var inte så höga då det skulle vara till ett vindroder. Tror vi värmde till 70 (?) grader för att sen vinkla lämpligt.

Gick åt fanders. Förmodligen gjorde vi massa fel men teoretiskt (civ.-ingenjörer som vi var) trodde vi det skulle vara enkelt. Dyrköpt kunskap och då fanns kanske inte den kunskap som finns idag men lätt är det inte.

Hehe...måste berätta en anekdot: När jag var 15 år (40 år sedan) så skulle jag rikta en vanlig LP-skiva (Depp Purple) som blivit skev i solen. Satte in den i ugnen på 100 grader och jag och polaren satt o kikade och väntade på att den skulle bli plan. Helt plötsligt (innan den blivit plan) försvann spåren(t) och ytan blev spegelblank.

Shit happens :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så kan det gå - från Deep Purple till Depp Purple.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eilean:

Du citerade mig och för en gångs skull så blev min felstavning lyckad!

Hehe...egentligen en lyckad felstavning av mig och lyckad då du insåg poängen då det verkligen var deppigt att skivan förstördes.

Glad Påsk!

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eilean:

Hehe...egentligen en lyckad felstavning av mig och lyckad då du insåg poängen då det verkligen var deppigt att skivan förstördes.

Glad Påsk!

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eilean:

Glad Påsk!

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj: Blev 3 inlägg. Ber om ursäkt, trodde datorn hängde sig då det tog tid blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polykarbonat verkar vara svårare att böja än akryl. Jag gjorde en gång ett visir till en skoterhjälm och det lyckades bra. En enkelkrökt yta.

Materialet är ganska dyrt, även akrylen, så man vill ju inte misslyckas för många gånger. 

Nu var ju min tanke att hälla flytande akryl i en form men det kan man nog glömma. Däremot kan jag tänka mig att skaffa lite spill från en plastfirma och testa att böja i ugn och limma eller svetsa hörnen på samma sätt som Forgusluckorna är gjorda. En nästan osynlig skarv i hörnen. Akryl kan poleras också vad jag vet så små felaktigheter inte syns.

Jag hör av mig om jag lyckas men t.v förstärk luckorna med en 3-4mm polykarbonat på insidan. Det funkar utmärkt så länge luckan hänger ihop någorlunda. Gångjärn och knäppe ska fixera extrarutan som går ut över kanten på sargen. Det blir också lite mellanrum. Bra mot kondens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polykarbonat (Lexan) är i pricip skottsäkert Används som inbrottssäkra ruto då de inte går att slå sönder. Används även inom flyget so rutor av samma anedning. Plexiglas mm spricker lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...