Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Freakazoid

Täta hål i akterspeglen med vad?

Rekommendera Poster

Hejsan! har en Jofa winth 485 plastbåt  och tänkte byta utombordare på denna men måste då flytta motorfästet.

Vad ska man då täta det gammla hålen med? Plastic Padding? jag har inte en aning! 

Hålen lär väl bli 1-2 cm i omkreds. 

Simma Lugnt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastbåtar lagar man med polyester och glasfiberarmering.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du skall vara riktigt seriös så slår du i en trästav först som är lika lång som trävirket inne i akterspegeln, sedan polyester och glasfiberväv ytterst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så bra att göra så. Slår man in en trästav hamnar ådringen i träet så att om träet blir fuktigt kommer staven att öka i diameter, och det kan medföra sprickor i akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag bytte motorfäste så tog jag polyesterspackel och glasfiber. Tvättade ur hålen med en rekordelig thinnertrasa och pulade in det i hålen. Slipade slätt och fint på utsidan men lät det vara kvar små buktningar på insidan. När jag sedan skulle borra nya hål för nya fästet så tangerade två av de nya borrhålen de gamla. Det var då så stakt att det inte uppstod några sprickor eller tendenser till delaminering i de proppar jag hade fyllt med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att en trästav på ca:12mm i diameter skulle svälla så mycket att det skulle orsaka sprickor?

Den sväller i diameter riktningen och ytterst lite i längdriktningen och visst kanske det trycker lite mot plyfan som ligger inne i akterspegeln.

Jag har svårt att tro att det skulle kunna orsaka sprickor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort detta åtskilliga gånger. Fungerar umärkt med nämnd träplugg. Men smeta Sikaflex runt hela. Slå in, bryt av på in och utsida och eftertäta med sikaflex på båda sidorna. Självklart skall allt vara rengjort. Fungerar utmärkt och alla båtar jag gjort det på flyter än. Lycka till

Och OBS. Sikaflex, absolut inte silikon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Var nere på biltema innan idag och köpte polyester och glasfiberduk.  

Ska se om där ligger en trästav i förrådet som passar. har för mig att jag har något liggande annars blir det en tur till Hornbach!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ähum, öh - nä, det blir nog inte så stor sprängkraft på 12 mm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter denna tråden lite då jag står inför samma problematik med onödiga hål i akterspegeln. 

Inför vårens epoxibehandling har all gelcaot slipats bort och då framträdde en hel del gamla borrhål i akterspegeln. Vissa av dem såg bra ut men några var lite fuktbemängda och det fanns åtta genomgående bultar efter något som jag inte vet riktigt vad det varit, troligen har det varit någon typ av fäste för trimplanskolvar. Bultarna har jag nu slipat av skallarna på och tryckt in i båten för att kunna slipa bort gelcaoten helt.

Totalt har jag närmare 40 hål som jag vill fixa surprise. De har lite olika diameter men jag kommer borra upp dem så att jag är säker på att det bara är friskt laminat runt dem och kan då välja vilken diameter jag vill ha.

Jag har funderat på det här med blompinnar men tänkte att varför inte använda glasfiberstång istället?! Om det skulle funka så slipper man ju helt risken för att något suger åt sig fukt och sväller. Jag tänker mig att kapa till aningen längre bitar som akterspegeln är tjock, dränka in dem i epoxi och trycka in dem i hålen. Efter härdning slipas stången ned jäms med laminatet och epoxibehandlingen kan påbörjas! 

Det finns en firma i Malung som säljer glasfiberstång i olika dimensioner och jag har precis mailat dem för att se om det går att köpa små kvantiteter av dem...man vill ju inte köpa 1000 stänger av två olika diametrar!

Jag har också sett att hobbyaffärerna har glasfiberstång, åtminstone i 10 och 12 millimeters diameter för en femtilapp styck! yes

Vad tror ni om denna lösning? Jag kan inte se några nackdelar med den...kan ni?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...