Gäst johan Postad 16 Oktober , 2004 Hej Jag har köpt en snipa med en albin ad21 med direktkylning och har funderat på att installera en sötvattenkylare istället. Är det någon som vet vad för kylsystem jag ska ha till min motor? Martec? MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 18 Oktober , 2004 Först måste du fråga dig om det är lönt att överhuvudtaget installera färskvattenkylning. Om motorn har gått sjövattenkyld i saltvatten i mer än 15 år, är det ingen idé att lägga pengar på det. Då finns det redan så mycket beläggningar i motorns kylkanaler, sk. pannsten, att en ombyggnad till färskvattenkylning varken gör till eller ifrån. Har motorn däremot gått i sötvatten och framför allt om den skall komma att gå i saltvatten framöver kan man sannolikt förlänga dess liv högst betydligt med en konvertering till färskvattenkylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst johan Postad 2 Januari , 2005 Hej Nidelvbo Ja jag förstår vad du menar. Enligt försäljaren har båten gått mest i sötvatten i kanalerna kring Östergötland. Motorn är ifrån 1975 då båten byggdes och nu tänkte jag tuffa runt i skärgården kring Västervik där jag har båten nu. Så frågan kvarstår. Är det möjligt att installera och vad för slags system måste jag ha. MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst johan Postad 2 Januari , 2005 Hej Nidelvbo Ja jag förstår vad du menar. Enligt försäljaren har båten gått mest i sötvatten i kanalerna kring Östergötland. Motorn är ifrån 1975 då båten byggdes och nu tänkte jag tuffa runt i skärgården kring Västervik där jag har båten nu. Så frågan kvarstår. Är det möjligt att installera och vad för slags system måste jag ha. MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser