larsos 0 Postad 9 April , 2011 Hej, Jag undrar om någon har någon åsikt om dessa http://www.simppu.fi/ruotsi/index.html. Alltså en Simppu 620, snipa med långriggad utombordsmotor. Jag inser att de knappast är några fartmonster men mina behov på båt är som följer - den skall vara underhållsfri och billig att äga, den måste ta många personer (har många barn) och skall vara lämplig att fiska från samt för att göra badutflykter i insjöar. En sådan här kostar ca 90-100 tkr inklusive en 8 HK utombordare. Är det prisvärt? Vilka andra (typer av eller specifika) båtar borde jag fundera över? Jag är tveksam till att köpa en vanlig styrpulpet med en motor som bara den kostar 40 tkr och som kan haverera men jag kanske är fel ute? Tacksam för all hjälp jag kan få. /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GeorgeVII 1 Postad 9 April , 2011 Den där utombordaren kan väl haverera lika lätt som en motor hängandes på en styrpulpet? Dock tycker jag det är en vettig båt du hittat, men hade hellre sett motorn inbyggd och med fjärreglage till denna. Varför inte lägga pengarna en begagnad snipa med en mindre inombordare? Jämnare gång, bättre ljudisolering och oftast bra pris (den har redan gjort sitt prisras).. Dock är ju motorn inte lika lätt utbytt som i båten ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 9 April , 2011 den här är billigt underhållsfri, har en elmotor som man kan köra 6 timmer med maxfart 7 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 721 Postad 9 April , 2011 Simppu är inte något att skryta med när det gäller finlir och finish. Den är säkert utmärkt som bruksbåt. Själva skrovformen har under åren tillverkats av ett flertal finska tillverkare.F örsta exemplaren kom i slutet av 1960-talet, tror jag. Ett tag såldes den under namnet Terhi 600, har dock inget att göra med nuvarande varumärket Terhi. Simppu är första tillverkaren som anpassat skrovet för utobordare, tidigare var det inombordare som gällde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickelMadDoe 0 Postad 11 April , 2011 Var och kikade på en Simppu 620 nu i helgen och tyckte nog att finishen var riktigt bra ändå.Självklart var det en enkel båt.Men jag hade säkerligen köpt denna istället för en vanlig eka i samma storlek om det var denna typ av båt jag var ute efter.Den var väldigt stabil att röra sig i och sen finns den tydligen både med eldrift eller med styrpulpet enligt säljaren.Dessutom fanns det ett trimplan som man kunde köpa till för farter uppåt 15knop.....kanske att den blir lite vinglig då.....Utan trimplan gick den iallafall enligt mig bra i sjön.Helt klart värd att titta närmare på. Lycka till med ditt båtköp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser