Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
SwingFit

VHF Nexus NX2500 med Navtex

Rekommendera Poster

Är intresserad av att köpa en VHF Nexus NX2500 med Navtex som man hittar på lite olika ställen för 2600-2800:-

Var monterar man Navtexen på en segelbåt? högst upp i masten eller? Ersätter den VHF-antennen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navtex-antennen, som är separat,  kan monteras i däckshöjd....f.ö. ett suveränt väderinstrument där man dessutom får ständigt uppdaterade navigationsvarningar på köpet.

Fair winds,
Leif, Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Navtex-antennen ersätter inte VHF-antennen, du måste alltså ha två antenner. Har själv en sådan och tycker att den fungerar bra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast man skall komma ihåg att så länge man seglar i våra farvatten är nyttan av en Navtex tveksam. Visst, man får väderprognoser några gånger om dagen, men de är exakt samma prognoser som på P1. Nyttan av navigationsvarningar kan diskuteras.
Jag har Navtex ombord och de sista åren slår jag inte ens på den så länge jag är i vatten där jag  hör P1 eller hör Stockholm Radio via VHF eller har internet.

Apropå Silvas kombination - när jag var ute och långseglade för några år sedan mötte jag en del andra seglare med en sådan ombord. Navtexdelen var konsekvent värdelös, fungerade bara under idealiska mottagningsförhållanden och många gånger fick jag dela med mig från den information som klockrent dök upp i min billiga Nasa men inte på Silva. Jag vet inte exakta modellbeteckningen och det var ju ett tag sedan saker kan ju ha ändrat sig. Men ett varningens ord kanske kan vara på sin plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...