Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
thosod

självläns hur gör man??

Rekommendera Poster

Har tänkt att sätta in självläns i min båt är det någon som har ritning eller skiss på hur man skall dra slangarna från durken till aktern. tacksam för svar och skiss.

Mvh thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar bara om durken ligger högre än vattenytan utanför båten. Om så är fallet så är det bara att borra hål i durk och botten eller akterspegeln och se till att det är fall på slangen hela vägen från durk och ut.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en variant i gamla träbåtar med en ventil i botten man öppnade under gång. Pga farten och riktningen på öppningen under båten sögs vattnet ut. Det gällde dock att stänga ventilen före man stannade annars gick vattnet bakvägen in när farten försvann.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett mycket beskrivande svar av en mycket känd båtkonstruktör enligt följande:

John H.V. Lindblom:

Citat;

Hej Thomas,
Tack för vänligt mail!
Regnläns innebär att båten tömmer sig själv vid regn. Det innebär att vattnet naturligtvis måste rinna till läns-öppningen i durken och inte stanna tex i båtens främre del. Den skall även länsa med full tank ombord. En person skall även kunna gå hyfsat torrskodd till självläns kranen/eller proppen för att stänga den. När man lastar båten skall kranen/proppen vara stängd!
 
Självlän (Eng. selfbailing) innebär att båten tömmer sig själv med den last den är godkännd för vid stillaliggande en viss marginal. Man kan även överlasta en båt genom att stänga kranen momentant för att öppna den vid gång i planade läge med överbrytande sjö för att stänga igen när båten övergår i deplacementfart. Detta förfarand kan även användas med regnläns förutsatt att båten länsar under gång. Många tillverkare använder ordet sälvläns felakigt i sin reklam. Som båtägare bör man naturligtvis som alltid på sjön veta vad man sysslar med och vad avsikten är med systemet.
 
Mången förbistring  har även uppstått i samband med att man har övergått till dom tyngre 4-taktarena med bibehållen durkhöjd och akterspegelbredd, (båten var ju urspungligen  konstruerad för dom lättare 2- taktarna), och nu blir man våt om fötterna före man hunnit stänga kranen!
Man föredrar ofta regnläns på små båtar av den anlednigen att man vill ha så höga sargar inne i båten som möjligt för att skape en trygg miljö ombord.
Ofta använs en kompromiss av dessa två system men då skall man fortfarand kalla det för rengnläns.
Det finns ganska vidlyftiga CE regler idag som beskriver detta i detalj för nyare båtar.
Ha en fin sommar!
John  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...