Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Coffeman

Slipa bottenfärg med maskin eller annat enkelt sätt?

Rekommendera Poster

Vanligtvis använder man ju våtslippapper för att slipa bort bottenfärgen men har fått problem med musklerna så jag skulle vilja ha ett enklare sätt att få bort bottenfärgen?

Någon som något förslag? Finns det enklare maskiner eller skall man leja bort skiten?

/Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det var på TV jag såg en som slipade spacklade gipsskarvar med en stor sliprondell med långt skaft.

Det kunde va nåt för den mjuka bottenfärgen. Står man en bit ifrån som det blir med det långa skaftet slipper man en del av den otäcka giftfärgen. Nackdelen är väl att den blir lite tung. Kanske går att väga den mot en pallbock och avlasta på sina ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade på Youtube

http://www.youtube.com/watch?v=ULepIXYQaT8&feature=related

och antar att dammsugaren får rondellen att suga fast något i underlaget. Det skulle underlätta då man slipar botten. Samtidigt måste ju dammsugningen vara bra för både människa och miljö.

Kom på att grästrimmern i garaget kanske kan bli en slipmaskin med skaft!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blästrar det mesta först grovt, tar sedan med vanlig slipmaskin. Munskydd och hörselkåpor. Huva och skyddsglasögon vid blästring. Tänkte skippa den hårda färgen senare (rest från förra ägaren), och lägga på Jotuns kopparbaserade slipbara. Hade den färgen på förra båten och den fungerade klockrent. Rekomenderat var två lager tror jag. Jag la på fyra då båten är hyffsat snabbgående. Samma på min nuvarande blir det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu tagit bort min färg och testade olika alternativ.

Kaustiksoda med tapetklister och lite vatten, väntade ett dygn och sedan högtryck. Ca 90% borta satt som mossa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...