Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Gäst n0sliw

Hämta båt och 30km/h trailer på en biltrailer?

Rekommendera Poster

Gäst n0sliw

Hej kunniga vänner precis som rubriken säger så vill ja köpa en båt en bra bit bort ifrån mig och undrar om det funkar att transportera båten på 30km/h trailern på en biltransport/trailer för att kunna köra i 80 knyck totalvikten på båt och 30trailen är inte mer än 1100 Kg och ja räknar med att BE behörighet krävs. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja varför skulle inte det gå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Är inte helt hundra på reglerna bara, man vet aldrig va en trafikpolis kan lura i en;)

Tack för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju alltid ringa polisen och fråga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O härliga ungdomstid!

Det var under den tiden jag och min seglarkompis skulle ta upp OK-jollen till Bygdeträsket från Stockholm. Vi lastade på den på ett takräck vi fått med bilen. Ett tungt elände. På det den vattensjuka plywoodjollen. I sittbrunnen lastade vi in lite extrabagage i resväskor. Vid sidan en 6 m lång mast och så iväg.

I Bollnäs som vi övernattade hos far och mor fick vi Ågren och besökte polisstationen för att verkligen kolla om vårt ekipage var godkänt. Vi tyckt eväl det gick lite vingligt.

Den joviale polismannen orkade inte komma med oss för att besiktiga ekipaget utan uttalade sig mer i allmänna ordalag, nåt om att det är upp till föraren att avgöra om det är OK.

Passade föresten bra till vår båt med att det var OK att lasta på.

Så när polishelikoptern såg en OK-jolle komma farande på E4 var vi inte så oroliga.

Senare läste jag att den s.k hundkojan inte skulle ta mer än 15 kg. Vi hade nog ett par hundra kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Gudenlightened att ja inte tänkte på det när ja är medlem på maringuiden och frågan är relaterad till båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Gött å höra! Hoppas det går smidigt för oss då, det blir att hämta båt i helgen de ää inte trökit ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Plasserar man en båttrailer på ett annat släp så upphör den att vara båttrailer och övergår till att vara simpel last (av typ båttrailer). Det enda Polisen kan ge Dig bannor för är överlast, dålig lastsäkring och ev fel körkortsklass men det sista har Du ju edan nämnt själv smiley

Senast ändrad av sdk780 | 07 april 2011 | 20:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Det låter bra det. Man lär ju va rätt försiktig om grejerna så det ska allt spännas rejältyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Inga problem att ta en båt på trailer på en biltransport kolla bara var tyngdpunkten på båten med trailer ligger så du får det så långt fram som möjligt så går det stadigare. Se även till att båten är surrad på trailern och att trailern är surrad på biltransporten och att överhäng är ordentligt utmärkt med flagga el. dyligt så är sheriffen lugn. Ekipaget blir lite större än vad man brukar dra på så håll koll på höjder m.m.. Bilden visar när jag hämtade min flipper 580 Cabin i Gävle och tog hem till Åsbro (mellan Hallsberg och Askersund) hade ingen lust att köra 30 km/h i 260 km säljaren var lite skeptisk till min ide tills han märkte att båten faktiskt rullade upp på biltransporten och den stog stadigt fick palla upp dragstången från båttrailern med en vanlig pallbock .bara surra fast allt och dra hemmåt fungera kanon.

// Janne

post-10011083-1394236671,3806_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Väldigt bra bild! Himla käckt å kunna hämta båtar på 30km/h kärror sådär, precis som ja vill göra. Bra idé med pallbocken på dragstången så man kan justera höjden! Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som det är skrivet här ovan så fungerar det utmärkt att dra upp båten/kärra på ett bilsläp.

Kan vara bra att ha med lite grövre brädor eller liknande om man vill kunna få mer stabiltet när man surrar fast det hela på biltrailern. Bifogar en bild på när jag hämtade min flipper förra våren :)

post-28021-1394236671,4918_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kan alltså dra slutsatsen att det går, men bör vara en Flipper ;-)

Sitter också och kollar på trailerbara båtar. Många med 30-trailer. 
Jag har inte ens tänkt tanken att man kan göra så här. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Kalasbilder :)  väldigt nyttigt att se hur andra gjort! Båten ja tänkt hämta är en yamarin 600 br och den ska visst inte väga mer än 450Kg torr och en 225a ligger omkring 200Kg så va det upptagningsvagn med som ser väldigt rätt nätt ut knappt nån ram och mest bara en lång dragstång så det blir en 1300Kg biltrailer en sådan lastar ju runt 900Kg yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att en enkelaxlad biltransport wobblar mycket lättare om du får lastvikten lite fel, min första båt som jag hämtade i Göteborg på en enkelaxlad biltransport och fick vikten lite för långt bak, gick inte att åka en 1 km/h över 70 det bara wobbla och for. När jag hämtade min 580 och hade en boggietrailer och vikten ganska långt fram så var det inga problem att dundra på i 90 - 100 hur stadigt som helst. Bara ett tips kräver kanske lite mer behörighet på styrlappen eller att chansa lite mer.

Har man kört bärgare finns inga problem, det finns bara möjligheter.

// Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men personligen skulle jag inte vilja fastna i en poliskontroll och riskera körkortet pga felaktigt lastning, och som argument använda att man fick tipset från en person som man inte vet vad den egentligen heter på ett internetforum - men det kanske bara är jag..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trots att man avverkat några Flipprar så vet jag att det funkar även bra att lasta Stortriss med båtvagn på biltransportsläp. Masten sticker dock ut en liten bit bakåt... smiley

Tipset är att skaffa gott om rejäla spännband och klossa fast båtvagnens hjul.

Utstickande last (mer än 1 meter) skall markeras med vimpel på dagen och röd lampa och reflex i mörker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev det någon båt att hämta i helgen? berätta gärna hur det gick kanske det finns någon lite bild också.

// Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Klart att det blev och det har fungerat precis suveränt att köra! Blev 60 mil resa:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...