Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Jsail

Generator från Biltema, sänka effekten?

Rekommendera Poster

Då börjar det bli dags att fixa en ny generator till min MD5A. Troligtvis installerar jag en från biltema på 65-70 A. Dock undrar jag ifall man på något vis kan begränsa effekten på den? Har idag en generator på 35A och av vad jag läst så kan en större generator bli för tung att dra runt innan motorn är varm. Vissa verkar sätta dit en stömbrytare för laddning, men det känns lite bökigt att ha det så.

Detta skulle jag helst vilja slippa, samtidigt som en originalgenerator är på tok för dyr. Så, är det någon som känner till något sätt att begränsa generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Du har lyssnat på en myt och missuppfattning.

Generatorn levererar precis så mycket ström som det förbrukas/går åt.

Så om ditt batteri är fulladdat och inget annat är påslaget så ger den ingen ström alls.

Amp talet talar bara om den maximala som den kan leverera.

Det är klart att om man har många förbrukare igång så går det tyngre att dra runt.

Din motor lär väl knappast märka det.

Så köp du lugnt på Feltema. Jag har köpt generatorer själv där och aldrig haft något fel på dem. Enda problemet har varit att de är mycket billigare smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer Kalman.

Det kan vara trevligt att ha en bra laddning redan vid tomgång. Det grejas med rätt remskiva så generatorn laddar bra eller om man så vill fullt redan på tomgång. Resultatet blir då att motorn går lite trögt att starta då generatorn suger en hel del de första sekunderna även till en rätt så full batteribank.

Generatorn försöker att ge önskad spänning drygt 14 V vilket är dess uppdrag och det tar på momentet från motorn om det dras mycket ström. Skulle det vara så att din motor blir svårstartad när det går för trögt skulle du kunna sätta en strömbrytare på laddningslampan så generatorn inte lämnar nån laddning. Bättre än att bryta med huvudströmbrytaren som kan ge gnistor och förstöra laddningsregulatorn och likriktardioderna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En generator som laddar för fullt drar ca 2 hästkrafter ( större generator drar mer än en liten oberoende av märke och inköpsställe )har man en liten klen motor på kanske 5-10 hästkrafter så blir det inte så mycket kvar att driva båten med.

Full laddning sker inte under startfasen utan först när man uppnår ett visst varvtal och om batteriet är i behov av laddning efter en eller flera nätter med värmare  och andra förbrukare igång. Problemet uppstår då om man  dessutom har motvind när man ska iväg och motorn inte orkar varva ordentligt.

/Claes



Senast ändrad av Rascal | 07 april 2011 | 13:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höj tomgången en aning så den orkar med generatorn. Plocka en generator på skroten det blir billigare och ingen kinaskrotkopia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höjning av tomgången tar tyvärr inte bort belastningen från generatorn.

/Claes



Senast ändrad av Rascal | 07 april 2011 | 15:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kastar man in ett par extra förbrukningsbatterier så minskar laddbehovet och därmed belastningen, men jag skulle inte tveka att kasta in en 65-70A generator då den knappast nån gång kommer att ge så mycker mer än orginakgeneratorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår jag dig rätt?

Biltemas generator är inget att ha?

Detta måste du utveckla vidare så alla förstår.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra båt satt en MD:5a som jag hade en 70 amps generator på, och det blev bekymmer vi vissa tillfällen som du befarar. Hade man legat i en naturhamn 2-3 dygn med kyl o värme som förbrukare blev det problem. Motorn varvade upp mycket långsamt när den var kall, och man behöver ju den lilla effekten vid manövrar. Hade 3 st 75 amp batterier monterat och den stora remskivan på generatorn twc regulator. Blev tvungen att montera en strömbrytare mellan regulatorn och kolet i generatorn. När man väl varvat upp MD:5an var det bara att slå till strömbytaren så funka allt bra. Jag skulle inte välja bort den större generatorn för problemet kommer ju bara vid speciella förhällanden, och man kan ju kanske tex varmköra några minuter så sänker ju regulator laddningen och verkningsgraden på dieseln blir ju oxå bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningslampan är en rätt finurlig grej. Ändå inget man funderar över precis.

I det här fallet med liten motoreffekt och stor generator räddar Laddningslampan starten av motorn, lite beroende på hur stor effekt själva laddningslampan har.

Med normal laddningslampa behöver man oftast varva upp motorn innan generatorn börjar ladda. Då slocknar också lampan förstås, dvs generatorn laddar. I det läget har man fått bra varv och effekt på motorn men kanske behöver fortsätta hålla varvet lite högre än normalt om batterierna suger laddning. I sämsta fall stannar motorn, orkar inte dra generatorn. Då får man ta en större remskiva på generatorn.

Men med en strömbrytare t.ex veid laddningslampan kan man vänta med att ladda tills båten fått styrning i motvinden och kommit ut ur hamnen.

Jag har ett exempel på detta att en generator kan vara en motsträvig typ vid låga varv. Jag monterade en 60A generator på en 6hk utombordare. Motorn gick då inte att starta. Momentet som generatorn ville ha var för stort Ansluten till ett bilbatteri. Det kändes även i startsnöret. Trögt. 

Sättet att lösa detta blev att ta bort laddningsregulatorn. Den vill hela tiden ladda fullt och jag hade ingen laddningslampa som gav lite respit.

Med ett stort justerbart motstånd till fältlindnigen fick jag istället justera in hur mycket laddning motorn klarade av. Dvs vilken fart jag ville ha på båten. Med full laddning gjorde Maxin 77:an knappt 2 knop med full gas. Den laddningen, 60 A, var ju helt galet högMed motståndet justerade jag ned farten på båten, fortfarande med full gas.  Det var OK med ungefär 5 knop. Då blev det väl ungefär 10 A till batteriet. Utan att ha propellern igång gick det inte att köra motorn. Antingen stannade den eller varvade fullt. Om man inte gasade manuellt.

En dieselmotor har en varvtalsreglering som utombordaren saknade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler batterier är bara lösningen en gång nämligen när man sätter i dom första gången fulladdade.

Börjar man sen använda dom och ta ut effekt och ladda ur dom så måste det till laddning för att fylla på förrådet igen.  Du kan visserligen ligga längre ju fler batterier du har men du måste även ladda längre för att det ska bli fullt igen. Och det är där finessen med en större generator kommer in då den laddar fortare.

/Claes



Senast ändrad av Rascal | 08 april 2011 | 00:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningslampan är en rätt finurlig grej. Ändå inget man funderar över precis.

I det här fallet med liten motoreffekt och stor generator räddar Laddningslampan starten av motorn, lite beroende på hur stor effekt själva laddningslampan har. 

Skrevs tidigare.

Effekten på lampan kan inte reglera strömmen. Ända uppgiften den har är att lämna magnetiseringsström. När generatorn laddar/lämnar ström tillverkar den sin egna magnetiseringström som regulatorn reglerar till rätt spänning ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även en viss liten risk att remanensen i generatorn räcker att dra igång laddning utan hjälp av ström från laddningslampan så det kan vara en risk med strömbrytaren på det stället.

Fenixens placering av den räddande strömbrytaren är bättre om man hittar den ledningen på generatorn. Kan väl sitta i regulatorn och svårt om den är inbyggd i generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med. Jag har tidigare kört två somrar utan laddningslampa och laddningen kom alltid igång när motorvarvalet höjdes något pga kvarvarande magnetism (remanens) i generatorn. Så en ströbrytare är ingen pålitlig lösning.

Å andra sidan krävdes det att varvtalet gick upp något från tomgång för att laddningen skulle starta och normalt blev detta när man var på väg ut ur en hamn. vilket ju egentligen bara var en fördel.

I början av säsongen krävdes det förstås en lampa för att starta laddningen, men efter ett par gånger kunde den tas bort och därefter startade laddningen varje gång motorvarvtalet gick upp. Jag antar att detta kan vara generatorberoende också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett knep jag tillämpat för att tillfälligt begränsa strömmen. Kopplade en billampa på 55 watt i serie vilket begränsade strömmen till ca 4-5 Amp. Kortslöt lampan och strömbegränsningen var bortkopplad. Enkelt men lampan blir varm och lyser kraftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan du skall bara komma ihåg natulagarna, så at det blir kraft över att driva båten.  736w=1hkr 1,36hkr=1000w 14volt x 50A=700w  nästan en HÄSTKRAFT friktionen  Men  lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...