Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Flintstone

Någon som vet något om Finmar SeaCabin 570?

Rekommendera Poster

Hej!

Finns det någon på detta eminenta forum som vet något om Finmar SeaCabin 570? Jag har nyligen köpt en jättefin sådan men vet egentligen ingenting om dem. Så all information är välkommen!

En specifik fråga jag har är om man kan komma åt insidan av yttre skrovet på något annat ställe än i motorrummet. Ruffdurken saknar ju stuvfack och de stuvfack som finns under tofterna i ruffen bottnar inte mot skrovet utan har en plastad botten.

Anledningen till att jag vill veta detta är att jag vill montera en ekolodsgivare så långt fram som möjligt. I min Stortriss har jag haft givaren framför kölen, inne i båten, så den skjuter genom plastlaminatet. Det har fungerat perfekt och nu vill jag göra likadant i SeaCabinen.

I Stortrissen fick jag såga upp en liten lucka i botten på stuvfacket men då visste jag hur det såg undertill eftersom det finns en inspektionslucka att kika in igenom. I SeaCabinen har jag ingen aning om hur det ser ut under stuvfacksgolven så jag drar mig för att sätta sågen i plasten bara för att kanske upptäcka att platsen inte passar för givaren.

Tacksam för all input jag kan få!

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fred

Jag kan inte alls svara på dina frågor, men jag har själv köpt en Finmar Sea cabin och har - tror/hoppas att jag har - propeller strul.

Vad har du för propeller på din skuta. När jag köpte min båt kom hon med en 15x13 och en 15x17 som skadad reserv. Som jag förstår det så är båda fel, men vad är rätt?

Tacksam för svar

Mvh

Lasse

 

 

 

post-10019244-1394236754,8868_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fred

Jag kan inte alls svara på dina frågor, men jag har själv köpt en Finmar Sea cabin och har - tror/hoppas att jag har - propeller strul.

Vad har du för propeller på din skuta. När jag köpte min båt kom hon med en 15x13 och en 15x17 som skadad reserv. Som jag förstår det så är båda fel, men vad är rätt?

Tacksam för svar

Mvh

Lasse

 

 

 

post-10019244-1394236754,9383_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Ekolodsgivaren... Det ser ut som om det är en motorbåt. Där sätter man normalt ekolodsgivaren i aktern, där vattnet är mest ostört. Antingen utanpåliggande på akterspegeln, eller inombords. Är båten planande är det direkt olämpligt att ha givatern fram, efterom fören oftast är ur vattnet då.  På segelbåtar sätts givaren normalt framför kölen p ga att man anser att det är där man har minst störningar. Köl och roder kan tydligen ge störningar i vissa fall.  /Lod



Senast ändrad av lods | 28 juni 2011 | 08:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, här har det visst kommit ett par inlägg som jag missat!! (Jädra forumplatform!!! angry)

Först, MalajLasse:

Jag har tyvärr ingen aning om vad det sitter för propeller på vår båt, den levererades i sjön och av olika anledningar har det skurit sig mellan säljaren och oss så vi har inte fått så mycket information. Dock kan jag kika när vi tar upp henne lite senare i höst.

Vad vi har för propeller kommer dock inte hjälpa dig så mycket. Allt beror ju på vad man har för motor, drev, vikt på båten etc. Vad jag har förstått så är det trial and error-metoden som gäller, testa en propeller, kolla varvtal och fart, testa en annan propeller och kolla samma sak igen för att kunna jämföra.

Jag misstänker att vår båt är rejält mycket tyngre än vad den behöver vara. Detta på grund av att jag tror att den har en massa vattenmättat flytskum. Tyvärr har jag inte kunna få bekräftelse från någon annan Finmarägare om dessa båtar har flytskum men jag ser ju att det finns utrymmen för det i båten. Botten på stuvutrymmena i sittbrunnen är gelcoaten sprucken och det ser ut som att sprickorna uppträtt för att govet buktat uppåt, vilket skulle kunna bero på att vattenmättat flytskum frusit och expanderat. När båten är på land kommer jag borra några pilothål för att undersöka saken. Hur ser det ut i din båt MalajLasse?

 

lods,

Jo, jag känner till hur man normalt placerar givaren på motorbåtar och kan mycket väl tänka mig att göra på samma sätt men känner jag att en inombordsplacering är bättre på många sätt. Först och främst är givaren helt skyddad från åverkan om den sitter på en undanskymd plats inne i båten. Sen gillar jag att få en tidig varning om djupet plötsligt blir för litet. Sitter givaren på akterspegeln så kan det ju redan vara för sent om en stor sten sticker upp. Dessutom är det i princip bara i farter under planingströskeln som jag vill veta djupet. När jag kör fortare så kör jag bara där det är gott om vatten och använder sjökortet för att veta djupet.

Jag har dock funnit att båtens plast inte verkar passa för att skjuta igenom. Jag testade att sätta givaren i motorrummet där jag vet att jag kommer åt insidan av yttre skrovet. Det blev ingen signal alls så mitt projekt kanske får skrotas och givaren hamnar på akterspegeln ändå...indecision

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 16 augusti 2011 | 16:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...