Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
patrikholmqvist

Måla golvet.

Rekommendera Poster

Hej har gjort klart golvet och det är Playwood 15mm.

Skulle behöva någon bra färg. Vill inte lägga en halv förmägenhet på detta går det köpa någon form av golv färg alla bygg eller badrum???

Tips tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det framgår inte om du har vanlig plywood eller om du har finare i teak,

hur som helst använd ngn form av färg för utebruk

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6722&contextPage=6385

Jag brukar köpa färg på det stora biltillbehörsföretage som även säljer båt och byggprylar. Billig och bra färg, Täcker bättre än den du köper i färgaffären och kostar mindre.  Funkar säkert på dina durkar också. Å andra sidan är den så billig att du kan köpa en ny burk och måla om när du tröttant och vill ha en ny färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad för någon plywood? Vanlig byggplywood eller marinplywood i teak? Är det marinplywood så står den emot viss väta, är det vanlig plywood så tål den inte så mycket innan den delaminerar. Vad är det för båt? Ligger durkarna upphöjda äller ligger de precis ovanför kölsvinet så att de kan stå i vatten? Beroende på svaren på frågorna ovan så behöver du olika sorters färg. Från epoxy om du har vanlig byggplywood som kan utsättas för väta, till vanlig golvfärg om durkarna ligger torrt eller råkar vara av marinplywood. Har du lagt ner så mycket jobb så hade jag inte sparat på färgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo då, vanlig byggplywood klarar mer än man tror, För tests skull la jag ut en skiva på  bryggan i höstas köpt på Byggmax.

Den låg där en månad drygt och det både regnade och sken sol på den. Den blev lite grå, men någon skada tog den absolut inte. Så om du målar den ordentlig så kommer den att hålla fin fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skilnad på att ha en skiva liggande ute där den torkar och på att ha den liggande i vatten. Det var därför jag frågade hur båten ser ut. Finns det risk för att plywooden blir liggande med ändträet i vatten så är den delaminerad på en vecka. Epoxymålar man den så klarar den sig fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror, utan att egentlige veta, att limmet i plywood idag, generellt, är bättre i dag än det var för. Dvs vattentåligare.

Eftersom frågeställare tänker måla plyfan i fråga, misstänker jag att det inte är svindyr nåtad durkply med ytskikt av extratjock teak han köpt, utan en plyfa med ytskikt av tex furu.

Vi båtbessevissrar envisas ju alltid att ha speciella ord på allt, för att oinvigda skall tro att det är så märkvärdigt med båtlivet. Fölljdaktligen säger vi aldrig golv i en båt utan durk.

Nu är jag visserligen seglare, men i min värld skall alltid en yta man går på va halkskyddad.

I skrivande stund kom det en textrad för mig från en andlig visa: Gud har ej lovat att vi skall få, ha bara sol och himmel så blå och så är det förvisso. När jag har semester och är ute ock seglar är det i regel skitväder. Senaste gången jag kade perfekt semesterväder i en hel månad var 2002. Är då durken blank och fin - då skall du ha tack. Det gör ont när man ramlar och slår sig - i bästa fall.

En halkskyddad yta kan man åstadkomma på två sätt. Antinge målar man med en färg som är avsedd för ändamålet tex Interdeck www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=468&artname=Däcksfärg - International&sok=international

Eller så blandar man i ett halkskyddsmedel i sista färglagret. Sad, socker, salt eller tex halkanix www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=462&artname=Halkpulver&sok=halkanix

Alla sätt är bra - utom de dåliga.

När det gäller färg så duger det väl med vad för skit som helst - eller.

En arbetskompis till mig brukade alltid säga;det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete Det finns också ett uttryck, som söger Snålheten bedrar ofta visheten

Det är kanske därför man tagit fram speciella färger för olika ändamål.

I regel så använder man en grundfärg som häftar bra i underlaget och en färg för ytsiktet som ger önskad kulör och yta. Dessutom bör bägge klara fukt och ibland även vatten och om de dessutom håller i den miljön de används nägot längre än tills de torkar, så är det ju inte fel.

tommy

post-945-1394236671,545_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar specielt det sista, :D

Ja Durken målades med International grundfärg sen så gick ja på med International däckfärg eller va den nu helet. Är inne på att när jag lägger in burkarna på plats så kommer jag slänga på en burk med däckfärg igen men denna med halkskydd som påvisats innan detta inlägg. 

Båten är en Ancas Queen 24 ok om det kommer vara oväder så ska ju kapelet ta det stora smällen vatten så ska väl inte vara något fara.

Hoppas att få ihopp allt till sommaren. 100L Septitanken är svetsad och fixad ska bara i och så måste 115L Vattentaken också svetsas. Men inte så stort jobb.

Men måste göra allt detta imällan att ta hand om nyfödda tvillingar och en dotter och en kärring.. :D Men det är ju det som är tjusningen när allt är klart... 

Ska då köpa något billigt vin och krossa på båten och så blir det en whisky kväll på båten...

// Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...