Valerius_Hansson 0 Postad 6 April , 2011 Min Jofa Winth 435 är förmodligen full av vatten, den lutar till höger i sjön, även när den ligger förtöjd och har svårt att varva ut. Jag vägde den i vinter och den väger ca 225 kilo mer än den skall göra!! Nu till min fråga, var borrar jag lämpligast för att få ut så mycket vatten som möjligt ur skrovet (visst är det väl så att denna båt har 1 flytelement i varje sida? Alltså borde man kanske sätta en dyvika i varje sida av akterspegeln, eller hur attackerar man problemet). Jag har pratat med en båtmeck och han sade att jag skulle sätta den så långt ner jag bara kunde/vågade...men jag har inte kunskap och tid att plasta igen skiten om det blir fel. Finns det någon vänlig själ med en likadan båt som min som kunde ge mig ett tips, allra helst ett foto av era dyvikor är placerade.... Hoppas ni kan hjälpa mig, förra säsongen blev mer eller mindre förstörd pga detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 7 April , 2011 Hej! Tyvärr så är det nog som så att det finns ngn form av flytelement i båten, vilket i de flesta fall innebär ngn form av skummassa. Har du otur så har skummet dragit åt sig fukt vilket betyder att det enda du kan göra för att bli av med det är att skära upp lämpligt hål och resolut plocka ut ALLT skum. Innan du går och gråter dig till sömns för det så är det förhållandevis enkelt att kolla: Borra ett litet hål (4-5 mm) där du har tänkt att placera dyvikan och se vad som kommer ut. Använd ett hyfast långt borr och titta på borret när du tar ut det om det sitter skumrester på det. Är det ett vanligt V-bottnat skov på båten så är det längst ner i mitten på akterspegeln en dyvika vanligtvis placeras. skulle du av ngn anledning vilja sätta dyvikor på andra ställen så är det inga problem så länge du monterar den/de tätt. I ditt fall så tror jag inte att det är monteringen av just dyvikor som är det största momentet utan just om det sitter skum eller ej i din båt. Är skummet blött så är den enda vägen att ta bort det. Men misströsta ej, allt gå att fixa... bara det finns lite tid att ta itu med det. försöker bifoga en bild på ev. placering av dyvika här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 7 April , 2011 hej har oxå en jofa 4,35 och hade samma problem ,blev less då det tar sån tid att torka upp ,jag kapade bort ca 20-25 cm av golvet under sitsen ,sen upp med fören och låta stå några veckor ,tömde säkert 10 tal liter ,så nu för tiden ställer jag upp den varje vår och får torka till sjösättning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valerius_Hansson 0 Postad 9 April , 2011 Ok, vi närmar oss...... När du tog bort golvet då? Fanns det skum som sugit åt sig vatten då eller vad fanns däri? Tog du bort ev. skum och vad gjorde du med golvet sedan? Plastade igen det eller vad gör man?? Helt rudis på det här som ni kanske förstår vid det här laget.... Enligt båtmecken så går det att tömma även om det finns skum som sugit åt sig vatten, men det tar såklart lång tid. Men eftersom båten går att köra hyffsat trots allt, den planar ut ganska lätt när jag är ensam, men med familjen i båten tar det lite längre tid bara. Bifogar en bild på akterspegeln (ja...jag vet att den är skitig, men det skall bort snart) Vad tror ni var placerar jag dyvikan / dyvikorna?? Räcker det med att sätta en enda där jag markerat med en röd prick (1?). Är bägge sidorna av båten förbundna med varann invändigt eller skall man ha en dyvika i varje sida? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valerius_Hansson 0 Postad 9 April , 2011 Ok, inga problem att ta bort skummet då? Behöver det inte ersättas med nytt flytelement av något slag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valerius_Hansson 0 Postad 20 April , 2011 Ingen som vet? Det hade känts bäst att få svar innan jag sågar itu hela båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valerius_Hansson 0 Postad 17 Maj , 2011 Ingen??? Hur ser denna båt ut inuti? Var borrar jag? Finns det sprängskisser på skrovet någonstans på nätet? HJÄLP!! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 17 Maj , 2011 Min son har en Winth 485 som vi tänker montera dyvika på bara för att kunna öppna när den ligger på land, hans båt har nog inget vatten iskrovet nu. Jag tänker montera dyvikan där du markerat med pricken, det värsta som kan hända är ju att det inte kommer vatten ur dyvikan. När du stänger den så är det ju tätt och spelar ingen roll om du monterat den i onödan. Prova med liten borr först så ser du vad som händer, inget som kommer medföra stora jobb även om du placerar den fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valerius_Hansson 0 Postad 17 Maj , 2011 Ok, men får man ut allt vaten i som finns i skrovet om man monterar den där, eller finns det flera fack inuti skrovet som inte är sammankopplade om ni hänger med i vad jag menar (höger och vänster t.ex, med tanke på att båten lutar till höger i sjön)??? Eller var sätter man dyvikan då?`(se bilden med pricken). När man monterar dyvikan/dyvikorna, skall man då täta skruvhål eller så med något? Har sett på vissa inlägg att folk snackar om Sikaflex eller ngt, hur gör man då? Tacksam för svar då då börjar dra i båttarmen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 18 Maj , 2011 Vet inte hur tjock akterspegeln är där nere, men högre upp är den så tjock så det inte kommer att bli skruvar som går igenom. Köp en dyvika och montera den, täta runt det borrade hålet med sikaflex, samt även sikaflex i skruvhålen innan du skruvar dit den. Det som rinner ut rinner ut ;-). Senast ändrad av Botved | 18 maj 2011 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser