Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
boatbeginner

Smältvatten i skrovet.

Rekommendera Poster

Är helt färsk på båtliv så ha lite överseende.

Båten är en Crescent 495 ht och ligger uppe på land nu på styltor.  Under vintern har presseningen gått sönder och det har rasat in en massa snö. När snön smällte så fylldes hela båten med vatten och är nu full så det bubblar upp i det lilla hålet i fören där det sitter en propp. Båten är uppställt så att fören lutar neråt så det mesta vattnet ligger med andra ord i fören.

har moppbat upp 10 hinkar vatten och det kommer upp lite granna hela tiden. Det ligger även vatten i brunnen eller vad det heter som befinner sig bak i aktern, så det är väldigt mycket vatten antagligen.

Vilket är det bästa och snabbaste sättet att få ut vattnet? en idé vi hade var att luta fören uppåt, med hjälp av 6 personer och öppna ventilen som sitter i båten under motorn.

om man använder någon slags pump så verkar det svårt att nå allt vatten i fören för pumpen måste ju gå in i brunnen som är i aktern, och nå fören där allt vatten finns...

någon som har förslag på utrustning samt teknik?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel nu...
Om det är dubbelskrov på båten - vilket jag gissar - så är hålet i fören en öppning mellan dessa. Om det bubblar är det otätt, vilket betyder att det rinner in vatten mellan skroven. Det är inte bra alls. Vad du än ska göra, gör det fort. Börja med att ösa, eller hyr en pump. Sedan vattendammsugare, eller mopp. Sedan måste allt lufta, annars har du ett mögelproblem. Hur du ska få ut eventuellt vatten som finns mellan skroven vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..................................och öppna ventilen som sitter i båten under motorn.

Ventilen, är det det som vi på mitt hemlands vilda tungomål kallar Nola eller dyvika och är en bottenplugg som är avsedd för att släppa ut vatten ur båten när den står på land?

Den kan se ut som på bifogad bild, men också va av plast.

Om det är en dyvika/botteplugg är det bara att skruva ur den så rinner vattent ur. Var bara rädd om pluggen. Det är en fördel att sätta tillbaka den innan du sjösätter. wink

Sen får du ju lyfta båten i fören så att allt vatten rinner ut.

På hösten när man tar upp ställer man båten så att hålet är lägsta punkten och skruvar ur pluggen.

Fast din ventil kan ju naturligtvis va nått annat. Har du nån bild?

Välkomme till MG föresten

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du behöver oroa dig så mycket.

Som jag tolkar det har du en båt med dubbelskrov men med dels ett luftningshål i närheten av fören dels ett utrymme i altern (brunnen) som förmodligen är till för att ösa ur regnvatten från.

Som du har fått råd om ovan är det bästa att lägga båten med svag lutning från för till akter och sedan öppna dyvikan under vintern.

Men just för stunden, eller i alla fall innan du sjösätter, bör du ta ur dyvikan och på något sätt lyfta fören. Ta det lite lugn i början så att vattnet hinner rinna ur hålet i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta OT, men den felsyftningen blev faktiskt ganska kul... laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi brukar ta en slang, typ två meter. suga tills det kommer vatten, sen rinner det på av sig själv, då behöver man inte ens göra något :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...