Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Tornado

Tillverka plastluckor HJÄLP!

Rekommendera Poster

Hej vänner!

Jag har en Trophy 2103 cc som har blivit av med 2st luckor (ankarluckan och en förvaringslucka, båda i fören) jag beställde dessa från Bayliner USA för 6 månader sedan, fick ett mail idag att dom inte kan tillverka detta för att dom inte har verktygen. Är fruktansvärt förbannad, då dom bett mig ta reda på ett jäkla massa saker som mått etc i snart ett halvår.

Sak samma, men jag undrar om någon kan hjälpa mig med detta. Vart kan jag vända mig om jag vill att någon tillverkar detta åt mig? Jag har mejlat en del företag som står under plasttillverkning på Eniro (inväntar svar). Någom som vet? oerhört tacksam för svar!

post-10016987-1394236670,4702_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att ta kontakt med Pondus snickeri (www.pondussnickeri.se). Kan bli bra med luckor i teak som man behandlar och målar vita. För att det ska bli så snyggt som möjligt får dom tillverka dessa.

Vad tror ni om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luckorna blev alltså stulna?
Suck ... vad ska man säga om sånt, och sen att de inte ens går att ersätta till en såpass nytillverkad båt är ju skandalöst dåligt. (Och vad säger försäkringsbolaget kan man undra?)
Nya ersättnings-luckor borde väl finnas som lagervara, med tanke på alla mer eller mindre klumpiga  inbrott. :(

Originalet verkar vara gjort i akryl-plast, alltså egentligen en sorts vit-färgad variant av plexiglas? Luckorna har dessutom dubbelkrökta ytor, vad jag kan se av din figur. En skiva av akryl kan värmas&böjas, t.o.m. svetsas, men just dubbelkrökningen* gör kanske att den traditionella byggmetoden blir billigare (Alltså att plasta/rulla armering osv mot en uppspacklad form) ?

Regntätningen brukar bestå i att luckkanten är nervikt, blir då som en dropp-nos där vattnet samlas och sen droppar ner i en lutande ränna som mynnar ut i sittbrunnen. Dessutom en inre packnings-tätning ifall båten skulle vara på väg att sjunka. Är konstruktionen sådan i ditt fall?

Själv hade jag nog - med tanke på årstiden - gjort ett par enkla provisoriska luckor i plywood för att slippa översvämning under sommaren. (Av dessa kan man kanske i höst bygga en användbar plastningsform, om så skulle vara?)

Nå, lyfter med detta iaf tråden så forumets plastkunniga lättare kan få syn på den.

Mvh Thomas
*) Dubbelkrökning i två plan samtidigt gör att skiv-materialet gärna töjs/spricker. Jämför lite med  en luckas/dörrs gångjärn, de måste ju sitta i linje och i samma plan sinsemellan för att vikningen skall funka, nåt sånt.

Senast ändrad av Thomas-1 | 07 april 2011 | 15:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar!

Ja man blir mörkrädd, jag skulle beställa fler saker från Bayliner som tex en handreling, men det företaget hade gått i kk så det kunde dom inte fixa... fattar ingenting (vad är det frågan om?)

I dagsläget har jag 2st luckor i playwood som jag har behandlat med linolja och terpentin, som sitter med dubbelhäftande, men det fick jag svar på att det inte är så bra då ankarluckan flög av i 40 knop och höll på träffa mig rakt i huvet, så den tar jag bort varje gång jag ska ut och åka nu...

Din Beskrivningen av formen stämmer.  Men vad tycker du om att istället tillverka 2st luckor i teak? Det här med att tillverka egna plastluckor verkar vara så råddigt och jag vet inte vem som kan göra det (kan iof prata med gubbarna nere på varvet där jag har vinterförvaring om dom kan fixa det?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som helt plana luckor med nervikt kant runtom? Inget avancerat att gjuta upp i glasfiber, men det tar ju sin tid och krävs en del material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja ... teak gör sig nog bäst som prydnad på en lätt plastracerbåt, och varför kan inte din försäkring iaf hjälpligt täcka kostnaden för att återställa båten? Själva idén med försäkringar är väl att man skall gå skadeslös. Andrahandsvärdet alltså oförändrat.

Luck-konstruktionen förutsätter nog stark plast, gissar jag. Trä-grejor blir gärna tjockare/tyngre vid samma styrka, och du får nog dessutom svårigheter med att få träluckan ända ned i däcksplanet med tanke på tätning/kliv-svikt mm. Ser alltså framför mig en klumpig uppstickande teaklucka, helt appart från övriga båtens formgivning. Rimmar illa med försäk-bolagens stolta grundidéer enligt ovan.

Nu är jag ingen vän av varken stress, eller av tejpade konstruktioners livsfarlighet, så jag hade förmodligen nöjt mig med att fästa riktiga gångjärn på den befintliga provisoriska luckan. Sen tagit en mer avstressad dust med mitt försäkringsbolag, sett det hela på lite längre sikt.

Däremot tycker jag inte att plastning verkar så råddigt, snarare lite kul faktiskt. :)
Två plana luckor, iofs med nedvikt kant och ev balkförstärkningar för att motverka överdriven svikt  (gillar inte att gå på pluffsiga däck eller luckor), borde vara fullt möjligt projekt att fixa även för nybörjare. Ifall man slipper stressa, och kan använda den långa vintern. Finns numera små burkar med plast, små ark av glasfiberväv etc, så själv hade jag inte tvekat angående råddigheten. Men det är ju mina preferenser, och alla är ju dessbättre inte lika.
(Men jag hade nog som sagt ägnat vintermörkret även till att terrorisera försäk-bolag resp båttillverkare med mejl, av typen vad tusan sysslar ni med?. Knappast framkomligt, men man kan väl iaf försöka protestera!?)

Flummo:
Luckorna har en svag krökning i horisontal-planet just i rödmarkerade neråt-bockningar, enligt skissen ovan. Kanske töjs därför - pga den stora böjradien - en eventuell termoplast-skiva utan problem, men bocknings-maskiner har väl sällan annat än spikraka kröknings-axlar, funderar jag?
Men jag tror att du med gjuta i glasfiber avser just plasta, armera, rulla, plasta ...osv, och då är vi helt överens. (Att göra en form för detta borde vara rätt enkelt, snickra och spackla till bästa ytjämnhet, sen på med släppmedel och börja sjäva plastbakningen?)

Tommy (toaen), var är du? Kan du bringa lite ordning i detta. :-)   

/ Thomas

post-10006646-1394236671,2322_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Thomas för du tar dig tid!

Det här med försäkringsbolag kan vi räkna bort, jag har köpt båten av min svärfar som i sin tur köpte den av en kompis i Florida, när båten låg i Florida så var det någon hemsk människa som stal luckorna...

Jag börjar luta åt plastluckor ändå (blir snyggast). Ska jag använda de befintliga playwoodmallarna  och pensla på och lägga på glasfiber etc etc? vet inte hur jag annars ska få fram en avgjutning?

Någon som vill tjäna pengar? haha =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en sorts plast som heter King Starboard, väldigt hård/styv samtidigt som den är så mjuk att man kan tälja den med kniv. Många av mina luckor är tillverkade i den, mycket lättare än att tillverka i glasfiber. Sök på Google eller Youtube så finns det filmer om det, finns att köpa hos flera tillbehörshandlare i US. Bl.a. Boatbandit och Marineengineparts.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar först tillverka en sk plugg, dvs ett uppspacklat original av prylen man vill tillverka. Pluggen används sen för att plasta själva formen, som i sin tur används för tillverkningen.
Men i ditt fall är ju formen enkel, en plan yta med vinklade kanter, kanske nån försänkning för låsanordning? Borde nog gå att göra formen direkt av plywood?

För att få styvhet i luckan kan man plasta några balkar på undersidan, man kan tex lägga på några längsgående grova typ VP-elrör som balkform efter första vävlagret, och sen alltså lägga nästkommande vävlager över rörena så att de täcks in helt.
Plaströren får man ju inte bort sedan, så det är ju bra att de är fukttåliga. På min båt var det typ toarullar, och tidigare ägaren borrade sen fast teak uppepå. Blev ju en ruttnande gegga av papprullarna. :(

Här en film om en mer komplicerad form, och höga krav på finishen. Men man kan också förenkla genom att utelämna gelcoaten (det översta blanka lagret) och istället slipa och måla efteråt med topcoat eller toplac.
Men ungefär så här går det tydligen till att göra grejer i glasfiberarmerad polyester ...

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju va ett intresant material. 

Fast man behöver nog ha både kunskap och utrustning för att tillverka en lucka som passar det specifika objektet.

När jag hade min motorseglar på land i våras fick jag en ide att jag skulle malla av kölsulan. Letatde efter nån passande skiva. hittade en skiva med liknande material, som var tillräckligt stor och som låg och skräpade på varvsområdet. Det stod en massa text på utrikiska Dessvärre fanns det bara fragment av den engelska texten. www.palram.com

Om jag skulle bygga ett par såna luckor, skulle jag nog använda mig av mina stenåldersmetoder.

Exakt hur är lite svårt att säga när man inte har objektet framför sig. Det finns ju några vägar att gå. Nån form av plugg. Aningen med en utsida exakt som den färdiga luckan som man sen gör en form på, eller så en aning mindre, som man plastar precis som man skulle göra en form, men använder formen som lucka. Det senare blir ju en aning billigare, då man bara gör  en enhet. Att få till den perfekta ytan blir det ju i stället lite mer jobb med, men inte speciellt mycket.

Det enda objektet jag har dokumenterat är ett doghause, men där framgår lite av principen. http://thallatha.blogspot.com/2011/01/doghouse.html

Det framgår inte var i Sverges avlånga land trådskaparen befinner sig. Som den elaka själ jag är angel brukar jag då gissa på Stockholm - men jag har haft fel förr.

Själv bor jag i Kungshamn på västkusten. En plats som ligger långt från all ära och redlighet. Hit kommer ingen av misstag - man kan inte bara  köra förbi. Men vi har en bra och skyddad hamn. På utsidan ligger en liten obetydlig holme som ger sjölä för hamnen. Holmen heter Smögen.wink

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du gör luckorna av 12mm plywood som du sätter ihop och formar till så att de passar exakt.

När du fått till formen monterar du reglar på baksidan så att du kan lägga ner luckorna/formarna utan att de skevar.

Du kan lägga på ett par lager gelcoat, slipa och lägg på mer till du har vattenslipat fram en fin yta.

Jag brukar plasta in ett par bildäcksventiler .

Börja vaxa och vaxa och vaxa tills du ledsnat på det enligt vaxburkens instruktion.

Börja med ett par lager plast och matta åt gången. Fortsätter så till du fått tillräcklig styrka, lägger i lite förstärkningar som du plastar fast..

Tänk på att hela tiden skära av kanterna innan det härdat varje gång.

Tryckluft i bilventilerna gör att formarna släpper lätt.

Nu har du formar som du gjuter i med likadan arbetsföljd.

Tänk på att innan du trycker loss luckorna, gå över kanterna med sandpapper så du får dem släta.

Klart, lätt som en plätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med att du sätter ihop två skivor?

Carvar du ur plywoodskivan?

Har också en lucka att tillverka då akterluckan blivit stulen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis vad jag skriver: ta en 12mm plywood, forma till den så att den har rätt storlek.

Sen limmar/spikar du på kanterna/nedvikningen.

Slipar till rundningarna, lägger på gelcoat.

Vattenslipar osv. tills du har en exakt likadan lucka som ska vara där.

OSV

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där fixar en glasmästere nog,Jobbar som Plåtis,förra firman sysslade även med plast, går att svetsa o göra det mest omöjliga med den,blir det inte tillräckligt Estetiskt är det ju bara att plasta,alternativt måla över svetsarna.

Ps,skaffa ett typ Putsnät/ Reviteringsnät o gör en Mall. (Kan va stavfel)

Senast ändrad av kalledrag | 09 april 2011 | 13:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har luckor i akrylplast eller plexiglas som visst är ett varumärke. Tills vidare förstärkta med polykarbonatskivor på insidan. Men den dag man får lite extra ork kunde det passa att göra nya.

Vad tror ni om att gjuta nya luckor? Helt enkelt kanske inte men göra gjutform efter de gamla luckorna, polera tills man spricker montera ihop formhalvorna, och hälla i flytande akrylplast i formen. Finns det kunskap om sådant nånstans? T.ex vilken hållfasthet kan man få, luftblåsor och det ena och andra problemen.

Kan tänka mig att båtkompisar med likadan båt skulle köa för att låna den formen. Gör en ny tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev också lite konfunderad av minibuss beskrivning, alltså detta att först såga till 12mm-plywooden så att den passar exakt som en lucka, och därefter typ spika på en vinkelrät plyfa-bit som form-kant?

Att spika/skruva in emellan plyfa-skivors lamellerade lager ger ju lätt sprickor, och vinkelräta sammanfogningar kräver stöd för att bli ens någorlunda stabila.
Nu är ju den färdiga luckans nervik egentligen en dropp-nos, dess längd behöver inte vara särskilt lång för att uppnå detta syfte.
Det är skillnad läckage-mässigt på envetet regn respektive plötslig dränkning/flödeshämning, därav de dubbla hängslena konstruktionsmässigt. Alltså droppnos/ränna för absolut torrhållning oavsett regnets envetenhet, men också underliggande packning för begränsning till pumpbart flöde vid ev katastrof. Den sistnämnda packningen behöver alltså bara vara skapligt tät för att man skall hinna pumpa. Men när man kliver på luckan så skall den också - alltså inte enbart gångjärnen - ta emot det mesta av tyngden.

Nu har ju iaf Tornados luckor inte linjal-raka kanter, nerviken på formen måste åtminstone vara svängda enligt rödmarkeringarna i min tidigare bild. (Kantställd plywood funkar nog inte även  av detta skäl.) Så hur då göra, mer exakt  ...

... Jag skulle nog - som den nybörjare jag är - försökt göra så här i Tornados fall;
1. Fixad en 12mm:s plywood-skiva och sågat den till klart större dimension än luckans, och låtit den bli form direkt, alltså utelämnat plugg/form-steget enligt ovan. (Lagt den på ett plant bord vid plastningen, därmed sluppit fästa balkar under den.)
2. Gjort en mall av styv kartong direkt på båten, där luckans absoluta yttermått (sas betraktat rakt uppifrån) inklusive nervik spikats exakt. (Luckans plana del har ju sina mått, antagligen helt spegelvändbara men ifall de inte är det även tagit hänsyn till detta.)
3. Bestämt nervikens längd och köpt breda plankor vars tjocklek överensstämmer med detta mått. (Att planktjockleken är samma som önskat nervik underlättar nog finslipningen av nerviks-kanten, man kör med planslip över både bräda plus plastkant?)
4. Figursågat/fäst dessa plankbitar som en yttre ram för min form. Och sen borrat hål i plywooden och skruvat in skruven i plankbitarna, det förefaller vara enklast och spricksäkrast. (För exakt passform är nog kartongmallen ett gott stöd vid detta moment, antar jag.)        
5. Spacklat upp luckans önskade rundnings-radie i skarven trä/plywood samt försökt slipa ytorna till hyfsad yt-finish. (Eventuellt också försökt åstadkomma bra passning för lås/gångjärn-beslagen.)
6. Vaxat formen noga enligt ovan för att underlätta släppet, sen plastat enligt filmsnutten men utan den inledande gelcoaten. (Även under arbetets gång plastat in el-/vp-rör som form för förstyvande balkar enligt tidigare. De bör nog ligga parallellt med luckans största mått för bästa resultat, tror jag.)
7. Efter att allt torkat sedan vänt upp&ner på hela paketet för att lossa luckan från formen. (Att form-plywooden saknar balkar blir väl nu i stället en fördel, man kan försiktigt böja formens hörn för att släppa in luft lite succesivt, tänker jag mig.)
8. Putsat och fixat den nygjorda luckans yt-finish med sandpapper, grundfärg och lämplig lack, ända tills jag blivit antingen nöjd eller helt uttråkad. ;)
Klart!

Är båtbutiken/marinans polyester-produkter bäst, eller är kanske west systems många amatör-anpassade epoxi-produkter bäst för nybörjare? Epoxi eller polyester för en enskild lucka, bra eller dåligt?
Tommy (toaen), vad har du för synpunkter på ovanstående detaljer??

/Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 09 april 2011 | 17:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länken funkade inte så här kommer bilden på så jag vill att det skall se ut...

post-10016987-1394236672,5886_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...