Maximarcus 8 Postad 5 April , 2011 Hej forumet! Jag håller på att installera en ny värmare i min Maxim, och den nya värmaren har en större diameter (75mm) på varmluftslangarna. Där slangarna passerar genom skott och skiljeväggar är hål sågade med hålsåg, dessvärre är de för små för de nya slangarna. Hur ska jag göra för att få upp diametern kanske 3-5mm? Flera av de totalt 5 hålen sitter ganska illa till och kan bara kommas åt axiellt, se bilden. Jag kan tänka mig någon form av roterande rasp eller så får jag skruva en list tvärs över hålet för att kunna använda hålsåg. Är det någon som har en bättre idé? /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 5 April , 2011 Här kommer bilden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 5 April , 2011 Om inte skotten är för tjocka. Roterande fil som denna t.eks.: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Roterande-filar-5-st/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 6 April , 2011 Hej Om du har kvar dom gamla slangarna så var dom förmodligen på 70mm, jag har själv bytt ut en värmare från 1981 där det var 70mm slangar.Slangarna satt så trångt så jag lät dom vara kvar i vissa partier. den nya 75 mm slangen passade utanpå den äldre 70mm slangen så det var lätt att skarva ihop. Men annars försök att göra en förlängning till en grov rasp av bra kvalite (dyr) för att få upp hålen. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 April , 2011 Installerade värmare (och en del annat) i min motorseglare för ett par vintrar sen. Tog upp hål på många ställen där det inte gick att komma åt med tex hålsåg, bl.a. för 75 mm slang. Annvände mig av en Dremmel - toppslip. Det bästa slipverktyget var ett konisk, koromatbelagd slipstift. Det kostade visserligen en del, men jag hade förbrukat andra slipstift för dubbelt så mycket pengar innan jag hittade det koromantbelaggda. Damsugare anbefalls. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 6 April , 2011 Fäst en träplatta på baksidan om du kommer åt och sätt en längre sentrumborr i hålsågen så är det bara att köra och sedan demontera träplattan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 April , 2011 Tänkte jag också föreslå. Plattan kanske kan fästas med dubbelhäftande tejp. Inga stora sidkrafter när den väl börjat äta sig in. Eller böja till en plåt som passar i hålet och hålsågen som får styra sågen för det större sågbladet. Man låter plåtbladet sticka ut nån cm. Kunde vara kul att prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 6 April , 2011 Roterande fil som redan föreslagits tror jag är bäst...och billigast eftersom det är så pass lite som diametern måste ökas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 6 April , 2011 Finns det stor träplugg, i med den, så att du kan centrera t ex en hålsåg, sen ta upp nytt större hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 6 April , 2011 Förstorade själv hål häromveckan i båten och använde en rund smärgeldukshållare med smärgelduk köpt på biltema för 69 kr. Dammar en hel del och man får vara noggrann så att man bibehåller hålet runt, men resultatet blir kalasfint. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 6 April , 2011 Många bud,ett till. Tillverka några muffar,tex av ett ett 70 mm rör . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 11 April , 2011 Nu är det klart! Jag köpte en roterande, cylinderformad rasp på Jula. Det var som att slipa i smör! Värmaren är provkörd också så nu är jag beredd på den svenska sommaren... Tack förresten för alla tips! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 April , 2011 Nån tänkare har sagt; Kalla sommrar kan man inte kalla sommrar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 11 April , 2011 Ytterligare ett tips för att vidga hål med hjälp av hålsåg. (används flitigt ) Lägg underkanten på hålsågen mot underkanten på hålet. Vik sedan in överkanten försiktigt och med högt varv på maskinen så kommer den att sköra sig ett nytt styrspår. Använder denna metod för att vidga försmå hål i dörrar när vi monterar lås. funkar på både trä och plåtdörrar, men man måste var stadig på hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser