Selor 0 Postad 15 Oktober , 2004 Hej! Jag skall montera ett ankarspel i aktern på min motorbåt till nästa säsong. Vad har ni valt för lösningar och vad bör man tänka på innan man bestämmer sig? Det är ju en ganska kostsam sak det här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 15 Oktober , 2004 Har en likadan båt som du och ska göra samma sak. Jag hade tänkt att montera den i fören eftersom det blir ganska skvalpigt när vågorna går in under badbryggan, men det är väl en smaksak... Jag har inte börjat undersöka kostnader mm, men du får gärna dela med dig av dina erfarenheter när du kommit vidare. mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 15 Oktober , 2004 Hej Mats! Jag har kört med manuell ankarmetod i fören den här säsongen och tycker inte alls att det är en bra modell. Jag vill absolut ha något som jag kan automat släppa i aktern en bit ut när man tex anlöper en brygga. Det vore väldigt mycket enklare och bekvämare än att behöva kasta sig upp genom förarrutan och vingla fram för att lösgöra och släppa ankaret i fören. Normalt sett vill man ju ankra upp mot vinden med fören förståss. Därav problemet med skvalp som du nämner om man ligger med akter mot vinden. Man vad skall man annars göra för att få till en bra och bekväm ankring? Jag vill också ha akterankaret för att vid behov kunna tvärbromsa om det blir väldigt grunt snabbt. Skall man satsa på ett hel automatiskt med automatisk upptagning också eller räcker det gott med en manuell lösning där man kan automatsläppa ankaret bara? Jag vet inte, vet ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 11 Januari , 2005 Hej! Har noterat att många är intresserade av att släppa ankaret med ett tryck på instrumentbrädan för att ha full kontroll på att manövrera båten och att slippa all stress det kan medföra utan att ha ett ankarspel. Det finns liknande varianter ute på marknaden men då utan att ha en vettig förvaring av ankaret samt att särskild fastsättning krävs. Har byggt en variant med en rfr. lutande ränna som ankaret vilar i, och en torkarmotor inbyggd inunder på badbryggan. Man förvarar ankaret i den under färd. Motorn driver en bygel som sitter framför ankaret Bruce och fäller upp denna så att ankaret lätt glider i. Vanlig tryckkontakt på instrumentbrädan. Inget strul eller särskild fastsättning behövs när ankaret halas upp, bygeln hakar fast bakom ankaret av sig själv då bygeln också är fjäderbelastad, fungerar alltså även som linförare. Fungerar med både lina och ankarband. Allt är givetvis gjort i syrafast rostfritt. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Morgan Postad 11 Januari , 2005 Ett alternativ är ankarfällaren Butler. Den gör det möjligt att fälla ankaret via en knapptryckning från förarplatsen. Ankaret förvaras i fällaren under färd. Tillverkad i syrafast, rostfritt stål & levereras med 3 års garanti. I detta fall får du ta upp ankaret själv, men priset är ju betydligt lägre än för ett ankarspel. Se mer på www.ankraprodukter.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 11 Januari , 2005 Engbo ankarspel och blyad lina, tror jag på... Bandspel: Har inte hört mycket om bandspel men jag känner till att banden kan gå av vid vissa tilfällen (gäller även annkarolina). Banden går offtast av där de är sydda, dvs ögglan längstut... Sista meterna bör vara kätting och denna hanteras inte av bandspel. Kätting istället för blyad lina: Kättingen raslar och det var någon som påstod att hela kättingen kunde åka ut (har ingen erfarenhet, endast läsning). Låter dessutom mycket tungt... Vanligt polyestertågvirke kan slira och därför inte att föredra... Tipps: köp inte på dig massa fjärrkontroller och dyl som påståss undlätta det hela. En stailingsfaktor som är onödigt dyr... Satsa på Engbo och 16mm bly-lina... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolleb 0 Postad 11 Januari , 2005 Hej Inför förra säsongen satte jag på en Butler ankarfällare, och den har fungerat mycket bra. Nu slipper frugan fälla ankaret o sedan springa igenon båten för att hoppa i land med kilarna. När det är dags att fara vidare är det bara att hala hem ankaret o lägga det i sin hållare. Billigt o bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst PELLE Postad 11 Januari , 2005 Jag vill också ha akterankaret för att vid behov kunna tvärbromsa om det blir väldigt grunt snabbt Jag skulle kunna ge (nästan) vadsomhelst för att få se detta amerikanska flytetyg nödbromsas på detta sätt... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selle 0 Postad 11 Januari , 2005 Var inte det lite taskigt, Pelle?? :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 11 Januari , 2005 Det jobbigaste, absolut jobbigaste med ankringen är upptagning av ankaren när man skall iväg. Då hjälper tyvärr inte varken en spolarmotor eller en Butler ankarfällare. Att lägga till har inte varit problem för min del. Iof så väljer vi lugna vikar i lä där vi lägger till så jag har gott om tid att gå bak, droppa ankaret och återgå till reglagen... Sambon sitter fram och avslappnat väntar in när vi har nått landet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 16 Januari , 2005 Tjena, jag kan personligen inte så mycket om ankarspel men jag vet ett par som är förjävligt duktiga på det, det är killarna på GBM (www.gbm.se) enligt allt vad jag har hört ska Engbo, blyad tamp och bruce ankare vara en oslagbar kombination. Sen så finns det en radiostyrd kontroll så du kan stå på en klippa till exempel och sedan tighta upp båten så den ligger längre ut från klippan, sen när du vill ombord släoper du trådlöst på ankaret, ovärdeligt när det blåser lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selle 0 Postad 22 Januari , 2006 Hur gick dt Selor? Vilket spel blev det? Eller är det fortfarande på planeringsstadiet. Själv funderar jag på att montera ett Lewmarspel i aktern. Nån som har nån erfarenhet av dessa spel på badbryggor? Mvh Ps funkar det verkligen att använda ett ankarspel som nödbroms? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Januari , 2006 Tipps: köp inte på dig massa fjärrkontroller och dyl som påståss undlätta det hela. En stailingsfaktor som är onödigt dyr... Satsa på Engbo och 16mm bly-lina... Mja, jag tycker nog tvärtom. Har en radiofjärr till mitt ankarspel i akten som jag använder jämt! Perfekt att kunna stå i fören eller på land och justera med förtöjningen och ha full kontroll på ankaret i aktern! Att från förarplatsen kunna backa ut båten med spelet utan att få linan i propellern är inte heller dumt. Jag har blyad lina vilket har fungerat utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 22 Januari , 2006 Så här har jag det. Sköts antingen via knappar på insrumentbrädan eller med fjärr. Fjärren är utmärkt när jag är ute ensam. Hoppar iland och tar emot båten samtidigt som jag kontrollerar ankaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 23 Januari , 2006 Her, även jag har vissa funderingar. Jag har funderat på typ Butler som nämns ovan, monterat på badbryggan. Men jag undrar: om man som jag har ankarlina plus 2-3 meter kätting ihopskarvat med schackel liggande i ankarbox på badbryggan och släpper i ankaret, hur undviker man att schackel fastnar på kanten mot boxen? Alltså hur får man att lina, schackel och kätting löper i smidigt från boxen? Man vill ju inte förtöja fören för att sedan upptäcka att ankaret endast gått i 3 meter Hur har ni löst detta? //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 23 Januari , 2006 Ta bort shacklet och splitsa linan direkt i kättingen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 18 Juni , 2006 Hmm...behöver man inte en kaus för att inte slita på tågvirket ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser