pappsen 0 Postad 5 April , 2011 Kan man ge tusan i oil injection och i stället blanda olja i tanken ? är det nån som vet? Har en gammal suzuki DT 75 från 83. Litar inte på pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 April , 2011 Den typ av oil injection som Suzuki har är väldigt tillförlitlig men visst efter 28 år kan ju vad som helst på motorn paja. Jag hade nog utfört det underhåll som Suzuki föreskriver på systemet o sen verifierat att rätt oljemängder fortfarande levereras o sen glatt kört vidare. Det finns ju en rad fördelar med systemet såsom mindre rök, lukt o lägre oljeförbrukning jämfört med att blanda i soppan. Om du ändå vill fimpa det så gör det rätt. Pumpen är driven av vevaxeln o att bara sluta slå olja i burken o blanda direkt i bensinen gör att pumpen blir utan smörjning o det kan ju leda till andra problem. På nåt vis bör pumpen tas bort eller dess drivning sättas ur spel. Oljan släpps på efter förgasarna o dessa anslutningar bör oxå pluggas på lämpligt sätt. Sen bör du köra 2% oljeblandning i soppan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 6 April , 2011 Hmm...skadar ju aldrig att blanda olja i bensinen för säkerhets skull. Frågan är om den ordinarie oljepumpen klarar torrkörning. Hör med Suzuki om den saken för säkerhets skull. Vet att många snöskoterförare blandar direkt i bensinen istället för den separata oljetanken som finns. Kanske i första hand beroende på låga temperaturer vilket gör oljan trögflytande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pappsen 0 Postad 6 April , 2011 tack för ditt svar, det var det jag trodde , att det kansske inte är så enkelt... får kolla med nån suzuki verkstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kamelot73 0 Postad 12 April , 2011 Hrm... Har samma fundering! Har en Yamaha 70 från -91 och fick rådet av Yamaha verkstan här i stan att faktiskt slå olja i bensinen istället för oljetanken för att helt enkelt eliminera en eventuell felkälla som kan kosta mycket pengar om oljepumpen stannar eller det blir stopp i slangen eller likande! Men som sagt.... Jag har också funderat på om det verkligen år så enkelt!! Hur pump och liknande mår i så fall!? Vad tror ni? SNART ÄR DET SJÖSÄTTNING!!! Gött Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 12 April , 2011 Du kan ju fråga din verkstad om dom har haft nåt haveri där det är verifierat att det var Autoluben som pajat o orsakat haveriet.. Jag gissar att de inte haft nåt sånt fall alls.. Systemen är väldigt tillförlitliga men får ofta skulden när en motor pajat trots att haveriet egentligen berodde på nåt helt annat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kamelot73 0 Postad 12 April , 2011 Undrar om det någon här på forumet som har haft eller hört talas om haveri på oljeinjectionen på en 2 taktare? Vad säger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 12 April , 2011 kamelot73, svarade ju bara på din första fråga innan men om du ändå vill sluta använda autoluben så kan du inte bara sluta slå olja i tanken som verkstan föreslår. Pumpen är vevaxeldriven o kommer att paja om den inte får olja vilket kan leda till ett haveri av motorn när delar av pumpen far runt i motorn. Pumpen eller dess drivning måste demonteras. Förmodligen är det bäst att lossa pumpen o ta bort drivaxeln o sedan återmontera pumpen som då inte kommer gå. Oljeinloppen måste pluggas o dessutom har du lite larmfunktioner som måste tjuvkopplas annars går motorn ner i felläge. Men som sagt var jag ser jag ingen anledning att koppla bort det överhuvudtaget.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kamelot73 0 Postad 13 April , 2011 Ja, och jag tackar allra ödmjukast för svaret!! Jag är bara nyfiken på om det finns någon statistik på havererade oljepumpar här på forumet!? Tack än en gång.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Subarumarine 0 Postad 5 Juni , 2011 Är oxå nyfiken på om det vart några haverier på oilinjection systemen. Har en Suzuki DT65 -92. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser