Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
stygge2

Lystal

Rekommendera Poster

Hej, är det någon som kan tala om för mig vad en Beneteau 323 osianis har för lystal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,16-1,17 har hittat båda. Vilket som gäller vet jag dock inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste vara blind! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tabellen verkar inte vara komplett. Linjett 37 är tex inte med fast den seglat Gotland Runt i Lys-klassen i flera år. De har precis ändrat tabellern nu så se till att det är den sista uppdateringen du tittar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om det är samma båt som seglat varje år är statistiska underlaget för litet, men jag vet inte. I år verkar de ha snurrat till det ordentligt. Men, det är alltid den senaste tabellen man tittar på när man går in på SSF´ s hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är ju inte så många som tävlar med den, men eftersom den under vattnet är i det närmaste identisk med First 31,7 så seglar den väldigt jämnt med dessa, dock är kölvikten lägre. Jag har med min egen Oceanis 323 hållit jämn fart med First 31,7, trots att jag fram till nu kört med orginal rullsegel. Snart är det dags för sjösättning och då åker de nya Boding G2 Membrane seglen på, så då går den förhoppningsvis undan!  /Thomas



Senast ändrad av tcrona | 06 april 2011 | 10:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan så vara - men Blur sätter inga SRS-tal.
Inte än, i alla fall... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttryckte mig oklart, det var en tabell som BLUR länkade till,  författare är NORLYS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att översätta NORLYS rakt över till SWELYS/SRS, jämför med båtar som kan finnas i båda tabellerna så kan du se. T ex, Vega eller MAxi 77 eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en klargörande artikel i månadens Segling. Där står det att man får Lys-tal efter en uppskattning av seglingsegenskaperna baserat på skrov-rigg-bassegel. Hur det går till är hemligt så man inte ska börja bygga båtar som tar hänslyn till det som man gjorde med IOR tex. Sedan kan man få ändrat Lys beroende på kappseglingsresultat men det inverkar enligt artikeln mycket mindre än folk i allmänhet tror.

Linjett 37 har i alla seglingar hittills gått på 1,26 och enligt Mats Gustavsson ska Linjett 34 från i år få ett höjt Lys-tal (från 1,22 till 1,24) då det gick alldeles för bra för båten förra året då pluggen seglades. Linjett 34 är dock inte heller med i tabellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ciaraud, jag blev verkligen jätteledsen när jag läste ditt inlägg.

För det betyder att SSF inte har fattat ett skit hur man skulle förvaltat LYS-tabellen, man har försökt göra om den till en konstruktionsregel istället för som den var tidigare, baserad främst på statistik. Jag har iofs haft det på känn ett par år, men detta var verkligen svart på vitt.

Jag är rädd att man håller på att döda det enkla och fina kring ett system som är billigt och enkelt att använda på kappseglingar i viken och på sikt kommer detta att slå hårt mot bredden på kappseglingen av hobby-typ med vanliga familjebåtar.

Hoppas att detta kommer till klarhet hos funktionärerna innan det är för sent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju till viss del vara en konstruktionsregel, annars skulle inte många båtar ha ett lys-tal alls då det inte kappseglas så särskilt flitigt med de flesta båttyper. Och att de vill hemlighålla vilka konstuktionsfaktorer de tar hänsyn till är ju ett sätt att motverka att båtar ska konstureras för att få fördelar inom SRS. 

Jag vet inte om det är nytt att de inte tar så stor hänsyn till kappselingsresultaten som folk tror. Två av mina tidigare båtar (Vigg, och Nova) fick under den tid jag ägde dom ökat lystal, vilket i sig är 50% av mina tidigare ägda båtar. Samtidigt fick Linjett 34  förra året ett första lystal baserat på konstuktionens förväntade fart på 1,22. Den seglade sedan så grymt bra under förra säsongen att den nu troligtvis kommer att åka upp till 1,24. Man förändrar alltså fortfarande lystalet efter de under kappseglingar uppmätta resultatet så förhoppningsvis blir det inte så stor skillnad på upplägget.

Tycker det ska bli spännande att se reultaten på SRS-seglingarna i sommar. Vet klubbar där kappseglingarna nästan avstannat då vissa båtar alltid vunnit pg lågt lys vilket gjort det trist för alla andra (när man bytt båtar har samma båtar vunnit trots ovan besättning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabba exemplar av båtar kommer ju alltid att finnas, så att samma båtar jämt vinner är inget konstigt, trots annan besättning. Lätta exemplar med slät botten, bra segel och tillsnyggad kölprofil med inseglad rigginställning är ju det som gäller. Och tidigare har nya båtar lagts in högt efter en bedömning och sedan fått sjunka. Helt rätt. Ibland får man fart på en båttyp och LYS-talet förändras en eller två pinnhål. Men det som gjorts i år... jag vet inte vad man ska kalla det. Låt mig säga så här. Man har medvetet straffat etablerade konstruktioner till förmån för moderna båtar. Att min nuvarande och min förra båt åkt upp ett pinnhål må vara skit samma, men en Maxi 77:a har ökat två pinnhål och är nu är uppe i 1,05 (samma som min Dixie med lägre vattenlinje, lättare och effektivare rigg...) eller en Maxi 68 som ska seglas upp till 0,99 (tidigare var det 0,95) ? Hur många ägare kommer att ta dessa båtar till en kappseglingsbana - man är ju slagen innan man startat med de LYS-talen!
Stortrissen upp fem pinnhål - det är som att höja din åtta...
Kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka jätteförändringar! Kommer bli ett förvirrat år på banan i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför blir det mer förvirrat på banan när respittalen ändras?

Vill ni läsa mer om hur SRS-kommiten tänkt så rekomenderar jag denna läsning:

http://www.blur.se/2011/03/31/maxi-11-optimering/

http://www.blur.se/2010/12/18/nyheter-i-srs-infor-2011/

 

Personligen så är jag nog inne på linjen att SRS är bra för vad vi kan kalla breddsegling. Om det är så viktigt att vinna att man inte ens vill ställa upp för att den gamla familjebåt man seglar har fått ett mindre fördelaktigt respittal så kanske man ska tänka om?
Vill man kappsegla seriöst så kan man välja ett mer avancerat(rättvist?) respit-system (ORCi eller IRC) eller att segla entyp.
Själv har jag seglat många LYS/SRS -tävlingar med mina entypsbåtar, men jag brukar ändå bara tävla mot de andra i klassen, alternativt se det som en kul grej...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite det jag menar.
Det finns redan ORC och IMS att mäta in båtarna mot, så varför skapar man ett till system som bygger på mätregler, som dessutom bara är nationellt? Det var aldrig meningen att LYS skulle vara ett system för lite seriösare kappsegling när LO Norlin skapade det, utan ett enkelt system som de flesta kunde segla med sin båt efter. Problemet idag är ju att om man mäter in sin båt enligt ORC och sedan ska anmäla sig på en kappsegling har du ingen att segla mot...

För några år sedan tog man bort flera generella avdrag (fockavdraget, motor/propelleravdraget) vilket gjorde att om du hade en Maxi med inombordare eller en Vega med utombordare blev man tvingad att skaffa mätebrev när man skulle kappsegla. Visst, för de som kör ett handfull race varje år är det inga problem, men vill man testa för att se om det är kul kan steget bli för komplicerat och man skiter i det. Samma sak med t ex båtarna jag nämnt ovan. Sitter man med en Maxi 68:a som aldrig kommer att segla upp till 0.99, väljer man då att anmäla sig?
Nääää, knappast.
Och det handlar inte om att vinna - det handlar om att man måst få segla på lika villkor och faktiskt få placera sig där man ska placera sig. Annars faller ju systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade nog mer förvirring vid prisutdelningssermonin i klubben.

Var kappseglingsansvarig i klubben tills vi började bygga båt och det var alltid samma erkänt duktiga seglare som fick hämta priser varje gång (två gånger i veckan helger ibland).

Får se hur det ser ut i sommar. Om gamla båtar fått högre lys så kan det nog bli förändring i resultatlistan. Bland annat har jag förstått att Neptunkryssaren fått höjt lys och vi har flerfaldiga SM mästare i klubben. Andra båttyper som seglas av erkänt duktiga seglare med många vinster nationellt är tex Comfort 30 och Senorita Helmsman.

Andra aktiva kappseglare som brukar ligga högt men inte vinna så ofta kör Elan 34 och First-båtar.

Har nu mailat den ansvarige för SRS för att höra vilket tal vi ska köra på i sommar. L37 brukar köra på 1.26. Flera båtar brukar vara med på Gotland Runt, Lidingö Runt mm sedan 3-4 år och placerar sig högt så det är konstigt att vi inte finns med i tabellen.


 



Senast ändrad av ciaraud | 09 april 2011 | 10:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen men jag förstår inte vad poängen är med de fyra första styckena är. Jag tror att på de flesta klubbkappseglingar är nivåskillnaderna på seglarna så stora att de duktiga kommer fortsätta vinna eller placera sig i toppen...

Vad gäller vilket SRS-tal ni ska ha så är det väl enkelt om jag förstått saken rätt. Finns inte båten med i tabellen så ska ni ansöka om mätbrev eller certifikat eller vad de kallar det så kommer SRS-kommiten att sätta ett individuellt tal på er båt.
Jag kan inte se att de skulle svara på vilket tal ni ska segla på utan en ansökan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så att alla kappseglande Linjett 37:or ska mäta in individuellt för att få ett SRS-lystal? Linjett 37:or har som jag skrev kappseglat på lys i 4 år så jag kan inte förstå varför man nu helt plötsligt inte ska ha ett SRS-tal som alla andra båtar som haft lys tidigare. Det finns ca 40 st L37:or och många är aktiva kappseglare. Är det för få båtar för att få ett SRS-lys?

Du verkar ju väldigt insatt i frågan så du kanske kan svara på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan svara på frågan:
Är det verkligen så att alla kappseglande Linjett 37:or ska mäta in individuellt för att få ett SRS-lystal?

För svaret är enkelt.
Finns inte båten i tabellen skall den ha LYS-mätbrev, även om det finns 40 eller en miljon tillverkade. Orsaken till att så få nya båtar finns i tabellen är till stor del de många val man kan göra med köldjup, rigghöjd osv osv - det blir för många olika alternativ att ta hänsyn till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, det var JonasP jag trodde hade någon idé.

Jag får ringa kontruktören Mats Gustavsson på måndag och höra hur det ska bli. Alla L37 har samma rigg och köl så det borde gå att köra på det SRS-tal som de får när de återigen mäter in Ancella och Calliope för Gotland Runt (om man nu måste mäta om båten för att få SRS när man redan har Lys sedan förut).

Marts vet nog vad som gäller. Kan berätta vad han sa om ni är intresserade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte mer insatt än vad som går att läsa sig till på olika platser på detta fantastiska internet. Så om du klickar på dom två länkarna jag lade upp tidigare så kommer nog en del klarna.
Och om du dessutom läser här så får du förstahandsinfo: http://svensksegling.se/Avdforbatteknik/SRS/
Tex kommer du då kunna läsa dig till att du INTE kan segla på samma SRS-tal som nån annan båt, om era båtar inte är med i TABELLEN.
Finns den inte i tabellen måste du ansöka om mätbrev!

Sedan handlar det ju inte direkt om att mäta båten (såvida du inte vill ha ett SRSv-mätbrev). Du ska fylla i en blankett med uppgifter om båten och bifoga två foton. Å så kostar det visst några hundringar

Vad konstruktören av båten säger i just den här frågan är jag inte så intresserad av och jag förstår inte vad han har med saken att göra? Vill du kappsegla i Sverige får du följa SSF:s regler, det kan han inte ändra på, tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jonas. Du visste ju visst! (och Peter också, förstås)

Det verkar ju inte så komplicerat att få ett mätbrev som tur är. Vi hinner kanske till vi är färdiga för vår första kappsegling med nya båten. Annars får man väl delta utom tävling bara för att det är roligt. Det är bara klubbseglingar och regattor med enbart Linjetter vi tänker ställa upp på i år.


 



Senast ändrad av ciaraud | 10 april 2011 | 06:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...