Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Ruskprick

Förslag och idéer på styrningsanslutning...

Rekommendera Poster

Har en liten styrpulpetsbåt som jag har lite problem med styrningen (teleflex) på... Eftersom båten är gjord för kort rigg och min motor har lång rigg har jag monterat en jackerplate,  som för övrigt funkar bra. Den gör det möjligt att steglöst höja/sänka motorn.

Problemet jag nu har är att eftersom jackerplaten dessutom flyttar motorn bakåt, akteröver är det svårt att få till styrkabeln på ett bra sätt då hålet för den är i motorbrunnen. Detta gör båten svårstyrd, då det blir en knepig böj innan styrröret. Är det någon som har en idé på hur jag kan lösa detta? Jag har funderat på att ta upp ett nytt hål i aktern (högt upp strax under relingen), men det känns ju sådär att borra hål i aktern... ;-) Kanske går det att lösa med en bra genomföring? Jag har kollat på hydraul, men det är fortfarande för dyrt och onödigt på en liten styrpulpet.

Se bild för nuvarande montering, så hajar nu nog mitt problem...

post-11347-1394236670,0235_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilken liten böjradie du har på telefex wiren !

Går det att svänga över huvud taget?

Jag gissar att den wiren inte kommer bli långlivad om du kommer köra så.

Som du själv sagt så är nog hydraulstyrning den bästa lösningen men annars tror jag du får borra nytt hål i akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, nä den höll inte länge... Funkade ok någon enstaka sommar men nu har den jammat rejält. Jag tycker att hydraul vore toppen, men lite mycket pengar att kosta på en gammal styrpulpet... Fler idéer?...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja ... tror att du har alldeles för stor respekt angående håltagning, detta med ombyggnader är ju egentligen en av plastbåtarnas största fördelar !

Det går ju jämförelsevis lätt att plasta igen hål, laga skador etc. Särskilt på äldre båtar behöver man ju dessutom inte tänka så mycket på andrahandsvärde/ utseende, vilket gör saken ännu enklare.

Ett nytt extra hål påverkar i ditt fall knappast hållfastheten på nåt avgörande sätt, skulle därför själv helt enkelt plastat igen nuvarande hålet med typ glasfiber-armerad Plastic Padding.
Sen slipat och ev målat den blågråa yta som blir, eller ev bara klistrat nån kul dekal över fadäsen.
Inte mer med det ... :-)

Tror alltså liksom du själv och Flipp 760; öka böjradien rejält genom att flytta vajerns genomförings-läge!
Allt annat blir nog onödigt komplicerat och dessutom dyrare, vad jag kan begripa.

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahopp, då drar jag väl fram Hiltin då ;-)

Tack för all hjälp! Bilder på resultat utlovas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...