Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Selen

Yamarin 76 DC

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har erfarenheter av Yamarin 76dc?

Vi är två vuxna samt 2 barn. Vi tänker vara ute helger med övernattning.

Vilket motoralternativ fungerar bäst, 150, 200 eller 250 HK?

Är ankarspel ett måste eller fungerar det med ankarboxen?

Finns det brister/fördelar i någon årsmodell?

Eller finns det andra båtalternativ max 3-4 år gammal?

Maxpris 600k och vid innombordare är det diesel som gäller.

 



Senast ändrad av Selen | 05 april 2011 | 13:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Har tyvärr inte hunnit skaffa mig så mycket erfarenhet ännu, köpte båten i höstas.

Dock har vi hunnit att klättra runt i båten och det känns som att utrymmet funkar riktigt bra för familjen, vi är också 2 vuxna och 2 barn.

Jag har endast provkört båten i samband med köpet och min båt har 150hk, jag vet att dom flesta tycker att det skall vara större motor på och dom kanske har rätt. Jag tycker dock att provkörningen överraskade possitivt, båten gick snabbt upp i planing och gick mycket fint i ca 20-25knop, toppade något över 30 knop. Det verkar inte finnas speciellt många med detta motoralternativ så provkörning kanske blir svårt.

Försäkringen kostar nästan dubbelt upp med 250hk, det kan också vara bra att tänka på.

Vi har inte heller ankarspel, vi får testa i sommar och se om det behövs kompletteras senare, därimot har vi bogpropeller och det känns ganska tryggt.

En annan båt vi tittade på var Askeladden 705, denna båt finns med diesel, den vi provkörde var en 06 med 300hk V8 inombordare, den kändes dock ganska tung så yamarinen med 150hk kändes piggare upp i plan.

Det var väl det jag kunde bidraga med så långt, lycka till.

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft vår 76:a sedan 2008 och är väldigt nöjda. Sen vill man alltid ha större :)

Vi har inga problem att vara 2 vuxna och 1-3 barn i båten. Det kan vara lite trång när man skall sova men inga stora problem.

Vi har en 250 på båten och det som är skönt med en stor motor är att du kan dra av gasen vilket är bra för förbrukningen och ljudvolymen. Vi ligger oftast runt 27-30 knop om vädret tillåter.

Speciellt min fru tycker om vårt ankarspel. Oftast fick hon nöjet att dra upp ankaret på vår gamla båt. Kan säga att hon inte saknar den biten. Dessutom underlättar det rejält om du skall lägga till i naturhamn. Har man mindre barn som inte kan hjälpa till och man är endast 2 vuxna är det skönt att ha ankarspel. En som sköter ratt och gas och givetvis en hopp i land kalle vet inte hur många gånger man stått med ratt, gas och lina till ankaret....... då behöver man minst tre armar. Sen om det är värt merpriset.... kan bara du avgöra.

Bogpropeller och anskarspel underlättar mycket.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Det står att den är förberedd för värmare wallas 1800.  Slangar är dragna och utblås ska finnas men innebär det att avgasutblås och intag finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med... Men det är ju en kostnadsfråga.

Jag skulle köra på 250. Bränsleförbrukningen minskar, du marchar i en högre fart plus att den är tystare...

 

Sen går den ju snabbare också =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte snacka ned den som har valt 150hk här eftersom valet till slut är helt individuellt och ska göras efter egna preferenser.

Dock är båten byggd för 250hk och skrovet anpassat efter den motorn. Som tidigare nämnts blir både den specifika förbrukningen, ljudnivå mm lägst med 250hk. 76DC är byggd för 250hk precis som 80DC är byggd för V8 och ska inte köpas med något annat än den motorn.

En aspekt till är att det finns ytterst få exemplar med 150hk. Pratade med vår handlare om detta i samband med att vi var intresserade av 76dc för ett år sedan. Vet bla en stackare som hade sin 76DC med 150hk ute på Blocket bra länge och priset var till slut nere i 499´ om han inte fick gå ännu lägre till slut. 499´ är som bekant ett riktigt dåligt pris för en 76DC med bara ett år på nacken och i övrigt rätt utrustad. Även om lite lägre inköpspris och försäkring lockar skulle jag personligen aldrig fundera på något annat än 250hk till 76DC.



Senast ändrad av thundergod | 10 april 2011 | 16:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft min 76 DC nu en sommar och antalet matroser ombord måste nog ses som en komfort-fråga...

Själv väljer jag att ligga ensam i källaren, hustrun och dottern ute på solbädden och grabben i förpiken... det ska mycket till för mig att stå ut med detta i flera nätter...

Med ålderns rätt behöver jag ett toalettbesök nattetid men jag är ingen trapetskonstnär så att kravla sig ut ur källaren är ett stort företag

Å andra sidan känner jag en kompis som sover två vuxna i källaren... finns det hjärterum så finns det stjärterum... (något jag lämnat bakom mig... *blink*)

Motormässigt har jag bara erfarenhet av 250hk och skulle aldrig välja mindre. Den kan bära 300hk och nu med Yamaha's fyrtaktare vore det en dröm om man inte väljer att slå till med dräparen, 350hk v8 och 80 DC

Motorn puttrar lugnt i 25-30 knop och jag ser ingen malström i bensintanken vilket jag misstänker kan vara fallet med en mindre motor.

Cheers
Niffe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blev det en Yamarin 76,a preliminär hämtning i början av maj.

Värmarfrågan kvarstår dock. En säljare sa att på en del sätter man Wallas värmaren in bakom köket men att man då fick problem med att det blev för varmt just där för värmaren. Nu ska det tydligen vara bättre att sätta den vid babords lucka, hur är era erfarenheter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår båt sitter värmaren just i luckan om babord, jag antog att detta var standard placering men det kanske finns fler ställen att ha detta på. Även tanken för lysfotogen är i den luckan.

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag pratade med vår handlare om värmare vid ev köp av 76DC så sa de att den placeras bakom kylskåpet. vet inte om olika handlare sätter den på olika ställe, men det borde ju vara samma ställe i alla båtar iom att båten är förberedd för installationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också precis köpt en 76DC och är nyfiken på ert omdömme hur den är att köra och hur den går i sjön. I tester går det bara att läsa positiva saker. Det blev 300 Hk motor med det mesta i tillval som finns. Valde en Diesel värmare istället för wallas på inrådan av båtfirman.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtvalet:)

Vi är otroligt nöjda med båten. Båten går som en dröm i sjön, vi har varit ute på öppethav i ganska grovsjö och det kändes riktigt säkert.

Vi är fyra i familjen, självklart så kräver det planering när man är ute en 3-4 dar. Men att bo fyra funkar väldigt bra. Jag kommer att komplettera med ett extra batteri till våren.

Vi har en 250 Yamaha -11 på akterspegeln och det funkar riktigt bra, drar en hel del soppa tyvärr , men det visste vi ju innan vi köpte båten . Vi har aldrig lyckats kommia under 1,4 l/d, ännu.

Finns det något negativt? Ankarboxen är ett skämt på en så här stor båt.

Lycka till med nya båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, extra batteri skriver du. Betyder det att du då har tre batterier ? På min är det två batteri system, har kompletterat med en vikbar slopanel på 50W. Har köpt ett Engbo ankarspel så det verkar ju vara helt rätt om ankarboxen är för liten. Hur sover ni i ruffen, huvudet eller fötterna mot fören? I stickkojen huvudet eller fötterna mot fören? Enligt körfaka ska 300hk dra runt 1,14 l/nm vid 21kn. Glädje siffror? Hur väl stämde verklig förbrukning mot körfaka för dig? //Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...