excel319 514 Postad 5 April , 2011 kärringar å göbbar, för nu laddar riksdagen om. Gps kan förbjudas vid bilkörning Sverige 05 apr 12:10 En majoritet i Sveriges riksdag är för en lag som kräver att de som talar i telefon under bilkörning använder hands-free. Likaså ett förbud mot att sms:a. Enligt uppgifter till Dagens Nyheter kan förbudet komma att innebära att användning av internet, mejl och Gps stoppas under körning. Det vill säga all aktivitet som handlar om att rikta uppmärksamheten mot en elektronisk skärm och inte på trafiken. Först 2012 eller 2013 väntas den kommande lagen träda i kraft. Och i linje med promillegränsen till sjöss, kommer även detta (om det genomförs) förbud så småningom att drabba även båtlivet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 5 April , 2011 I och med att det finns bilförare som är så omdömeslösa att de messar och mejlar medan de kör bil, och sitter med telefonen i handen mot örat medan de kör i stadstrafik är det kanske nödvändigt att lagstifta. Men det säger mer om bilförares omdömme än om rikstadens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 April , 2011 Förbjudet att samtala med passagerare under färd. Barn under 7 år måste medföljas av separat vuxen skötare som inte är nödvändig för bilens framförande. Förbjudet att köra bil då skilsmässa eller annan upprivade livskris pågår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 5 April , 2011 S = Snuten F = föraren S: Jag såg att ni skrev sms medan ni körde. Det blir dryga böter F: Men snälla konstapeln, jag skrev inget sms, jag tittade på bilder S: Man får inte titta på bilder på Internet medan man kör. Mera böter F: Men snälla konstapel, dessa bilder har jag på minneskortet, inte på internet S: Oh fan, då får jag önska er lyckalig resa.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2011 Ha ha, gps i bil borde kanske förbjudas, faktiskt. Men i så fall av ett helt annat skäl ... :-)http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.592343-herrens-vagar-aro-outgrundligaMen seriöst, visst bör bägge händerna mestadels hållas på ratten, för tänk tex om en älg* plötsligt kliver ut i vägbanan? Eller blicken mestadels hållas framåtriktad, inte labba på nån småttig bångstyrig sms:text. Hastiga blickar på tex gps:ers tydliga vägvisning, eller backspegeln/hastighetsmätaren etc är knappast samma sak. Dessutom ger de ju ofta muntliga köranvisningar via högtalare numera. Tror alltså att trådskaparen egentligen är ute i ogjort väder, för lagändringen är väl bara en anpassning till övriga EU-länders lagar, alltså inget svenskt klåfingrigt experiment. Tråkigt att det tycks behövas förvisso, för bilförare borde väl för f-n kunna tänka lite själva även utan straffrisk, kan tyckas? *) Har själv gjort ett rent ut sagt - som jag trodde -skitjobbigt sjukbesök hos en kille som älgkrockat i dalslandsskogarna, förlamad från nacken och neråt. Han hade tidigare det jobb jag fått, men hade öppnat eget. Detta i slutet av åttiotalet, så olyckan kan nog iofs knappast skyllas på IT-teknik. Strunt samma egentligen, nån sekunds förmodad ouppmärksamhet under miltals av monotont vägslukande räckte, och kanske inte ens hundraprocentig beredskap hade hjälpt !? [Han verkade dock bli glad över vårt rätt tafatta besök - för vi var faktiskt två stycken vid sjuksängen den gången - och han avdramatiserade själv situationen genom att vara otroligt positiv och vardaglig. För vad i helsicke säger man till en totalförlamad ung människa, nybliven pappa med tusen planer? Hans outtalade svar blev; man skämtar, frågar och beter sig helt normalt. Livet måste gå vidare.] Härmed slut på skräckpropagandan, men den erfarenheten fick åtminstone mig att tänka ett varv till. Arrangerade därför något senare som nyblivet/motvilligt skyddsombud - litet kuppartat - en halkbane-kurs, alltså en sådan som alla körkorts-aspiranter genomgår, för firmans samtliga intresserade anställda. Särkilt de gamla milslukande sälj- eller service-rävarna verkade uppskatta detta, och inte fasen var de speciellt skickliga vid undanmanövrer heller, trots att de ju också visste var älgen skulle dyka upp i såphalkan. Men tyvärr måste man kanske själv personligen uppleva saker som denna innan poletten fullt ut kan ramla ner ?? / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 05 april 2011 | 16:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 April , 2011 Tycker man ska förbjuda kompass i båtar. Kompass i bil är mycket olämpligt så då ska det gälla samma. Även att införa 0,2 promilles lag i riksdagen ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2011 Som sagt var, innan polleten fullt ut trillar ner ... Edit: 0,2 promillegränsen map på båtar är en helt annan sak, lämna därför gärna den till andra separata trådar. Senast ändrad av Thomas-1 | 05 april 2011 | 17:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 5 April , 2011 Sverige är det enda land i Europa och att man kollar in forskning innan man lägger förslag till eventuell lagstiftning tycker jag verkar vettigt Om man inte läser AB Expresen eller Dn, utan kollar vad som står på riksdagens hemsida så finns det inget lagförslag om förbud mot att använda mobil i bilen eller GPS utan Utskottet föreslår att regeringen ska granska aktuell forskning om mobiltelefoni och trafiksäkerhet. Regeringen bör sedan återkomma till riksdagen med förslag på vilka åtgärder som krävs, eller redovisa vidtagna åtgärder när det gäller användandet av mobiler vid bilkörning. http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=45&sq=1&ID=rpjtok7DB_4_5 Vilket ju är en viss skillnad. . -Är det inte bra att vii har faktiskt kloka politiker som vill kolla fakta innan man fattar beslut? Vore det inte lika kul om vi hade lika kloka journalister och debatörer som kollade fakta innan man fattade pennan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 5 April , 2011 Hur blir det med Gps i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2011 finnsport 420: Vadå blr det med gps i båten? Tror du på fullt allvar att gps.er kommer att förbjudas som navigations-hjälpmedel?? Vilken planet kommer du ifrån, egentligen ? Jösses ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 April , 2011 Det hjälper inte att införa 0,2 gräns i riksdagen. Deras två celler kan inte ens komunicera när dom är nyktra, så det blir ingen skillnad. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorbats_Eskil 1 Postad 5 April , 2011 GPS förbud i bilar borde man kunna införa omedelbart utan utredningar. Det är uppenbart att en bil rusar fram även fast förarn börjat med andra aktiviteter som till exempel ställa in en gps. Däremot att folk inte skulle kunna klara av bilkörning salongsberusade med typ en promille i blodet är dessvärre en skandal lag, både på land och på sjön. Det fattar vanligt folk men inte politiker, tydligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 6 April , 2011 Visserligen heter rubriken övrigt snack men jag trodde det gällde båtar och inte bilar eller pratar ni om amfibie bil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 April , 2011 Tusan vet om inte plotter skulle förbjudas! När dom första plottrarna hade kommit ut låg jag i en dansk hamn, utanför var det laxgarn, mycket väl utmärkta, inga som hälst problem att upptäcka. Från vårt land kommer en stor, ja riktigt stor daycruser, fyra mann står lutade mot styrplatsen och stirrar i den nya plottern, och kör rakt in i laxgarnet, med bärgning som följd. Hoppas att fiskaren fick bra betalt för sitt förstörda redskap. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 514 Postad 6 April , 2011 Kopplingen till båtlivet. Du kanske missade den? Och i linje med promillegränsen till sjöss, kommer även detta (om det genomförs) förbud så småningom att drabba även båtlivet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 6 April , 2011 Politikerna kan inte förbjuda GPS i båt för då skulle de behöva att återställa fyrväsendet och sånt kostar pengar och det är makthavarna allergiska mot. GPS försäljning genererar genom MOMS stora intäkter till staten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 6 April , 2011 Ja....ja...vad hade men för det då....? Jag försökte bara skoja lite och återföra det hela till båtar. Men excel319, jag har inte missat det du citerar, fast det är ett tyckande Däremot citerar jag:Regeringen bör sedan återkomma till riksdagen med förslag på vilka åtgärder som krävs, eller redovisa vidtagna åtgärder när det gäller användandet av mobiler vid bilkörning. Så då är vi kanske överens? Det är inte GPS de vill förbjuda utan fifflandet med apparaten medan man kör bil. Sedan har vi ju naturligtvis de som kör in i fiskenät medan de glor på på sin ploter Rätt åt dem. Bara de inte träffar min båt så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 6 April , 2011 När vi ändå är inne på förbud... Jag tycker man ska förbjuda fartkameror och hastighetsmätare på bilar. Dessa i kombination gör många förare nojiga, kör FÖR sakta och tittar för mycket på hastighetsmätare än att titta framåt på vägen och trafiken. Detta är mycket farligt, och måste åtgärdas. Detta är särskilt problem på stäckor med många fartkameror. Bättre är att lägga pengarna på poliser som åker sträckan med övrig trafik. Hade en polisbil bakom mig för ett tagsedan. Jag åkte mycket lagligt och ordentligt. Av någon outgrundlig anledning. Små gpser bör förbjudas. Hellst borde vi ha krav på gps med minst 40 skärm på båtar. Det gör att vi slipper sitta och kisa för att se något. Vilket borde öka säkerheten avsevärt. naturligtvis bör detta vara krav från Kanadensare och uppåt. staten borde stå för fiolerna (staget?) dessutom. Eftersom det gynnar företagandet och företags ekonomin. Vad väljer vi: Dom nya kraven på septitankar, eller 40gps?? Personligen skiter jag i septin... Senast ändrad av Sator | 07 april 2011 | 00:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 7 April , 2011 Du har så rätt...så rätt... Inte nog med att många glor på hastighetsmätaren. Sedan har vi desa som inte tittar. Får se en fartkamera. Tvärnitar för säkerhets skull men alldeles för sent. Fast de blir inte fotade för de höll redan 10 km/h under fartgränsen. Det är trevligt folk det. Har aldrig bråttom... Att förbjuda hastighetsmätarna skulle ge ett mycket bättre flyt.... Dessutom tycker jag att det skall monteras septitank i alla bilar så vi blir av med alla dessa fula baja-major på parkeringsplatserna. Då slipper kommungubbarna åka miltals för att tömma dem. Man har slamsug på mackarna å tanka gör man ju och det är fler mackar på land än på sjön. Sedan kan man i förlängning utveckla en speciell brännare kopplad till toan i bilen. Den brännaren bränner fekalierna och man slipper tanka bensin och kan köra på biogas. Indierna bränner ju kons avfall så varför inte låta Falukorven och bönorna göra dubbel nytta? Vi skall väl värna om miljön. Det som produceras av Nr1 spar man till vintern och saltar vägarna med. Då slipper vi halkolyckorna åsså. Sedan tycker jag att alla bilar skall göras om till amfibie fordon. Jag menar alla skall ju ha båt. Många fördelar. man kan ha samma regler. Äntligen kan man torska redan vid 0,2promille redan på land. Härligt! Å drivmedelfrågan är ju redan klar, mera bruna bönor. Största fördelen är att man slipper byta fordon, kan riva alla broarna och spar pengar. På vinter ersätter man däcken med skidor. Va smart jag är Var kommer allt ifrån? Måste vara de där 2%- en..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 7 April , 2011 strålande, men hur blir det, Räcker det med förarbevis eller måste man ha skepparexamen för att få framföra ett fartyg drivet av falukorv och bruna bönor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 April , 2011 Behörighetsreglerna blir nog som idag. Men om man har för stora utsläpp som påverkar grannbåten i viken så blir det naturligtvis skitskatt. Det blir det med så småningom på mängen som slamsugarna i hamnarna kommer att tömma från båtarna, vänta bara....... Det blir obl. besiktning för att höja säkerheten och kolla CE märkningen samtidigt som man åläggs en viss minimängd tömnigs fekalie-avgift, (det kommer ej heta skatt) baserat på statistik. På det viset självregleras mängden bruna bönor mot för hög skatt. Det har vi sett funkar med bilarna eller hur? Vi kör VÄLDIGT myckert mindre trots över 14Kr litern eller hur? Jo, höll på att glömma bort, de som kan odla bönor i sin egen trädgård får ju naturligtvis skatta extra för förmånen, de kan ju tänkas köra gratis på de egna bönorna. precis som dieseln till traktorn idag och bonden som dricker upp sin egen mjölk, det får inte vara orättvist eller hur? Jag tyckte mig se i kristallkulan att det blir fortfarande tillåtet med åror för de som inte är fortfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 10 April , 2011 Vissa områden har problem med båtar som kör för fort. För bilar har införts farthinder i form av vägbulor. Vore något man borde inför på sjön också. (införa vågor?) Bra att koppla ihop regler för bilar med båtar 0,2 inlägget från mig tidigare var inte tanken att starta ny 0,2 debatt utan mer för att det verkar finnas en del som inte verkar helt nyktra i riksdagen. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser