Watermill 1 Postad 4 April , 2011 Är spekulant på en 22 år gammal Princess 35 utrustad med 2 Volvo TAMD41.Vid motorstart startar de snällt men ryker blått duktigt!, har ej provkört i arbetstemperatur och vet således inte om/när det upphör! Båda motorerna ryker lika mycket, är det månne normalt? Eller är det något som är på upphällningen, Turboaggregaten? Gångtiden är ca 1400tim Watermill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 5 April , 2011 41-orna är kända för att ryka ganska mycket, särskilt vid start. Min har gått ca 800 timmar och ryker friskt den också. men rykandet upphör mer eller mindre när motorn blir varm och under drift. Till skillnad från dig uppfattar jag min rök mer som vit, men det där är ju en bedömningsfråga. Helt klart är iaf att ljus rök på tomgång knappast har med turboaggregaten att göra. Däremot skulle kanske spridarna behöva justeras. Mitt rykande avtog en hel del efter en spridarrenovering. 1400 timmar är inte en så lång gångtid att motorerna riskerar att vara utslitna. Har flera gånger och på olika håll hört att efter 2500 timmar kan det vara dags för renovering. Så långt mina kunskaper, men det finns några medlemmar här som verkar vara väldigt kunniga när det gäller Volvodieslar. Även jag är nyfiken på deras kommentarer. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Inkognito 0 Postad 5 April , 2011 Blå rök = olja ( slitna kolvringar, ventilstyrningar eller turbo ) Vit rök = vatten ( kondens t. ex.) Spridarna bör vara bra om motorn startar lätt när den är kall. Min erfarenhet efter 40 år med dieselmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 5 April , 2011 Har en TAMD41 som ryker så man nästan skäms i hamn när man startar. Precis som Din med vit/blåvit rök. Har vid kontakt med experter fått beskedet att det är tyvärr helt normalt för en Volvo, och det kallas till och med för Pentarök. Min motor blev totalrenoverad i förrfjol men ryker exakt likadant nu som förr - så tydligen skall det vara så. Efter ett litet tag på tomgång upphör röken synligt, men nog ryker den alltid även om det blir svårare att se. Efter varje säsong är min flagga lindrigt blå/gul. Jag skulle alltså inte oroa mig - välkommen i rykargänget. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Watermill 1 Postad 5 April , 2011 Tack för informationen! Det är som vanligt mao, man får be om ursäkt om man lägger en rökare! Watermill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 5 April , 2011 Hej, Jag svarade nyss men det försvann:( Försöker igen. Viken modell är det. -41-A är känd för att ryka en hel del. I.o.m B-varianten blev det bättre. Vit rök som lutar stickigt är normalt för A-modellen. Det är oförbränd diesel som luktar. När maskinen sen blir varm så försvinner röken-normalt. Är röken blå och bara vid uppstart som en blå puff, då är det förmodligen ventilstyrningen som är på väg att gå ner sig. Om turbot inte är tät så borde det vara mycket olja i laddluftkylen och röret till den, kolla det. Då borde båten gå segt och ryka svart vid gaspådrag också. Ta med en erfaren penta mek när du provkör. 1400 timmar är inte mycket för den maskinen, om den blivit servad som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser