Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
fendra

88 SEA, Navionics eller iNavX till Ipad

Rekommendera Poster

Det är ingen nyhet, jag har läst för länge sedan att ipaden kan stänga av sig om den blir överhettad i solljus. Undrar om det inte var i en tråd här på maringuiden till och med.

Ipaden är ett utmärkt komplement till en vanlig plotter, eller för att slippa trassla med sjökorten i en liten båt. Jag använder den mera än plottern och sjökoten, men dom andra finns alltid tillgängliga. Dessutom får man med sig hela internet, mail och underhållning till ungarna ut på sjön :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Livsfarlig ! Hur kör Du båt egentligen? Menar Du att i samma ögonblick som iPaden svartnar så utgör Du en fara för Dig själv och/eller andra? Kanske dags att se upp och ut t i verkligheten ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en plotter för att jag behöver den...........jag åker inte i samma bassäng hela tiden och papperskort är inte för mig......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du? Så fort iPaden slocknar blir jag blind? Dessutom sade jag att jag har både plotter (med radar och ekolod) och sjökort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag har bara svarat på Grundins inlägg i denna tråd så jag förstår eg inte vart Du vill komma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Paddan funkar galant som plotter. Jag har iNavX navig.system installerat samt en prenumeration på sjökorten (Soltek), tot ca. 800 Kr. Sjökorten laddar du sedan ner i paddan och du är därmed helt oberoende av en teleoperatör. Sjökorten omfattar då hela svenska kusten, Gotland, Mälaren, Åland och de finska vattnen. Köp inget billigt system för 7 kr på appstore. Bara skräp.

iNavX funkar blixtsnabbt, och med hög precision. Jag har haft samma system på iPhone, men den är lite väl liten för praktisk navigation.

16 GB är mer än tillräckligt, rastersjökorten tar väldigt lite plats. iPad2 har högre upplösning på bildskärmen och något längre batteritid, men i praktiken betyder det ingenting. Det största problemet ar att GPS:en i små handhällna prylar drar vansinnigt mycket ström. Du bör ha en cigg.laddare tillgänglig annars tar batteriet slut efter ca 2 tim!! (normalt räcker ju paddan annars ca 10 tim).

Ett annat problem är du på något sätt måste skydda paddan mot stötar och vatten. Jag har vattenskyddat min genom att stoppa den i en genomskinlig plastpåse (sk. kokpåse med kraftigare plast). Funkar perfekt!! Annars köp ett vattentätt skal, kostar mellan 500 - 3500 kr.
Jag köpte min padda på Tradera för 2700 kr, inkl div. tillbehör, kvitto och garanti kvar.

Aha...hittade nu på http://www.aqua-life.se ett som det verkar, bra, vattentätt fodral till paddan. Pris ca 290 kr!
Annars funkar faktiskt kokplast-påsen riktigt bra. Touchfunktionen på skärmen är inte alls påverkad. Stoppa in en sån där liten påse med silikatgel så håller man fukten borta!

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag testat ipad:en ytterligare..Ibland laggar ju apparna och släcks ner innan de startar. DÅ ominstallerar man i regel appen, men det gör ju inte att göra detta med en 3G-uppkoppling.

Mitt tips är att nu endast ser IPAD:en som ett roligt komplement till en riktig plotter. Det fixar inte direkt solljus ett par timmar pga överhettning, den kan lagga om ni har otur..

Fö är jag en stor applefantast och äger nästan samtliga appleprodukter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går NAVIONICS att använda för både iphone och ipad utan att betala två gånger? Dvs köpa för den ena prylen och synca via itunes till den andra med samma konto. 88 SEA  fungerar inte så utan där får man snällt betala två ggr för respektive.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att man måste betala 2 ggr!sad

Men är det som du säger så är det ju tråkigt.

Har man samma Apple id så borde de ju inte vara så?

Senast ändrad av mrplasma | 14 juni 2011 | 23:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

88 sea har en version för iphone och så en högupplöst (HD) version för ipad. Man kan synka iphoneversionen med sin ipad men får då låg upplösning. Vad händer om man gör tvärt om?

Navionics har ckså en HD variant på appstoren.

Någon som testat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Navionics Scandinavia på min Padda. Billigare än så kan man knappast komma. Den fungerar utmärkt för mig, inga problem med att den är långsam ibland, det är gott om tid på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för att få navionics att följa kurs tryck bara två ggr på GPS längst ner till vänster. navionics app är bra och man får mycket för pengarna tycker jag. har ingen av dom andra så jag kan inte jämföra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du HD versionen?

Någon som kört versionen för iphone på ipaden? Hur är upplösningen?

Erfarenhet från de mjuka fodralen mottages även tacksamt. Hur funkar de i solsken, bubblar sig ytan? Finns det någon produkt som är bättre än de andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som vet om sjön Bolmen finns med på Navionics Scandinavian East ?

Har någon testat om det fungerar med endast  Scandinavian East uppdatering för 235 kr eller måste man köpa Europe ?  i.o.f.s inte så stor prisskillnad men om man inte ska ut i Europa känns det onödigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag finner många Navionics bland apparna men inte just Navionics scandinavia.

Vet nån om den finns kvar?
Isåfall var finner jag den?

Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ISailor är bra. Programmet laddar man ner gratis och ett sjökort kostar 189 kr. Mitt västkustkort täcker från Norge till Tyskland. Jag har det både i min iPhone och iPad och tjejen har det i båda sina också. Det räcker att betala en gång.

Snabb och smidig App, nog den bästa och mest prisvärda just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att ISalor är ett mycket bra och billigt alternativ. Programmet tillverkas av Transas som är ett av ev de större leverantörerna av anvigation till yrkessjöfarten Bland annat använder militären Transas mjukvara och sjökort. Programmet är dock mycket grundläggande men lättanvänt. Det funkar dock inte att få in NMEAsignal i detta program ännu. Men jag har en förhoppning om att det kommer i framtiden. Vill man kunna få NMEA är det mig veterligen bara INAVIX som klarar detta och det via W-LAN

Senast ändrad av mares | 08 augusti 2011 | 10:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att ge en genomlysning av kostnaderna för våra sjökort till iPad och iNavX tänkte jag komma med lite klarläggande. Jag hoppas att ni inte tar detta som någon form av reklam utan som ren konsumentupplysning.

Våra BSB sjökort är data ur databaserna och kommer  uteslutande från sjöfartsverken i Finland och Sverige.

Av dataunderlaget som vi köper gör vi de s.k. BSB sjökorten. Sjökorten som är aktuella för iPad läggs på en server, X-Traverse som fysiskt ligger i Kanada.

Kostnaderna för Sjökorten är för hela Sverige (för närvarande 114 st) är 99 USD eller för Finland också 99 USD. Vi har valt att kalla detta för en prenummeration då det ingår uppdateringar inom ett år från köpedatum.

Efter ett år ligger sjökorten kvar i din enhet och kan användas men inte uppdateras.

Väljer man uppdatering kostar uppdateringen 49 USD och kan ånyo uppdateras under kommande år.

Den prenummeration som görs kan användas av två enheter. D.v.s. du kan som användare ha sjökorten i två separata enheter. T.ex. en PC/Mac med navigationsprogrammen Fugawi eller GPSNavX och en iPad, två oberoende iPad eller t.ex. en iPad och en iPhone.

Detta betyder att du efter första årets prenummeration erhåller sjökort över hela Sverige eller Finland i din enhet för (idagens valutasituation) 154 Skr för ett års prenummeration.

Är det någon som har en fråga eller vill ha ytterligare information så hör av Er direkt till mig eller skriv frågan här på forumet.

Bästa hälsningar

Göran

Solteknik HB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har just installerat Navionics Europa på min Android telefon Samsung Galaxy SII (Gingerbread)

Den verkar fungera bra, men har ett allvarligt fel: svenska tecken blir korrupta. Vilket gör det svårt att förstå kartan och ommöjligt att söka.

Sen kan jag inte klura ut vad vektorn från den röda positionspilen representerar. Fart? Vafr jag kommer att vara om en viss tid? I så fall - hur länge? Verkar inte finnas någon info om detta i hjälpen heller.

Mvh

/F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill varna för navionics lurendrejeri Har själv köpt Baltic sea till iPad och nu lagom till att den behövde uppdateras så tar dom bort den:-( Dvs nu måste jag betala igen och köpa hela Europa ifall jag vill ha uppdaterade kort  Mer irriterande är kanske det faktum att eftersom Baltic sea är borta från appstore kan jag inte ominstallera om jag skulle behöva  Man får verkligen hoppas att de inte börjar med såna metoder på plotterkorten

Senast ändrad av realswemax | 18 maj 2012 | 08:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma lur med ett repskydd på skärmen och Navionics som backup. Utomhus i vissa lägen går det inte ens att se sjökortet på skärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat 3 program i Sverige- Finland 2011

iNavX visar för mig bara gamla inscannade kort. Svårt att ta sig över kortgränserna Drt och krångligt att ladda ned nya kort. Inte så intuitivt.

Navionics är en dröm! Zooma lätt från hela Östersjöm till Fifångs inre Sydhamn. Mät avstånd och gör waypoints lätt. Nord upp gillar jag. Och djupen och detaljerna är så tydliga. Att de plockat bort Baltic Sea och tvingar en att köpa hela Europa får man väl leva med:( - då det iaf är 1/2-priset av iNavX årlig prenumeration...

iSailor var inget för mig! Just möjligheten att kunna vända och vrida på kortet med 2 fingrar fick det att snurra hit och dit och gjorde det rörigt. Värst var nog de dåliga detaljerna. I Finland var djupkurvor, detaljer osv rena skämtet. Nej tack.

Jag har iPad 2 inget skydd (viljet jag tänker skaffa!) men klarade 5 veckor utan. iPaden slog min Garmin 525 med hästlängder i användarvänlighet och skärmklarhet med Navionics. Det enda man måste akta sig för är att paddan blir för var i solen - då stängs den av... Men 5 min vila i ruffen så var den igång igen.

iPaden är det bästa jag använt i navigationsväg efter 50 år på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag har använt iNavx i flera år men till i år skaffade jag Navionics HD Europa. Men jag blev besviken, tecken är för små och inte kurs upp mm. Laddade just ner Seapilot till iPaden för att jämföra och nu är jag nöjd. Seapilot kan rekomenderas. Den har allt jag önskar och verkar utvecklas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...