Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
fendra

88 SEA, Navionics eller iNavX till Ipad

Rekommendera Poster

Jag önskar hjälp med att reda ut skillnaderna på de olika navigationsprogram som finns till Ipad.

88 SEA HD, 699 kr

iNavX, 379 kr

Navionics, 329 kr

Finns det fler appar?

Som jag har förstått det så har 88 SEA Sjöfartsverkets S57-sjökort, är det något av de andra som också har de?

Ingår sjökort i alla appar eller tillkommer de och i så fall till vilken kostnad?

Är alla upplagda så att man  betalar för ett års prenumeration av sjökort eller laddar man ner korten för obegränsad tid till någon app?

Jag vet att det finns några trådar om iPad sen tidigare, men vad jag kan se handlar de mest om fördelar/nackdelar jämfört med en plotter. Jag tänkte att den här tråden skulle jämföra de olika navigationsapparna och hoppas på er hjälp.

Senast ändrad av fendra | 11 april 2011 | 16:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S57 betyder inte nya mätningar utan är bara en internationell standard. Korten ska överenstämma med papperskorten. Navionics nya S57 kort har fått kritik för att de inte är manuellt granskade. Tydligen använder de Google Map vid uppritning av kartorna och t. ex. båtar vid en brygga som syns på Google har blivit en förlängning av bryggan i kortet. Har själv S57 i min Garmin och jublar inte över osäkerheten utanför lederna där man kan se att gamla mätningar gäller förutom inom de områden där Sjöfartsverkets kartor har blivit ersatta av annan tillverkares kort. Test av sjökort till Ipad 2 kommer i nästa Vi Båtägare om ca en månad.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tråd om vi lyckas hålla oss till ämnet….
Jag har nyligen köpt Navioncs för 330 SEK efter en del funderade.
Det som säljs för 235 är bara en uppdatering. Som jag har förstått det så måste du välja ”Europe”.
Om du väljer INavx så måste sjökorten köpas till genom en årlig prenumerationskostnad på 10$ 99 $ ( ca 750 SEK).
Vad som händer andra året om man avslutar prenumerationen har jag inte förstått. ”Dör” korten eller blir man bara utan uppdatering?
Det går säkert att jaga fram korten på nätet men risken är att det krävs ”jailbreak” av IPaden för använda piratsjökort.
Jag valde Navionics som första steg. Innan jag betalar för de dyrare alternativen så vill jag prova hur Paddan det fungerar i båt.
De faktorer som jag tror kommer att försvåra är solljus, värme (om det är en riktigt varm dag…) och väta.

Hittills har jag bara ”torr-navigerat” med Navionics.
Kort kan man säga: Bild OK. Panorering och zoom tillräckligt snabb.
En nackdel tycker jag är att du bara kan ha ”Norr upp”. Själv föredrar jag ”Kurs upp”.
Programmet har också stängt av sig några gånger men startat direkt vid omstart.

En annan funktion som vore användbar är om man kan koppla länkar och bilder till markerade platser.Jag har bilder på naturhamnar som jag skulle vilja länka in på kartan men det verkar inte gå på Navionics. Om det går I de andra två programmen vet jag inte.

I väntan på ViB:s test på får vi hoppas att fler fyller på med erfarenheter.

Eller vågar sig kanske Pryl-Max på ytterligare ett foruminlägg innan vi får tidningen?

Senast ändrad av Simbad | 06 april 2011 | 23:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra information! Skulle vara mycket intresssant att även höra åsikter från någon som testat 88 SEA.

Någon som har testat att planera rutter?

Gällande Navionics, ska man köpa både Europe och Scandinavia (dvs 329 235 kr)? Vad är annars Scandinavia-uppdateringen bra för?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker med Europe. Uppdateringen Scandinavia verkar vara aktuell om du köpt en programvara som nu har gått ur marknaden.
Klicka in dig ett steg i iTunes store så finns mer information om de båda programmen.

Ruttplanering i Navionics verkar är urenkelt. Jag själv har aldrig använt rutter i min nuvarande Garminplotter.
Det kanske blir skillnad med Ipaden när man kan planera på hemmaplan.
Vanligtvis är det mycket andra saker att beakta när man väl är på sjön (vindar, vågor och båtar) så jag skulle sällan hålla min planerade rutt. Jag använder plottern till att verifiera min position.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Skriver för fullt på testet av navigationsprogram till nästa nummer av Vi Båtägare, utöver de som nämns i tråden testar jag även Pathaway Express. Kort sagt är 88 Sea och Navionics enklare, både till funktioner och när du ska komma igång med dem. I dessa appar får du både program och sjökort när du köper dem och när appen är nedladdad är det bara att köra.

I Inavx och Pathaway finns mycket mer funktioner men det är också lite krångligare att komma igång. Till Inavx skapar du ett konto och köper sjökort online, de finns alltså inte i appen. De gäller som sagt bara ett år, sedan förnyar du för halva priset. Ska kolla upp vad som händer om du inte förnyar.

Nu ska jag skriva järnet, är det något särskilt ni undrar så skriv en rad så kollar jag upp det!

Max, Vi Båtägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg en demo av 88 SEA på båtmässan i Göteborg. Men det jag såg som största begränsningen för mig var att man inte kunde överföra data mellan den och en dator eller plotter. Alltså importera/exportera waypoints, spår eller rutter.

Jag använder detta flitigt mellan min vanliga Garmin-plotter och dator så det vore jätteintressant om du också tänkte skriva lite om hur bra dom här programmen är på detta. Och vilka format dom i så fall kan läsa (som t.ex GPX)

Saknas sådan överföringsfunktion så är programmet ointressant för mig!

Senast ändrad av Tomas99 | 11 april 2011 | 13:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser fram mot testet!

Jag är även intresserad av hur det är att planera rutter för de olika, om det går att ha kurs upp på någon och i så fall om det går att ha båten längre ner på skärmen, och om det går att ha kurs och fart samtidigt som själva sjökortet eller om man måste växla mellan olika visningslägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 88 SEA HD till min iPad och den verkar riktigt bra!

Det är vectoriserade sjökort.

Har dock lämnat in en synpunkt till utvecklarna att fixa så man kan spara rutten vid namn tex Olas suga. Fick till svar att det kommer ev. i framtiden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dagsläget är det bara Navionics av de fyra som inte stöder kurs upp, det finns i Iphoneversionen men inte i Ipad. Jag kan tänka mig att det kommer i en framtida uppdatering. Att köra med offset verkar inget av programmen klara. Däremot kan de visa kurs och fartdata samtidigt som sjökorten.

Max, vi Båtägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ruttplaneringen ser lite olika ut i programmen, men något måste jag ju spara så att ni läser nästa nummer smiley

Men enklast är det att lägga rutten i Navionics och i 88 Sea. Tycker jag.

Max, Vi Båtägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Max för bra input, du kan i alla fall vara lugn över att jag läser testen smiley

För egen del står del mellan Navionics och 88 SEA, och är det ingen årlig abonnemangskostnad på sjökorten så blir det funktion framför pris som får avgöra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av ren nyfikenhet undrar jag om det finns det några siffror på noggranheten på iPadens GPS?

Lite OT. Kan man få ut tv via tv-kort på en iPad trots avsaknad av vanlig USB? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte sett några siffror och Apple brukar inte gå ut med sånt. Men min erfarenhet är att noggrannheten är bra i position, men uppdateringsfrekvensen är troligtvis en gång i sekunden, resultatet kan bli att positionen hoppar fram om man inte i programmet gjort något för att mjuka upp detta i visningen.

Jag pratade med en gps-expert på FOI för ett tag sedan och han menade på att gps-chippen är så billiga idag att alla använder chip av bra kvalitet, typ Sirfstar III, och att man kan räkna med en noggrannhet på några meter.

Det finns en rad olika adapters till Ipad, kolla in på applestore.

För övrigt var det där ditt 999:e inlägg... snart över tusen!smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla.
Efter mycket sökande har jag nu hittat ett vattentätt fodral till min Ipad.
Det jag tittat på innan är ett för 3500:- som visats på mässor mm, men tycker det är på tog för dyrt.

Jag har precis beställt ett för drygt 500:- som verkar lovande.
Bara ett tips till er andra som letar.
http://www.hrmarin.se/vattentatt-ipad-fodral-p-2037.html

(OBS: jag har inget med företaget att göra)

post-10012108-1394236680,457_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet när nummret av Vi Båtägare med testen kommer till butik?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har testat ett liknande fodral som det du länkar till (finns här till halva priset mot den du länkar till http://www.bazula.se/Apple-iPad/Tillbehoer-foer-iPad/Vattentaett-fodral-foer-Apple-iPad-och-iPad-2---Bl.htm) och det duger bra. Problemet är att den mjuka plasten som täcker framsidan bucklar sig och när det kommer solljus på blir det en massa reflexer från alla håll som gör det svårt att se genom fodralet. Det slipper man med det dyra fodralet, som också är stöttåligt. Men 3 500 är sjukt dyrt.

Nummer 5 av Vi Båtägare finns i butik 5 maj.

Max, Vi Båtägare

Senast ändrad av maxcarlgren | 14 april 2011 | 14:19

Senast ändrad av maxcarlgren | 14 april 2011 | 14:20

Senast ändrad av maxcarlgren | 14 april 2011 | 14:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Max på Vi Båtägare,

Utmärkt att det görs en test på navigations programvaror till iPhone/iPad !

För att bli komplett bör förutom  de redan nämnda programvarorna även Memory-Map vara med i testet. http://www.memory-map.co.uk/iphone/  Denna programvara är i alla fall i sin PC och PDA variant otroligt väl genomtänkt. och snabb. IPhone/iPad varianten är också bra men saknar fortfarande vissa funktioner (men den utvecklas i snabb takt).  Om den hade möjlighet att ta emot NMEA (AIS) signal via Bluetooth/och eller WiFi så skulle jag inte tveka en sekund.

Som ex på utvecklarnas sinne för detaljer kan nämnas att de har gjort så att en waypoint läggs in med finger knack och kan sen flyttas runt genom att hålla fingret på en liten cirkel som ligger lite vid sidan om själva  krysset, så att inte fingret skymmer själva krysset.

Möjlighet till utnyttjande av data från AIS och andra NMEA givare är en viktig funktion och som det ser ut nu så är det bara iNavX som klarar det på ett bra sätt. 

iNavX verkar vara den perfekta programvaran  http://web.mac.com/tamacn3/TME/iNavX_Review.html om det inte var för att Solteknik verkar ha bestämt sig för  att ta ut hutlösa priser på de svenska sjökorten genom en affärsmodell som bygger på prenumeration. DETTA VORE BRA OM NI KUNDE REDA UT !!

En annan viktig fråga för den som funderar på att köpa en iPad för att använda som plotter ( i alla fall för alla oss som seglar) är huruvida iPad 2 fungerar tillräckligt bra i direkt solljus. Googlar man så hittar man mycket varierande utlåtanden om den saken. En test som jämför iPad och iPhone vore utmärkt eftersom många lätt kan kolla hur bra det blir med en iPhone.

Kanske är det så att det vore bättre att invänta iPad3 eller Navigationsprogramvaror för Android läsplattor. När man läser om den nya laptoppen från Samsung så förstår man att det vi vill ha en läsplatta med lika ljusstark skärm som den på  Samsung (NP900x3a).

Ytterligare en sak som vore viktigt att ta upp i artikeln är huruvida GPS mottagaren i iPad 3G är ett lika bra alternativ som en extern, riktig GPS mottagare. 

Lycka till med artikeln

/OE 36/Anatidae

Senast ändrad av hemnv | 15 april 2011 | 15:17

Senast ändrad av hemnv | 15 april 2011 | 15:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Navionics scandinavia för 235 kr räcker fullt ut....Det är inte bara en uppdatering, utan sjökort för hela skandinavien också....Om du inte skall åka i medelhavet är europe-versionen meningslös.

Navionics fungerar fantastiskt bra och för 235 kr kan man knappast få bättre. Skulle vara det att norr alltid är upp isf, men jag ser det inte som något större problem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga till Max som kanske inte hinner in i tidningen, den är väl skickad till tryck redan.

Klarar någon av programmen av att visa hydrographicas BSB kort? http://www.hydrographica.se/bsbinfo.htm

Ytterligare en fråga, läste i något inlägg om en person som testat iNavX och som inte fick den att byta sjökort automatiskt när båten kom in i ett nytt område. Är det något du upplevt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjökort till nav program för iPad

Nu har jag tagit reda på hur det förhåller sig med kostnader för sjökort från X-Traverse (enda sättet att kunna använda iNavX)

Priserna på sjökort som man prenumererar på är relativt billiga. När man betalat och laddat ner ett set med sjökort så kan man sedan använda dessa hur  länge som helst, ingen tidsbegränsning. Låter ju bra,  eller hur.

MEN, låt dig inte luras !!

Det är nämligen så att om din iPhone/iPad går sönder eller om du bestämmer dig för att skaffa en ny modell av andra skäl så kan du förvisso be om tillstånd att återinstallera din kort på din nya enhet MEN DETTA GÄLLER ENDAST för de kort för vilken prenumerationsperioden inte gått ut (1-2 år, beroende på leverantör. Soltek=1 år). Alltså, om du har köpt många kort under ett antal år och av ngn anledning vill/behöver köpa en ny iPhone/iPad  så måste du också köpa alla dina kort på nytt.  Det kan med andra ord bli en dyr affär.  Affärsmodellen  verkar bra men  för den som vill bygga upp en samling av kort så blir samlingen aldrig äldre än hållbarheten av hårdvaran, och det vet vi ju  hur det brukar vara med den saken.

Kommentarer ?

Memory-Map för iPhone/iPad kan laddas med nästan alla typer av raster kort från de flesta leverantörer och då äger man själv korten och riskera alltså inte att bli av med dem bara för att man byter hårdvara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag upptäckte jag en stor brist med att använda ipad som plotter...Var ute och åkte i solskenet och helt plötsligt stod det på skärmen att temperaturen var för hög och att det inte går att använda ipad:en förrän den har blivit svalare.........Den klarar alltså inte av att stå i solsken....

Fattar inte varför ingen har talat om det för mig tidigare - BESVIKEN!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara testat 88 sea på mässan i Göteborg så jag vet lite om den men har egentligen ingen erfarenhet.

Plus är att man är oberoende av internet då man laddar hem kartorna till minneskortet en gång.

Hela sverige ingår.

Om det kommer uppdateringar på korten får man köpa dom, enligt han på mässan så rörde det sig om ca 100-200kr pr gång(men om ditt sjöfv. kort stämmer idag så stämmer det nog om 5år också).

Det är skitknyggt gränssnitt och sökbara namn på tex öar. (Det hade varit kul om dom la in alla öar, även dom små:)

469kr kostar det till android och jämför man med en valig plotter sparar man en hel del pengar på att köpa en sk surfplatta och använda den istället. (Om man står torrt).

Hydrographicas BSB kort fungerar inte i 88sea vilket är anledningen till att jag inte införskaffat det än.

Man kan sitta hemma och lägga in sina rutter i godan ro

Hmm, har jag glömt något tro:/

Senast ändrad av sethakan | 23 april 2011 | 11:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

För att ingen eller få kanske kände till det, Du kan ju inte hänga upp Ditt liv på att andra skall tala om för Dig vad som är bra eller inte. Läser man specifikationerna för iPad resp en riktig plotter så kan man där finna max och min angivna tempområden och utifrån dessa finna ut att iPaden inte kan bli för varm. Finns faktiskt skäl till att en plotter kostar mer...... Du vet nu ett av skälen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, räknar med att det står 50 grader eller så i specen. Så varmt är det väl inte i april...

Skräp som inte tål solen.

Dessutom är dom väl knappast läsbara i solljus med de 400 cd som en Ipad bjuder på. En bra plotterskärm har ca 1000.

För övrigt är väl andemeningen med forumet att få tips om vad som är bra eller inte. Utmärkt att sådant som att en skärm har taskig tålighet för solljus kommer fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten fundering på det där med rutter. På en bilnavigator är det självklart att man väljer ett mål och sedan ordnar gps,n resten och man får också sluttid mm när man startar. Finns det funktionen också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Du missförstår mig nog! Vi andra fick ju reda på att iPaden kan bli för varm vilket ju var bra men det var inlägget jag svarade på som var besviken med stora bokstäver att ingen hade talat om det till honom INNAN han själv märkte det och det är kanske att begära för mycket av ett forum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag är besviken för att det är konstigt att detta inet har kommit fram tidigare....IPAD:en värmdes upp snabbt av solen och blev obrukbar....Oavsett alla andra fördelar så gör ju detta IPADEN livsfarlig och definitivt inte användbar på sjön!

Klart man blir förvånad då när det enda som diskuteras i forumen är vilket de bästa av alla bra plotterprogram är.

Ljusstyrkan kan jag tycka är acceptabel, även i direkt solljus, men jag är glad att jag befann mig på kända vatten när den efter ca 30 minuter blev överhettad...

Ta nu inte min besvikelse personligt, det är alltid känsligt att hoppa på appleprodukter eftersom vissa tror att de är ofelbara....Men på sjön i direkt solljus är ipad:en livsfarlig....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och NEJ, jag hänger inte upp mitt liv på detta........Även om jag ALLTID kollar referenser på nätet innan jag köper något. Nästan alltid upptäcker man då klara brister.

Jag blev FÖRVÅNAD (stryk besviken) över att detta inte framkommit tidigare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...