Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Gäst silviasurfarn

Flödesmätare fr USA, 3 dgr och 2200kr

Rekommendera Poster

Gäst silviasurfarn

Har inte beställt saker från USA på en halv evighet. Sista gången var nog en 8hkr B&S motor till trädgårdstraktorn, det måste ha varit 10-12 år sedan, motorn fick skickas i två delar pga bestämmelser om maxvikt för paket, och det var ett elände att lösa ut det på dåvarande posten.

Tänkte jag skulle prova lyckan igen. Har länge retat mig på de höga priserna för bränsleflödesmätare i de svenska marinbutikerna, så nu när Farias flödesmätare började levereras igen efter div strul med konkursad underleverantör så beställde jag en på boatersland.com. Beställde den i torsdags och fick den hemlevererad till dörren idag måndag. 2200kr. Så otroligt smidigt. Det lär bli fler beställningar vad det lider.

Det ska bli kul att se vad den mest ekonomiska marschfarten är. Hoppas kunna spara in en del bensin. Dessutom känns det bra att ha lite bättre koll på hur mycket bensin vi har förbrukat sedan den senaste tankningen, för jag litar inte riktigt på den gammaldags flottörgivaren i tanken. Vår- och sommarpyssel väntar, således :-) Föredrar att titta på ett helt eget, dedikerat instrument, isf att ha det integrerat i plottern och kanske behöva bläddra runt bland menyerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lät intressant. Vet du om dom har någon som funkar för dieselmoterer?

Vad hette den på boatersland.com?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Ledsen, har inte kikat på dieselalternativet. Vet att vissa flödesmätare inte lämpar sig för system där det finns returledning till tanken (vilket jag lyckligtvis saknar).

Boatersland har en hel avdelning för flödesmätare:

http://www.boatersland.com/fuelflow.html

Den jag köpte heter Faria Euro Fuel Manager with In-Line Sensor, Item # FAR FFM027. Jag skrev faktiskt till Watski som är ÅF för Faria men de tar inte hem den modellen, de angav högt pris ut till slutkund (ca 3000kr) samt väldigt långa leveranstider som skäl. Jag beställde som sagt min från USA på tors em och fick hem den till dörren på mån em. Hyfsad levtid, tycker jag  :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var kostnaden för den och vad hade du för frakt moms. Ruskigt snabb leveranstid.
Alltid dragit mig lite från att beställa från USA, men kanske att man skall ta sig i kragen. Letar både instrument och ankarspel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Jag blev också överraskad över hur fort det gick. Funderade precis som du på ankarspel också men det är lite tyngre så jag tänkte testa med en liten lätt flödesmätare först. Just den här fanns inte i Sverige och alternativen (om man nu bara vill ha en fristående som inte integreras med plottern) verkar ligga runt 6000kr här i Sverige.

Flödesmätare 160 USD frakt 92 USD = 252 USD vilket Eurocard debiterade 1632 kr för (de tog 6.48 kr/USD, valutanoteringarna i DN var runt 6.32 just då).

UPS levererade hem till dörren, där jag fick betala 416 kr i moms samt 145 kr i expeditionsavgift.

Total: 1632 416 145 = 2193 kr

Jag har ju ingen aning om det går lika fort att leverera ett ankarspel, paketet med den lilla flödesmätaren vägde väl kanske ett knappt kilo. Jag noterade också att en del instrument endast fanns med amerikanska mått (gallons, miles, etc), där måste man nog se upp lite, men flödesmätaren jag köpte ska kunna ställas om så att den visar liter isf gallons.

Senast ändrad av silviasurfarn | 07 april 2011 | 13:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det med flödesmätaren silviasurfarn?

Fungerar den bra?

Funderar på att beställa en jag också.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Hej. Sjösatte sent i år, 3e juni. Har precis hunnit koppla in den, bränslekopplingen var klar sedan länge men elen hanns inte med förrän igår. Ska ner imorgon och börja leka med displayen om jag hinner. Har inte hunnit provköra ännu annat än den korta turen ut till bryggan i samband med sjösättningen. Det var iaf inga problem att starta och köra motorn på låga varv med flödesmätaren inkopplad på bensinledningen, alltid något. Återkommer !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande, då får jag bevaka tråden ett tag till och se om du får det att fungera bra. Eventuellt kommer jag att kanske utnyttja plottern jag har i båten (en garmin 520). Såg att jag kunde beställa en flödesgivare för 149$ från staterna men är osäker om den är kompatibel med plottern.

Annars är det alltid trevligt att ha ett eget instrument för just flödesmätningen. Tåls att tänka på.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Hej alla, insåg igår att jag glömt att återkomma med info om bränsleflödesmätaren.

Inledande sammanfattning: stay away...

Installerade den enligt den ganska summariska anvisningen, lite krångligt att veta hur givaren skulle vara vänd men det löste sig, installerade display:en några veckor senasre och startade sedan motorn, en V8 på 5.7l och 260 hkr, flödet var på 21-27 l/timme med växeln i neutral och mellan 800-1100 rpm. Stängde av, klamrade fast alla kablar, monterade fast display:en slutgiltigt, startade igen, allt frid och fröjd, flödet visades fint, stängde av... och sedan dess är eländet dött. Display:en fungerar fint, allt verkar till synes fungera, men inte f-n kommer det in några värden till den. Flödessiffran är konstant 0.0. Har felsökt, blåst igenom givaren, gjort allt, mejlade till slut till Boatersland, de uppger att Faria har en recall på dessa och ber mig kontakta Jason #1229 på Faria, Jason har jag inte fått tag i per telefon och han svarar inte på mejl. Har inte orkat göra mer just nu utan har åkt båt istället men får ta tag i det snart.

Ursprungligen ville jag egentligen tipsa om att det var snabbt och enkelt att beställa från USA. Jag tycker fortfarande att leveransen var väldigt snabb och effektiv, men uppenbarligen borde jag ha valt en annan produkt. Det ska bli intressant att se hur (bra?) det går att reklamera eländet...

Senast ändrad av silviasurfarn | 15 augusti 2011 | 11:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att jag läst ditt inlägg blev jag själv intresserad av en flödesmätare av samma typ. Ska bli kul att se hur det går med hanteringen av den recallen.

Recall (återköp) ingår ju i själva smidighets-nivån(risk) när man beställer från staterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Ok, du kanske vet hur det går till ? Själv är jag beredd att lite surt betrakta det hela som något av en sunk cost frown.

Annars verkar Faria ha ett ganska gott rykte, men just deras flödesmätare verkar det ha gått troll i. Synd egentligen, för jag gillade designen, priset, funktionerna mm, men allt det där är oviktigt om grejerna inte fungerar. Möjligen kan jag tycka att det var lite svårt att läsa av display:en om man inte hade rätt vinkel i höjdled.

Jaja, vi får väl se hur det hela avlöper. Jag hade ingen nytta av den denna säsong i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej,

Jag hade en flödesmätare till NAVMAN, den fungerade också bara ett tag visade sedan väldigt lågt flöde för att till slut inte visa något. Jag tröttnade och struntade i den. När jag iår bytte motor kopplade jag inte in den men kollade och blåste iden tyckte det verkade som den hade fastnat.

= min erfarenhet av flödesmätare är inte så bra... har dock inte testat igen utan loggat mellan tankningarna istället.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett ekolod NAVMAN med bränsle / flödes funktion. Där har också givaren gett upp funkar ibland för att visa mindre o mindre sedan visar den noll. Den funkade i 2 säsonger började strula den 3:e, gjorde rent den funkade igen 1 säsong,. Samma fel denna säsong. Verkar som det blir beläggningar på paddelhjulet i givaren så det kärvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske har att göra med vår bensin med Etanolinblandning (korrosion).

Är det aluminium hjul i givarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ajdå, synd att den bara fungerade ett tag. Undrar om det inte är fel på givaren att den har hakat upp sig, skräp m.m.
Jag var nära att beställa en sådan men valde att beställa en GFS10 och ett CAN-kit till min Garmin 520. Detta beställde jag bara för 3 dagar så vi får se hur snabb leveransen är och hur det fungerar.
Ett tips, jag mejlade flera försäljare i USA och frågade om de kunde märka paketet med Gift och inga logos. Var inga problem:-) Förutom en firma som ville skriva ner värdet på leveransen men det tackade jag nej till.

Jag har också en V8 5,7L så det blir intressant och se hur mycket den drar och i vilken hastighet/varvtal som är bäst ekonomifart. Nu puttrade vi omkring i 7 knop dryga och det kändes som ingen bra ekonomifart..hehe. Antingen tomgång eller typ strax under max kan jag tänka mig:-)

/Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Har i dagarna, efter mycket strul med Faria (i USA kan man tydligen inte sedan 30 dagar har gått från inköpsdatumet reklamera hos den man köpte av, utan man måste vända sig till tillverkaren, allt enligt Boatersland) fått beskedet att de skickar en ny enhet.

Det ska bli intressant att se hur den sändningen avlöper och om jag får betala tull och moms på prylarna.

Till er som undrade så testade jag, innan jag reklamerade enheten, att ta loss givaren, sätta munnen till, och blåsa igenom den. Hjulet därinne snurrade fint men ingen avläsning på mätaren. Jag lösgjorde kabeln från klamrarna, inspekterade och manipulerade den lite med tanke på ev kabelbrott inuti den, men utan resultat. Testade dock aldrig för kabelbrott mha ohm-meter eftersom kabeln är så tunn och ingjuten i givaren (bökig att skala), och jag egentligen inte tror att den är av någonstans då jag var väldigt försiktig då jag drog och klamrade den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Liten uppdatering: har precis utan kostnad fått hem en helt ny enhet, komplett med givare, display, kablage och allt. Synd att båten ligger på land bara... Hinner jag ska jag testa att byta en enhet i taget. Troligen börjar jag med att koppla in den nya givaren till den gamla displayen, och blåser sen i givaren för att se om displayen visar några siffror. Det vore kul att försöka få kläm på vilken av enheterna som fallerade, om nu inte båda gjorde det. Blir väl av i vår om jag nu inte mot förmodan hinner med det någon av de närmaste veckorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segt att det inte funkar...men finns det någon som har en flödesmätare som faktiskt fungerar o gjort det under flera säsonger?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin GFS10!!

Har kört i två säsonger med denna, kopplad via canet till min Garmin 525S.

Den är även inkopplad till ordinarie tankmätare och kalibrerad med 4 mätpukter, full, 3/4, 1/2 och 1/4 tank. Den visar därmed både förbrukning i realtid samt hur mycket som är kvar i tanken. Är enormt nöjd med min flödesmätare / tankgivare. Exaktheten när jag tankar brukar vara - 3 liter på 140 liter bensin.

Har inte haft några problem med den, har kopplat in den efter ett separat bränslefilter och före ordinarie bränslefilter.

Rekommenderas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...