Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Bergius

Råd om placering av flagga på klassisk träbåt?

Rekommendera Poster

Hej alla bryggsnackare!

Behöver era råd i frågan om var på aktern flaggan skall placeras. Jag tampas med två frågor - komfort eller stil.

Stil - flagga i centrum av båten, som i originalutförande, men obekvämt och lite opraktiskt. Går inte att sitta på det lilla akterdäcket och steget upp och ner från badbryggan försvåras. Se bild på vår båt.

Komfort - Flaggan placeras antingen på styrbord eller babords sida. Problemet löst, men kanske kommer det se lite knasigt ut med flaggan off-side?

Båten lyder under lite striktare MYS-regler och därför måste man även tänka på det. Vet ännu inte vad som sägs om att flytta flaggan. Vad tycker ni!?

Tar tacksamt emot era tankar.

A

post-5997-1394236669,3863_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel bild i mitt inlägg. Se denna lilla istället. Det är en originalbild från Storebros hemsida. Se placeringen och tänk er flaggan i mitten eller på sidan.

post-5997-1394236669,4761_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller fullt med dej om att flaggan ser mycket bättre ut i mitten men jag tror att det är både lite en vanesak och en komforfråga. Hade det varit en snipa hade det absolut inte varit något att snacka om, då skulle flaggan bara passa i mitten. I ditt fall tror jag att, om du inte förlorar för mycket komfort på det, så fungerar det bra på BB eller SB med (dock inte längst ut i hörnet för det känns som att det bara fungerar på en modern plastbåt, alltså ett par decimeter in mot mitten kanske?).

Ta dej lite tid att fundera genom att sätta den på de olika ställena bara för att titta, inte fästa permanent.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är nog snyggast på mitten. Själv har jag valt att sätta den lite till styrbord men inte ända ut på kanten då blir det lite för mycket plastbåt tycker även jag. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...