Gå till innehåll
lördag 20 december 2025
Gäst Richard

Sahla 495

Rekommendera Poster

Gäst Richard

Jag har lite funderingar på att köpa en sahla 495 och undrar om det är någon som har erfarenhet av den båtens sjövärdighet, kvalite om det är ett lättdrivet skrov eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det en tidig variant av sahla så ärdom livsfarliga.. dom allra tidigaste sahlorna kunde dyka i sjön om det va lite sjö.. och ha en dränkt båt är inget skoj att ha ;-) men dom senaste varianterna skall tydligen vara mycket bättre. men den stabilaste båten jag träffat på är Ockelbo b16 otroligt sjösäker och stabil båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Sahla är inget att ha. Kände en polare som hade en i våran båtklubb. Inget bra i sjön. Alldeles för låg relingskant. Stänkte in som attan. Och alldeles för smal och tråkig inuti. Satsa på en B-16 om du hittar nån. Eller nån Askeladd, Örnvik, Yamarin, Crescent (Petterson ritad), Silver, och Uttern. Tänk bara på skrovformen och vad du ska ha den till. För mycket V-skrov där båten blir bra i grov sjö. Kan ställa till det som sportfiskebåt. Blir oftast alldeles för rank då. MVh Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen bra båt. Den betedde sig som en känguru och det hjälpte inte att trimma upp den eller något annat.

Men jag tror det sas något om att dom skulle ändra skrovets form eller hur det nu var....hade den inte betett sig så hade det varit en bra båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...