Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
leleif

Mast i glasfiber ?

Rekommendera Poster

Har hittat en 28-fotare jag är intresserad av.  Den har mast och bom i glasfiber, första gången jag stött på det...  Är det någon som har en åsikt / erfarenheter av detta ? 

Fair winds,
Leif, Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten ifråga har mast i glasfiber så talar vi nog här om ett bygge ifrån sextiotalet? Har själv bytt ut min mast på min Fin-Gal pga att saker som satt skruvade i den gamla glasfibermasten började sitta löst/trilla ned på däck...

En glasfibermast är stark men onödigt tung och efter 40 år så kan man nog räkna med att den kan ha nåt sitt bäst före datum.

Ha´ t pent Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en närmare 40 år gammal L32 i några år. Några problem med masten kunde jag inte upptäcka under de få år jag hade båten. När jag köpte den blev jag en aning fundersan ang materielet i masten. Fick kontakt med en äldre man man i Malmö via Jörgen Brems www.laurinkoster.dk/index.HTM , som hade stor känedom av glasfibernaster. Han var mycket possitiv

En arbetskompis från Ökerö med L32;an  Yen (enl. Brems register byggd 66) hade också glasfibernast. Jag har för mig att roten på masten komprimerades under en hård seglats (från Shetland?) och riggen slakade.Jag tror att han bytte till Aluminium-mast senare, precis som Stefan.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många båtar har byggts med glasfibermaster och många seglar än. Om beslag börjar sitta löst är det inga svårigheter att laga/reparera.

Däremot är materialet inte så lyckat ur viktsynpunkt och det är den främsta, ja kanske enda anledningen att man gått ifrån glasfibermaster.

Så du kan nog lugnt köpa, glasfibermast i sig är inte diskvalificerande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har just sålt min Fin-Gal med glasfibermast. Har inte haft några problem med masten . Förefaller robust och säker. Skulle inte tveka att köpa båt med glasmast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har just sålt min Fin-Gal med glasfibermast. Har inte haft några problem med masten . Förefaller robust och säker. Skulle inte tveka att köpa båt med glasmast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej...

....å jag har ju kvar min Fin-Gal med glasfibermast.smiley

Helt OK.

Det där med tyngden är lite överreklamerat. Masten i förra båten vägde mycket mer och var av trä.

Masten fungerar lite som en balansstång för en lindansare och stabiliserar rörelserna tvärskepps.

Det du bör kolla, å det gäller alla aluminium master åsså för den delen, att skruvar som går genom hela masten måste stöttas på insidan med ett rör som är kragad. Som bokstaven T i genomskäring i båda ändarna. Annars drar man ihop, klämmer, masten när man drar åt den genomgående skruven.

Kompressionen blir inte större än att glasfibermasten klarar det och det finns även i dem profiler på insidan som styvar upp.

Är det en Fingal och i bra skick för övrigt så köp den. Å har den kvar MD1:an motorn så var rädd om den, den bara går å går å går......v evas igång utan batteri. Jag provstartade min förra veckan. Lite ljuv musik att höra dunket.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först tänkte jag instintivt skoja om vevgrammofoner osv.  Att kunna veva igång motorn är ju perfekt. Hur kul att stå där när batteriet är slut, blåser småspik och en trång hamn att äntra.

Allt var inte sämre förr!! smiley

Faktum att detta får mig att höja statusen på att ha en utombordare med ryckstart.. För vem behöver då bry sig att man kört slut på batteribanken en festlig helg? 

Angånde glasfibermast. Glasfiber går relativt enkelt att reparera till ursprunglig styrka vid skador. med enkla verktyg. Att svetsa aluminium på rätt sätt, det är få som kan. Bra betalt vill sådana ha också. Fråga min brorsa! smiley

Att inspektera glasfiber är lätt. Ser du inga sprickor. Laminatet låter solitt när man knackar på det. Så är det ok.

Sprickor i glasfiber osv. brukar leta sig till ytskiktet tämligen direkt. Delamineringar  brukar man upptäcka tämligen lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej, hade tidigare em Sveakryssare (36 fot) meed både mast och bom i glasfiber och det var inga problem alls, tvärtom, eftersom masten är lättare att trimma.

Se bara till att alla infästningar är ordentligt gjorda och inga sprickor vid spridarna. jag hade dessutom fiolstag eftersom båten var 7/8 dels riggad så det krävs stagning uppåt.

Vid 3 tillfällen var jag (90 kilo) tvungen att klättra upp i masten för att fixa storfall och det var helt lugnt, inget svaj alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla kloka inpass i frågan. Jag känner mig inte tveksam längre.

Jo, det är en Fingal (har också hittat en Indra som också har mast/bom av samma material) ... är väldigt sugen på en av dessa. Dom har allt jag behöver, långköl inbakad bly, väldigt styva i hårda förhållanden, sticker max 130, centimetertjock grp, kostar knappt mer än en Thailands-semester för två, har stick-koj.... inte så snabba men jag har inte bråttom...

Är femtiotvå snart och tröttnat på och få nackspärr av ruffhöjden i min Junker 22:a.  Om jag uppfattat saken rätt så klarar jag mina 174 cm utan att kröka rygg både i Fingal och Indra.

Frågan är vilken av dessa som är att föredra ?

Fair winds,
Leif, Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta även på en Sveakryssare, 11x2,45x1,5, lys 1,16.

Blyköl, djupt kölsvin för kylda drycker, ståhöjd, oerhört stor akterstuv med stort akterdäck (bra när man skall bada), slutstyv och oftast utrustad med självslående skena och en OTROLIGT bra seglare.

Fin stittbrunn med en skena som delar av rorsman och gastplatser, minst 4 fullängdskojer och fast installerad toa. Du får loss en sådan för ca 150´ .

post-10018138-1394236671,6252_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...