Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Anders_St

Hjälp! Timräknaren till min kad 43 går inte längre att tyda!

Rekommendera Poster

Dvs siffrorna bara är borta? Ev kommer de tillbaka en kort stund?

Har samma problem. Ny mätare går på 3600 kr senast jag kollade.

Har haft isär min. Det verkar som det är en integrerad krets som är ingjuten i gummi men har glapp någonstans inuti. Jag lyckades peta igång den men det var tillfälligt.

Jag har bestämt mig att leva med problemet att jag får anteckna motortimmar de gånger på dagen siffrorna bahagar visa sig (själv tim-mätningen verkar fungera.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också problem med mätaren till min KAMD43. Ibland försvinn timräknaren, men den brukar komma tillbaka när man har haft motorn avstängd. Jag antecknar alltid timmarna så jag kan konstatera att den mäter gångtimmarna även när displayen är blank så jag antar att det är glapp i eller till displayen. Mätaren är från 2005.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju separata timräknare att montera ex. Biltema för 199:-

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ... finns en tidigare tråd om kontaktproblem på displayer, tex zebra-strippar. Verkar i mina ögon inte vara särskilt pålitliga.
Om nu inte displayen byts ut gratis, så kan ju eventuellt ett eget lagningsförsök vara värt att prova.
Vet inte alls hur det ser ut i det aktuella fallet, men lite info om hur display-kontakter brukar se ut kan väl få platsa i tråden?

Kanske kan man då prova att klämma lite över kanterna på displayen där kontakterna förmodas sitta, eller rentav krafsa hål/ fixa / oxidations-täta igen ?? Hur som helst, här är tråden ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=382524

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag pratat med VP-represetant och det är ett vanligt fel där lödningarna ger sig. Nytt instrument kostar 3 500 kr, och han trodde tyvärr att det var relativt stor risk att felet kom tillbaka även med nytt instrument. Med de nya motorerna så är det en annan typ av instrument där detta fel inte uppstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för alla tips!

Det fick bli ett nytt istrment se hur länge detta håller yes

Ha en underbar sommar!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej...

Vet inte omdin tim mätare sitter i varvräknaren som på min AD41, jag har bytt båda mina och idag vid sjösättning så går inte varvräknarna, och i tim fönstret står det CODE. När man sen läser inst. guiden väl hemma så står det att man måste ställa in rätt code för att den ska fungera....Tydligen så måsta man läsa manualer.....Nu blir dt till att riva taket i båten igen..

Något att tänka på vid byte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...