Runsvik 0 Postad 3 April , 2011 kolla lite på utombordare tidigare.. va e de för skillnad på kort eller lång rigg? vet ej vad ja sj har riktigt men riggen går ner närmare halvmetern under båten.. ändrar det egenskaperna när man kör? Sen ska jag köpa ny styrning, steerflex heter de.. de ja undrar är går de tilta motorn när allt sitter fastskruvat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 3 April , 2011 Troligtvis så har du en lång rigg på en båt som ska ha en kort rigg. Men för att kolla och justera riggen, så ska kavitationsplattan (den platta som sitter ovanför propellern) sitta jäms med skrovbotten eller strax över. Har du en halvmeter under låter det som om denna platta är en bit under.. Det som händer är att du kan få en lustig gång i båten. Den vill vandra från sida till sida.. och fören gräver ner sig. Men det beror också på hur stark motorn är.. Det kommer gå alldeles utmärkt att tilta motorn, efter att ha installerat styrningen. Har själv något liknande.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 3 April , 2011 Kom på att jag glömde svara på vad det är för skillnad på kort eller lång rigg.. Kort rigg sitter det oftast på mindre motorbåtar. Rigglängden är då mellan 38-41cm beroende på tillverkare. Långrigg sitter det oftast på lite större motorbåtar och segelbåtar. Rigglängden är då mellan 49-52cm beroende på tillverkare. Sen finns det även XL rigg som är längre.. För att få fram vilken rigglängd som du ska ha så mäter du avstånden mellan kölen/skrovets lägsta punkt och kanten där motorn kommer att hänga på akterspegeln. Detta mått ska vara det mått som är mellan krokarna på motorn som hänger över akterspegeln och ner till kavitationsplattan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 4 April , 2011 tack för bra svar=) ska kolla upp de.. motorn ja har är en 25 hästars å båten är 5 m å väldigt plan under.. tror du de blir problem då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 4 April , 2011 ok låter bra för de gick ej me gamla styrningen.. va den modellen me wire på varje sida.. (extremt gammalt) kommer inhandla de så fort ja hinner så hoppas de blir bra=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 April , 2011 Såg i dina andra inlägg att du har en träbåt.. Träbåtar väger ju en hel del och en 25hk motor är ju inte så kraftig att den orkar lyfta hur mycket som helst. Plattbotten gör ju att det går lättare, men om riggen är för lång så kommer det påverka både fart, planing/planingströskel och bränslekostnader. Personligen tror jag att du kommer få problem med gången i båten.. om riggen är för lång. Det går ju att höja akterspegeln kanske.. om du inte vill skaffa ny motor, i sådana fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 9 April , 2011 jo ja har det.. visserligen är den inte så jävla tung men väger en hel del mer efter ja buggde golvet i tryckinplanerat trä.. har mätt nu å från båtens undersida sett sticker motorn ner ca 45cm ja skulle vilja ha en typ 50 eller 60 hk motor på men frågan är om de funkar? Ja har sett jätte stora motorer på mindre båtar så de borde ju gå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 10 April , 2011 såhär ser det ut.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GeorgeVII 1 Postad 10 April , 2011 Det där är en rigg som är på tok för lång för båten, kommer gå otroligt illa i sjön! Du kan göra en enkel höjning av akterspegeln för att få den att passa.. Enklast är förstås att byta motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 10 April , 2011 Den riggen är alldeles för lång.. plattan ovanför propellern ska vara i höjd med skrovbotten eller strax ovanför. Nu är den en bra bit under.. Om det fungerar eller inte med 50-60hk motor har jag ingen aning om.. allt beror på hur akterspegeln ser ut och hur kraftig den är. Går ju att förstärka den också om det skulle behövas. Vad är max motorstyrka för din båt? Har du kollat upp det, om det går..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 11 April , 2011 okey så de bästa är att byta motor eller höja akterspegeln? Vet inget om båten.. max motorstyrka eller modell har ja ingen aning om.. Men om ja ska höja så motorn kommer högre upp hur ska jag göra då? gärna nån bild på hur nån annan har gjort.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 11 April , 2011 ok hur menar du med illa? Vad bör ja göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GeorgeVII 1 Postad 13 April , 2011 Här har du en bra tråd i ämnet:http://www.maringuiden.se/forum/;thread=352640&highlight=akterspegel Testa med att höja akterspegeln, känns motorn klen så skaffa en större motor med rätt rigglängd.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 17 April , 2011 ja har nu höjt akterspegeln.. ja fixar ett kort å lägger in senare idag! Men nu är själva vingen över propellern bara nån cm under lägsta pungten liksom.. Ja hoppas de duger.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 17 April , 2011 Såhär blev det.. är de godkänt? Kommer den gå bra i vattnet nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 18 April , 2011 varför går det inte att ladda upp bilder?? :/ Senast ändrad av Runsvik | 18 april 2011 | 19:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 19 April , 2011 andra bilder finns i mitt album.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 19 April , 2011 Den kommer gå betydligt bättre nu.. om akterspegelns förhöjning är ordentligt gjord. ;-) Men hade velat se den ett par cm högre upp ändå.. om du vill ha optimal gång. Växelhusets kavitationsplatta ligger under kölen och blir ett onödigt motstånd i vattnet. Inte för att det gör så mycket.. själv satte jag på trimplan på min kavitationsplatta, med resultatet att jag förlorade 3 knop på topphastigheten (32 knop). Det är ju så att varje grej som gör motstånd i vattnet sänker toppfart och ökar bränsleförbrukningen, förutom möjligtvis mina trimplan som gjorde att båten kom snabbare i plan, vilket gav lägre förbrukning på det sättet. Ser inte på din bild.. men, du har inte fler hål i motorfästet där du har de genomgående bultarna, som går genom akterspegeln? Om du kan höja motorn ett pinnhål där, i sådana fall, så är du ju iland.. Edit... du kan nog glömma det sista stycket. Såg på någon bild i ditt album att du hade skruvtvingar och inte bultar som höll fast motorn. Senast ändrad av Daniel_B | 19 april 2011 | 19:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 20 April , 2011 ja tog en bräda lika tjock som aktern.. å mätte å såga ut till rätt höjd.. sen monterade jag den med vinkeljärn å skivor på bägge sidor som på bilden för att stadga upp det mer! jag har rykt å slitit för allt ja har men detta rubbas inte så de är nog starkt nog:p å ända nu ja kan skjustera motorn är ju med (pinnen) för få den rak.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 21 April , 2011 här e en bild när den ligger i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser