Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Runsvik

Lagning/tätning

Rekommendera Poster

de finns ju typ som flytande epoxy. De ja undrar kan jag inte måla/smeta på de i skarverna mitt under båten.. (har en tråbåt byggd i plyfa) tänkte bara för vara på den säkra sidan när vi lägger i den i sommar sen. De borde vell täta om man gör på detta vis eller behöver ja ha sånna här remsor först?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte om båten är målad under.

Epoxi i sig själv är ju ganska starkt men det är glasväven som håller ihop och ger styrkan i lamineringen.

Så att bara pensla på och hoppas det blir tätt är inte att rekomendera.

Kom ihåg, epoxi/vävd matta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

framifårn sett å bakåt till lite mer än hälften är nymålat.. resten är målat men med gammal färg..

ska köpa färg som man har under vattenlinjen å måla hela me den!

Men ok då köper ja sånna remsor å epoxi då?

Men detta ska göras innan målning va? hur mkt ska man slipa innan.. trärent?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, trärent ska det vara.

Hoppas du har en torr båt, går ju inte att laminera på fuktig plywood.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du i möjligaste mån skall undvika att laga delar av botten med epoxi. Fukten kommer kanske krypa in under din lagning, och då bygger du helt enkelt ett område som behåller/låser in fukten. Detta är inte bra för botten och träet kommer frysa sönder under vintern.

Hur stora är skarvarna? Är det inte bättre om du använder något så enkelt som Ettans eller Tät (tjärprodukter)?

Lycka till

A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

trärent ok.

ja båten har inte legat i på nått år så torr är den..

Man ser inga sprickor direkt.. skarven är ju mitt under båten från fören till aktern, och skarven syns inte så för att det sitter en metallskena fastskruvad.

Men ja tänkte om de kanske inte kommer läcka där ändå? för skivorna sväller ju inte..

vi kommer ej ha båten ligga i hela tiden utan bara när vi ska ut å åka. Men ja e så himla rädd att de ska läcka in vatten.. vet ingenting om hur den går i vattnet m.m.

Å vad är ettan å tät som du beskriver? hur funkar de?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du om den läcker eller funderar du bara. Om den inte läcker så behöver du inte göra något. På en plyfabåt är sju plyfaskivorna limmade till köl, slag och balkvägare och det skall vara täta. Sen beror det ju på när båten byggdes och vilket lim som användes.

Jag skulle nog ite lägga ner det jobbet om jag inte visste att det läckte.

Om jag visste att det läckte, skulle jag tagit av kölen och vänt båten upp och ned i höstas och slipat botten och skrovsidor trärena. Låtit båten torkat under vintern och lagt på ett par lager glasfiberväv i epoxy, när det våras ibland bergen.

tommy

post-945-1394236670,8372_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa råd är helt riktiga på en riktig träbåt. På en plywoodbåt fungerar epoxy och väv bättre. Det du ska tänka på är att du köper väv avsedd för epoxy.

Slipa bort färgen, tvätta av med aceton. Vät ytan med oförtunnad marinepoxy, låt dra in någon halvtimme-timme, lägg på mer epoxy och väven. Väven ska jobbas in med aluminiumroller tills den är helt våt, lägg på mer epoxy om det behövs, men helst ska man inte det. Slipa av innan målning, annars fäster inte färgen. Låt härda, spackla kanterna om det behövs med epoxybaserat spackel.

OBS! Att använda handskar och långa ärmar vid laminering samt mask, handskar och långärmat vid slipning eftersom epoxy är starkt allergiframkallande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej ja vet ju inte om den läcker eller inte men är lite orolig därför ja vill kolla.. men senare idag ska jag kolla om ja kan lägga i båten där vi brukar beroende på snön men tror den e borta.. isf gör ja de å på så vis vet ja ju om de läcker eller inte =)

Sen vet ja ingenting om modell årsmodell eller något..

De ser ut iaf som att det inte kommer läcka men man vet ju aldrig..

Å isf kör ja med epoxy å tätar skarven för de lär ju räcka.. om inte annat så hoppas ja på kunna använda båten i sommar å under vintern sen vända båten slipa trärent sen epoxa hela under å måla på nytt så den delen e bra! Å handskar m.m. sjävklart man använder de;)

Ska försöka ta lite bilder imorn å lägga upp så ni ser lite mer..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här är en bild på hur de ser ut under båten..

lägger till bilden på (hålet) me.. måste täppa igen de men med vad? kan ja inte plugga igen de helt?

post-10017846-1394236672,8874_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

det är ju bara att ta mått på diametern på hålet och gå till nåt byggvaruhus och köpa träplugg i samma storlek, gärna lite koniska så sitter det ännu bättre. plugga igen från utsidan så att vattentrycket håller den på plats. Kan ju vara bra att kunna ta bort den när båten är på land för att tömma den på vatten ex vis. I annat fall så kan du ju kapa den längs med samma linje som övriga skrovet och limma med epoxi, kommer aldrig att lossna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande hål!
Kolla på en båttillbehörsbutik, de brukar sälja en dyvika för småpengar.
Finns lite olika varianter för en hundring ungefär.
Då skruvar du en metallbit över hålet. Metallbiten har i sig en utskruvbar plugg som är fiffig på hösten när båten ligger på land, bara att skruva ur. Kolla t ex Hjertmans art 4642-3, 98 kr.
http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=601&xartnr=

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok ja båda alternativen låter bra.. just nu har ja satt i en kork från en vinflaska som ja hade i bara när ja lade i båten för kontrolera tätheten=) ska dock göra det bättre men det kanske kan vara bra att ha hålet kvar ifall man ska tappa ut vatten om de kommer i nått:p

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...