2HOT4U 3 Postad 3 April , 2011 har en båt o motor väger ca.700kg räcker det med 8kg eller ska man ta en 10kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 3 April , 2011 Här är en tabell. http://www.plastimo.com/pdf/ancre(se).pdf Senast ändrad av Havskatt | 03 april 2011 | 18:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 April , 2011 Här är andra rekomendationer http://www.seasea.se/Förtöjning/Förankring/Ankare/RORSMAN-ANKARE_15KG Själv har jag både plog och Brucekopia i 5 kilosklassen. En liten 2,5 kilos och en 7,5 kilos Brucekopia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 April , 2011 Jag har valt det största och tyngsta som jag kan hantera och får plats med. När det piper i är det inte fel att ha överdimensionerade don. Båtvikt ca 6,5 ton Bruse o Delta båda 20 Kg i fören med 8 mm kätting, 15 Kg Bruse i aktern med blyad lina. En lätt lunschplätt är inte fel att ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 3 April , 2011 Det beror ju lite på vad du tänkte ha för ankare. olika ankare - olika vikt, och därmed olika tungt att hantera. Jag har ett tvättäkta Bruce på 7,5 kg i min båt som väger lite mer än två ton, och det räcker när jag akterankrar båten för natten, även om det blåser ordentligt. Skall man ligga mycket på svaj kan det vara trevligt med tyngre, skall man bara lunchankra kan det duga med ett lättare t o m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 April , 2011 Det har med vindfång att göra... statiska belastningen växer med kvadraten på vindstyrkan. Så för att ankra i vindstilla kan du ha en liten sten bara. 8-10 kg räcker säkert upp till friskare vindar men om du räknar med att ankra i oskyddat vatten i högre vindstyrkor så är det betydligt starkare grejor som behövs. Plus att du behöver ankarlinor, schackels och knapar som håller? Den gamla seglartermen Ankra för storm tror jag inte är relevant för de flesta av oss utan borde heta kanske Ankra för vindar upp till ca 15 m/s Men det låter inte lika klatchigt liksom? Jag själv konstaterar att jag ankrat i 18 m/s - skyddat läge - en enda gång i hela livet... vilket gör att jag inte längre släpar med de värsta grejorna. Men ska man segla jorden runt finns inga genvägar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 4 April , 2011 tänkte på tallriksankare typ när man fiskar eller solar hade 5kg på min förra båt som vägde ca.450kg och det hjälpte inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 4 April , 2011 Köp ett 5 kg brucekopia. Problemet är att tallriksankade är kass i konstruktionen och man måste ha ett rejält ankare för att det ska fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 4 April , 2011 Jag skulle välja ett 5 kg bruce och 3-4 m rejäl kätting minsta vikt 12 kg totalt resten tamp eller ankorolina. Du sover tryckt med denna kombination!!!!!!!!!!!!!!! Dessutom en lunch-dragg 5 kg för enklare dag förtöjning. Bästa är om du kan växla kättingen mellan ankarna med en schackel!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 4 April , 2011 Jag skulle välja ett 5 kg bruce och 3-4 m rejäl kätting minsta vikt 12 kg totalt resten tamp eller ankorolina. Du sover tryckt med denna kombination!!!!!!!!!!!!!!! Dessutom en lunch-dragg 5 kg för enklare dag förtöjning. Bästa är om du kan växla kättingen mellan ankarna med en schackel!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 4 April , 2011 Om man växlar mellan en 5 kg dragg kätting eller ett 5 kg brucekopia samma kätting... Vari ligger fördelen med draggen? Att det sitter sämre i botten? För det är samma vikt man måste hissa och hala... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 4 April , 2011 Har du en båt som väger ca 700 kg är den ju inte speciellt stor. Att ha ett onödigt stort ankare plus en dragg som lunchankare ombord tar plats i onödan. Dessutom är en dragg krångligt att hantera och fäster illa. -Som folk säger skaffa ett anakre på ca fem kilo och sätt på några meter kätting på linan, Om du inte ska ankra på utsatta ställen nattetid så kommer det säkert att funka utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Badbalja 0 Postad 5 April , 2011 Hej! Jag hänger på denna tråden, han som skapare den efterfrågar vilken vikt som han ska välja för en båt på 700 kg. Det beror väl lite på vilken typ man väljer Bruce tex. Ni nämner kopior av Bruce, vilka tänker ni på då? Kan ni inte länka till förslag är också intresserad av ankare som funkar i aktern när man lägger till vid en ö, för samma storlek av båt. Finns det Bruce som man kan fälla ihop? De verkar ta lite större plats än de vanliga draggarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 5 April , 2011 Anledningen till att man nämner kopior av Bruce är enkel. Original-bruce har inte tillverkats på, säg 10 år? De finns lite varstans, hos de flesta tillbehörsfirmor inklusive Biltema. Det finns inte fällbara Bruce. Annat förslag är ett Delta, också bra ankare, vissa påstår bättre. Men det är dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Badbalja 0 Postad 5 April , 2011 Tack, då förstår jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 April , 2011 Visst kan man fälla ett ankare = släppa ner det till botten. Haver 20 kg (Äkta) Bruce och Delta. Kör med Deltat med 80 m 8mm kätting numera och har Brucen i reserv. Delta tycker jag är bättre på gräs botten annars ingen större skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 6 April , 2011 Har inte mycket att tillägga förutom ett gammalt talesätt: Inget ankare har någonsin draggat för att det varit för stort... Senast ändrad av Faderullan | 06 april 2011 | 14:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 7 April , 2011 Hur är det med gamla hederliga stockankare, hur bra är de i jämförelse med Bruce och Delta, till exempel? Jag fick med ett 15kg stockankare till båten när vi köpte den, samt ett 7.5kg Delta. Om det skulle friska i skulle jag nog instinktivt vilja kasta i stockankaret, på grund av den dubbla vikten. Men det kanske är fel tänkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 7 April , 2011 Ett stockankare är jättebra på stenbotten. Annars är det värdelöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser