Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
barco

Nord 80

Rekommendera Poster

Jag är nybliven ägare till en Nord 80. Jag funderar på att byta bälg då det är oklart när det gjordes senast. Men hur kommer man åt den? Verkar omöjligt att göra det utan att lyfta bort motorn!! Om det är någon som vet hur man går till väga tar jag tacksamt emot tips och ideer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en bra båt. En granne hade en sådan - länge sedan - och vi var ute en gång i riktigt hårt väder. Funkade bra.

Eftersom du säger bälg så antar jag att du har S-drev. Men jag vet inte ditt motorfabrikat. Jag har i alla fall haft volvo MD i två båtar och bytt fyra gånger. I vart fall i mitt fall, som det såg ut där, så byter du UTAN att lyfta ut motorn. Känner man en händig kompis som gjort detta förut kan man göra det själv utan att anlita yrkesfolk, detta är inte high-tech!
( Har du Yanmar vet jag inte hur det går till, har bara haft Volvo )

Du lyfter loss S-drevet underifrån, utifrån, har för mig att det är ett antal insexskruvar. Du avlastar drevet från motorn - jag passade på att lyfta motorn lite och bytte motortassar på en båt.. som tips!

Sedan tråcklar man ut den gamla bälgen och in med den nya. Faktiskt inget svårt jobb utan det är väl mest stressfaktorn som hindrar att göra det själv? ( Typ, blir det fel nu? Är det rent tillräckligt. Har jag rätt tätmedel/lim. Tog jag tillräckligt. Kommer det att läcka...)

Sista gången gjorde jag det helt själv men det är nästan omöjligt krångligt kan jag säga, två man är nödvändligt... Det finns ambulerande firmor som gör sådant här och de är experter. Tid? Ca 4 timmar tror jag de borde ta betalt för, exkl resa. Finns säkert bra beskrivningar på nätet hur det går till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den Nord80 som jag hade var försedd med S100-drev till MD6an. Jag tror att det gällde för årsmodellerna 1975 och 1976, men är inte säker. 100-dreven har inte kylvatteninsug utan kylvattnet tas för dessa modeller in via ett separat kylvattenintag genom skrovet.

Det drevet (S100) har inte som de senare modellerna en bälg, utan en kraftig gummipackning mellan drev och skrov. Drevet är såvitt jag minns bultat till skrovet och hänger inte bara i motorn. Därigenom blir det mer vibrationer i skrovet från motorn, men man slipper kravet att byta bälg var 7e år. Gummipackningen måste kanske bytas någon gång, men gissningsvis bara när/om motor och drev tas ur för renovering eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...