Twisted 0 Postad 3 April , 2011 Hej på er alla! Jag och min sambo har precis köpt vår första båt. Det blev en Ryds 510GT men 90hk johnson Oceanrunner båda från -98. Det blev Ryds eftersom det verkar vara en trygg och stabil båt även i lite sjö (tack alla forumskribenter för tipsen). Båt och motor förefaller vara i mycket gott skick. Tänkte vårrusta båten lite nu så jag skulle behöva lite råd från alla kunniga på forumet. 1: Anoden behöver bytas, vad jag förstått på forumet bör man undvika BT's anoder? Vart kan man vända sig för att köpa anoder till vettiga priser och bra kvalitet? 2: Bottenfärg, någon speciell typ man bör använda sig av? Sprutar man eller penslar/rollar man detta? 3: Låsanordning båtvagn. Det följde med ett kulhandskelås men jag skulle vilja ha ett kraftigare lås, rekommendationer/tips? Mvh /Melker & Terese Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 3 April , 2011 Grattis till nya båten! 1. Köp en originalanod. En felaktigt fungerande offeranod ställer till skada för stora pengar. Dumsnålt att spara några tior på något som kan öka risken. 2. Förstår att du ska ha båten på kärra. Då går alla självpolerande färger bort. De skavs av mot kärran om du tar upp och lägger i flera gånger. Sen beror det på var du ligger vilken färg du ska ha. Vad är båten målad med sedan tidigare? Kan vara bra att välja samma färg eller en färg som funkar ihop med den gamla. Annars kan man riskera att behöva ta bort all gammal färg. Kanske klarar du dig utan bottenfärg? Tex om du sjösätter och tar upp varje gång. De flesta bottenfärger kan man rolla på och sedan efterstryka med pensel. 3. Pass Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 April , 2011 3 På sidan 63 har du ett godkänt lås http://np.netpublicator.com/netpublication/n41443360 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twisted 0 Postad 3 April , 2011 Tack för tipsen! Jag kommer nog måsta slipa bort det mesta av den gamla bottenfärgen då den är i riktigt dåligt skick. Så det blir till att lägga på primer och sen bottenmåla 2 varv, alltid skoj med lite terapi arbete... Kom på en annan sak som jag funderar över. Just framför pulpeten sviktar durken något (ca 1-2cm på en 30x30cm yta), är detta normalt eller är det något under durken som gett sig? Durken känns helt stum på alla andra ställen. Kanske går att åtgärda genom att sätta in teakdurk ovanpå? Mvh /Melker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser