Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
fastius

Tvätta Kapell

Rekommendera Poster

Hej jag skall tvätta mitt kapel ljag har fått jordslag på det jag har läst här på bryggsnack och det

finns massor av förslag på rengjörningsmetoder allt från gulsåpa till tvätt i maskin villket naturligtvis

inte kan vara bra jag funderar på att använda ett medel som heter super oxi verkar bra måste man

inpregnera efteråt och skall man torka kapellet på båten,en fråga till var får man tag i detta medel??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har själv en båt med naturfärjat kapell som blivit hårt angripet av både mögel och smuts de senaste åren. Har försökt med olika preparat och inte lyckats speciellt bra. I år kommer jag att lämna in kapellet till kemtvätt där de även inpregnerar det åt mig. Räknar med en kostnad på ca. 600 -700 kr.

post-27505-1394236680,394_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur stort kapell du har, men mitt var RIKTIGT stort. Jag fick mitt tvättat på Danderyds kapelltvätt.  27m2 kostade 3400:- ca. Men det vart bra!

/Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört med shipshape två år i rad nu, med bra resultat. Det bleker tyget, så om det är lämpligt beror förstås på vilken färg man har. Med naturfärgat tyg så funkar det bra.

Jag brer ut kapellet på en pressening och sprejar på. Sedan jobbar jag några varv med en fuktig svamp. Använd ordentliga gummihandskar. Det gäller att skölja av innan det börjar torka, annars kan det bli flammigt. Sköljningen gör jag genom att hänga kapellet över en torkställning och spola länge och noga med vattenslangen. Jag gör insidan först och sköljer rent, sedan utsidan. Vid båda sköljningarna får man spola både in och utsida.

Kapellet blir rent och fabriksimpregneringen är opåverkad.

Senast ändrad av monark-670 | 15 april 2011 | 17:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...