Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
petla655

Avgasslang förminskas - ska det vara så?

Rekommendera Poster

Hej!

På min Polar 29 sitter det en TMD 30. Avgasslangen är ganska grov de första 1.5 m men vid genomgången av det första skottet förminstas den till ca halva dimensionen. Ska det vara så? Någon sa att det kan ge för höga avgastemperaturer och därmed skada motorn.

För övrigt har jag inga problem att varva upp motorn under drift, når lätt 3500 varv.

/Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite lurigt det här med dimensioner... tycker jag. Eftersom man ser utanpå medan innerdiameter kan vara svår att se.

I varje fall så räknade jag för ett tag sedan åt en kompis. Han har 50 mm ut från motorn som ändras till 45 mm efter en kombinerad ljuddämpare/backventil.

Det innebar en reducering av innerarea ( som vi mätte - mått ovan var ytterdiametern ) med ca 16%. Och eftersom det var en godkänd ljuddämpare så antog vi att denna reducering var helt okej?

Men om det verkligen är ca halva dimensionen på din båt så innebär det en reducering av arean med kanske uppåt en 70-80%? Jag förstår som att du inte har något problem med detta men för mig, om det var min båt, skulle en sådan reducering kännas lite mycket. Du har väl också ljuddämpare osv eller går det vidare rakt ut? Hur ser det ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma problem eftersom någon föregående ägare bytt motor men inte avgassystemet, det hela resulterade i att slangen är grov från motor men avgasgenomföringen är smalare och man för förminskat slangen vid ljuddämparen/vattenlåset. Jag håller på att byta rubbet och kommer då få samma slangstorlek hela vägen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har mätt innerdiametern nu. Det är 90mm på den slang som lämnar turbon. Efter ca 1 m förminskas den till 60 mm (i övergången mellan slangarna är det några mm mindre). 60 mm slangen fortsätter ca 2.5 m och går sedan upp 60 cm till bordgenomföringen. Således ingen ljuddämpare eller vattenlås. Efterssom det bara är de sista 60 cm som stiger upp så är det bara det vattnet som kan ligga i ledningen. Borde alltså inte vara något problem såvida mottryck och avgastemp. inte blir för höga.....men hur vet man det? Även om man mäter storheterna så kvarstår frågan vad som är normalt.

Går det att hitta Volvo Pentas installations anvisning för motorn?

Senast ändrad av petla655 | 03 april 2011 | 21:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...