Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
olof53

Kulventil till tömningen av septitank

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag har en Maxim 26 som spaken till kulventilen har gåt av jäms med nipeln. Nu har ja problem med att finna en ny kulventil med den långa spaken, alla ja hittar har hantaget alldeles invid kulventilen och de funkar ju bara inte. Var hittar man sådana med den långa spaken  ? Någon som vet ? Och den bör vara i rostfritt för alla dom övriga detaljerna som ja köpt är i de materialet. Fins de inte i rosrfitt så får ja väll köpa nytt alltihop.  Alternativet kanske kan vara att ta bort de hantaget som fins och tillverka en längre. Så till men fråga: Är de någon som vet vart man kan köpa en ny sådan kullventill som skall vara till en Maxin 26. Gärna runt 031 området. Såg i de senast nr av BP att de var någon som hadde ett tips om hur man kunde fixa en vakumtömning från däck. Där var en bild på just en sådan kulventil som jag efterfrågar. (sidan 72).   Tacksam om svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rörfirma bör ha kulventilen du söker. Kulventiler med lång axel, är ju avsedda för isolerade rör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar sitta på tvätthoar, har använt det till min maxim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktigt med alla ventiler är att man motionerar dem ganska ofta. Har en tendens att låsa sig eller gå trögt annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sitter, eller rättare sagt den satt på uttömningen av septitanken så nog fick den motion alltid. De va nog inte därför den gick av. Utan de va nog tidens tand skulle ja nog tro. Och de va ju inte de ja fråga efter, varför den gick av. Utan var kan man köpa en ny. De vill jag ha reda på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sätt kanske kan vara att sätta på ett rör utanpå handtaget så får du en förlängare.

(Apropå det gamla klassiska tricket vid hjulskifte)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Vi bytte för 5 år sedan och köpte på sea sea. Den funkar utmärkt.

sobi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under förra vintern bytte jag toa och tillhörande slangar samt monterade en kulventil i vår Maxim. Jag kapade av handtaget från fästet och svetsade en bit rör som förlängning innan jag svetsade tillbaka det.

Tidigare satt en ventil modell giljotin vilken med andra ord hade en ratt för manövreringen. Den var lite omständigare att öppna/stänga, men den gick fri från skottet. Det kanske kan vara ett alternativ om man inte vill bygga om handtaget.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...