Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
morph

Se skillnad på Volvo Penta grejor

Rekommendera Poster

Hej!
Har precis köpt mig ett renoveringsobjekt i form av en Nimo 22 med en Volvo motor.
Har inte testkört den eller något, så priset var därefter också.

Men min undran är mer, hur vet jag vad jag har exakt för spis o drev?
Om jag gissar mig fram så skulle jag säga att det är en b23 med dubbla förgasare (men vad för AQ beteckning? kan man läsa det någonstans på motorn?) och ett 270-Drev (då en del papper jag fick med så var det en manual för just 270-drevet så det är jag väl ganska säker på).
Men vad är det för skillnad på 270 och 280? för efter lite sökandes på nätet så ser de ganska jäkla lika ut? (och t.ex så är zinkanoded på biltema till ett 270 drev jättetunt jämfört med det till 280, och den gamla på mitt drev är av den tjockare modellen)

Och var kan man vända sig för att få en tank trycktestad? (gärna ngn i Linköpings-trakten som kan åka iväg då båten står på bockar för tillfället.)

Tack på förhand!

//Pierre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast att se skillnad mellan 270 och 280 drev är på kavitationsplattan. 270 är hög på mitten med tunna kanter och har avgasutsläpp under. 280 har en ungefär lika tjock platta på hela bredden med utsläpp i hela bakkanten och saknar gummiläpp. Om det är en marinmotor brukar det sitta en typplåt någonstans på BB-sida. Vad har du för förgasare på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack! har nu identifierat det som ett 280 drev vilket underlättar att veta! :)

Typplåten var dock aningen förstörd så kunde inte avläsa den för tillfället, ska ändå riva ur durken bak så får kolla igen då när jag kommer åt den bättre.
Förgasarna har jag ingen aning om, bifogar en bild så kanske någon kan identifiera dem?


 

post-10018012-1394236669,864_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Däremot fick jag mig en liten tankeställare när jag hittade ett hål i kardanknuten (den inre gaffeln)? .. det ser inte ut att vara normalt, vad kan ha hänt här? (se bild)

post-10018012-1394236669,941_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typ av förgasare som bilden visar hade de första B 21-motorerna. AQ 140 är beteckningen på den om det är två st. Där hålet syns på knuten brukar det bara vara ett s.k. dubbhål, inte särskilt djupt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...