morph 0 Postad 1 April , 2011 Hej! Har precis köpt mig ett renoveringsobjekt i form av en Nimo 22 med en Volvo motor. Har inte testkört den eller något, så priset var därefter också. Men min undran är mer, hur vet jag vad jag har exakt för spis o drev? Om jag gissar mig fram så skulle jag säga att det är en b23 med dubbla förgasare (men vad för AQ beteckning? kan man läsa det någonstans på motorn?) och ett 270-Drev (då en del papper jag fick med så var det en manual för just 270-drevet så det är jag väl ganska säker på).Men vad är det för skillnad på 270 och 280? för efter lite sökandes på nätet så ser de ganska jäkla lika ut? (och t.ex så är zinkanoded på biltema till ett 270 drev jättetunt jämfört med det till 280, och den gamla på mitt drev är av den tjockare modellen) Och var kan man vända sig för att få en tank trycktestad? (gärna ngn i Linköpings-trakten som kan åka iväg då båten står på bockar för tillfället.) Tack på förhand! //Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 1 April , 2011 Enklast att se skillnad mellan 270 och 280 drev är på kavitationsplattan. 270 är hög på mitten med tunna kanter och har avgasutsläpp under. 280 har en ungefär lika tjock platta på hela bredden med utsläpp i hela bakkanten och saknar gummiläpp. Om det är en marinmotor brukar det sitta en typplåt någonstans på BB-sida. Vad har du för förgasare på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
morph 0 Postad 5 April , 2011 Hej! Tack! har nu identifierat det som ett 280 drev vilket underlättar att veta! Typplåten var dock aningen förstörd så kunde inte avläsa den för tillfället, ska ändå riva ur durken bak så får kolla igen då när jag kommer åt den bättre. Förgasarna har jag ingen aning om, bifogar en bild så kanske någon kan identifiera dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
morph 0 Postad 5 April , 2011 Däremot fick jag mig en liten tankeställare när jag hittade ett hål i kardanknuten (den inre gaffeln)? .. det ser inte ut att vara normalt, vad kan ha hänt här? (se bild) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 5 April , 2011 Här hittar du sprängskisser och reservdelar: http://www.marinepartseurope.com/sv/default.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 5 April , 2011 Den typ av förgasare som bilden visar hade de första B 21-motorerna. AQ 140 är beteckningen på den om det är två st. Där hålet syns på knuten brukar det bara vara ett s.k. dubbhål, inte särskilt djupt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser