Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Sandv

Köpa GPS 620 eller 526 Garmin?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en 24 fots snipa och tänker köpa en GPS.

Vilka för och nackdelar finns med Garmin 620 kontra 526?

Samtidigt undrar jag hur bra ekolod fungerar om jag köper S-modell utan att göra genomförning i skrovet.

Finns bra utomlands-site för billigare köp?

MVH

Sandv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördel 620: Går att använda med landkartor. Enkelt med beröringsskärm, när man ligger stilla. Batteridrift, går att ta med i jollen.

Nackdel: Svårt med beröringsskärm när det är sjögång. Gillar inte det liggande formatet. Bättre ju längre man kan se i färdriktningen.

Fördel 526: Rätt format. Enkelt med knapphantering vid sjögång.

Nackdel: Fast monterad, om man inte har ett litet batteri med sig. Går inte att använda landkartor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativet är en Ipad, en beg. för 3500:-( finns nästan nya inte använda hos folk som byter till ipad2)  kartor 1000:- hela sverige, totalt 4500:- klart att åka och du kan ha tv, film, facebook, mail, väder m.m. ok inte vattentät men du har ju motorbåt.Täta lådor finns.
Garmin 6000:- plus kort 1295:- till 2895:-, blir bra mycket dyrrare och ipad har 10skärm garmin 5 och är bara en plotter och upp till 5000:- dyrare. Idap är testad i praktiskt båtägande och spöade en motsvarande 5 plotter. För mig är valet enkelt. Har testat med sol rakt i ipaden, funkar bra då med. Sen är det så att garmin har inte sjöfartsverkets kartdata förrens i år, 2011 så köper man ett gammalt kort så ja........inte bra.......

Mvh S-Å

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv tittar jag sjökortet med norr upp och vill ha så på plottern också. Hade jag hela tiden vänt på sjökortet hade det känts bra med att ha båten uppåt på plottern. Hade tidigare Garmin 525 med stående skärm men bytte till 720 och liggande vilket känns som ett stort lyft då vi åker ut till havet i ostlig riktning.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...