Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Jocklas

Sågviken Järflotta

Rekommendera Poster

Tjena!

Funderar på att ta mig söderut i sommar! Är det ngn som har koll på Sågviken i Järflotta, är den viken bra som natur/natthamn. Går det att komma nära stranden eller är det långgrunt? Lär ju vara en del sandstränder där? Finns det gamla 24 cm,s Kustartelleriebatteriet kvar?

/Jocklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sågviken är trevlig men det kan ligga ett helt koppel med båtar nära stranden och flera på svaj. Träd nära stranden gör att den ligger i skugga under förmiddagen. Bromsar kan göra det mindre behagligt. Varmt i vattnet. Röda markeringen på bilden anger infarten till Dragets Kanal. Åker man igenom där så ligger Rassa Vikar inte långt bort där man också kan övernatta. Besöker man Järflotta måste man ta sig till södra sidan vilket tar 5-10 min till fots eller om man väljer att åka runt. Väldigt långgrunt på södra sidan så kör med motorn hissad och inte ända in. En riktig Playa.

 

post-10011607-1394236667,4772_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo en kanon e kvar vindarna kansnurra lite när liger på svaj lägger man sig mot stranden får man gå lite i vattnet  // Oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten varning för de södra Järflotta-vikarna.

De är mysiga långgrunda badstränder MEN späckat med meterstora stenbumlingar hela vägen in! Ligg en bra bit ut på svaj. Jag har tidigare letat mig in till stranden med en 5,5 m med utombordare men skulle inte ge mig dit i något större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta som lägger till i Sågviken tar en korg med sig till södra viken för att slippa gå in söderifrån. Vid ett tillfälle låg en Aquador 26 bredvid oss i Sågviken. Någon meter längre ut än oss men det gick bra att vada in i på sandbotten.

Det är  tillåtet sedan 2009 att färdas öster om Stora Skramsö i en korridor som är 125 meter bred från Stora Skramsös strand. Man behöver alltså inte gå över Mysingen om man kommer norr ifrån med en lite högre båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skramsösundet är öppnat nu ja.

Fast du har ju alltid haft innervägen via Lundaströmmarna. Om du är under 11m hög och djupgående mindre än 2 meter?

WGS 84 (lat, lon):N 58° 57.525', E 17° 58.171'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer förutom djupet som i verkligheten är som minst 2,5 meter öster om Kaffeholmarna. Lilla Skramsösund håller 2,3 meter om man kör rätt i det sundet. Själva åker vi i planing under bron i Yxlö kanal som är mera rakt på. Maxhöjden på 2,8 meter stoppar lite högre båtar.

 

 

Källa: Genvägar i Sthlm



Senast ändrad av 666D3 | 02 april 2011 | 12:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...