Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Jansan

Plotter...behövs det i segelbåt???

Rekommendera Poster

Har en segelbåt, Allegro 27 och seglar relativt mycket och överväger om jag ska köpa en beg. Garmin 420 med kort över hela ostkusten från Trelleborg till Haparanda som även täcker Åland..

Bor i Sundsvall och har naturligtvis papperskort och seglar mest i dessa farvatten och eventuellt till Åland. Har papperskort över hela svenska kusten inkl. Åland men frågan är hur ofta som plottern används. Vid Ålandstrippen så kan man ju använda GPS för positionsbestämmelse då man är långt ute till havs?

Fråga:

1: Ni som har erfarenhet av Garmin, använder Ni den mycket eller blir den mest liggande? 

Vill poängtera att jag är bra på navigation och har en handburen GPS. Perfekt vid dimma elle överhavsseglingar.

Ser fram emot kommentarer cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det tryggt med en plotter i segelbåt. Använder min Garmin 298 vid alla tillfällen jag är på lite osäkra vatten. Speciellt i skärgården. På öppet hav klarar man sig bra med kompassen och papperskortet. Naturligtvis finns papperskortet alltid med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definitivt inte nödvändigt, men som extra hjälp är den inte dum.

Att kunna hålla extra koll på att man hamnar där man tänkt sig utan att behöva stå med papperskorten i handen när man hällre vill hålla rodret och skotet känns bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Jimsan, men visst kan man kolla lite i plottern om man först har kollat av i kortet innan vilken väg man skall gå, plottern är alltid ett komplement till papperskortet men absolut inte nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar mycket ensam och sedan jag fick GPS-plotter använder jag den alltid, den har avlastat mig mycket när det gäller skärgårdsnavigering. Tidigare fick jag kolla kortet var och varannan minut, nu kollar jag på GPSen att läget är under kontroll. Givetvis stämmer jag av med omgivande skär och kobbbar så att GPS och verklighet överensstämmer. Det har hänt 1-2 ggr per år att GPSen visar helt uppåt öarna. Jag har dessutom ekolod och det ger en extra koll på att man ligger rätt, jag jämför det uppmätta djupet med det angivna djupet i kortet.

VId överhavssegling lägger jag ut en linje och så ser man hur mycket man avviker från den, samt när man kan förväntas vara framme. Den stämmer rätt bra när man sträcker men är det minsta kryss så räknar den fel på ETA (Tidpunkt när man beräknas vara framme)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en plotter som jag skall installera i år, en ganska basic Eagle-plotter som reades på mässan i höstas. Jag har inte riktigt förstått grejen med att ha en, tycker jag klarat mig bra med sjökort i alla år, men i sommras kappseglade jag med en kompis i hans båt med plotter i. Vi hade ställt in så att man såg vattnet en 100-200 meter framför båten, världen snurrade på plottern, men båtens för var alltid rakt upp (s.k. Head Up), och det var riktigt användbart! Översikten och ungefärliga kursriktningar tog vi på vanliga papperskorten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som med en mobiltelefon. Innan man skaffat sig sin första så tycker man att man klarar sig bra utan. När man väl haft en så kan man inte vara utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om man seglar eller åker motorbåt så tycker jag att plottern är en komforthöjare. Jag har heller inga problem att åka efter papperskort, men den stora fördelen med plotter tycker jag är att man behöver ägna mindre tid åt navigering och kan istället ägna sig åt annat som kanske är roligare (titta på omgivningen, dricka lättöl eller liknande).

Om det sedan är en Garmin eller annat fabrikat spelar nog mindre roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp dig en Ipad med kartmaterial så har du det klart, ; )  3g wifi måste det vara med så att du får gps. smidigare kan det inte blir. jag köpte en eagle förra året för 4000 kr , hade jag vetat hur bra ipaden är så hade jag köpt den direkt istället för då kan man visa lite film för barnen och även snabbt få satellitbilder av naturmahmnar mm .

mer nytta och större skärm ..

kolla solteknik så att du får ett skydd till den bara  www.soltek.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ipad eller plotter beror väldigt mycket på Dina förhållande. Utomhus i en segelbåt, utsatt för väder och vind och utan skugga, plotter i alla lägen. Paden har för dålig ljusstyrka när vädret är fint och solen är framme och det är ju då vi vill vara ute. Sitter paden solskyddat har den sina fördelar med större skärm för pengarna, samt att den går att använda till annat också, som påpekats tidigare. Frågan om plotter/dator eller inte får mig osökt att tänka på vår gamla kommunikationsminister som trodde att internet var en fluga som snart skulle försvinna. Folk skulle inte ha tid att sitta framför datorer. Fniss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Helt klart så föredrar jag plotter som tål väta bättre.

Det som gör mig fundersam är att luckan på Garmin 420 där kortet sätts in verkligen är vattentät?

Verkar vara för dåligt tryck på gummitätningen. Är den tät eller har Ni tätat med silicon/tape eller annat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig själv va en aning teknikfientlig. Dock skaffade jag digitala sjökort och navprogram till min lapptop ihopkopplad med min handburna GPS 2003. Sen den första dagen jag använde denna plotter har jag i stort sett använt detta varje seglingsdag.

Datorn hade jag på en ställnig nere i ruffen som jag kunde se från sittbrunnen.

I min nya båt med invändig styrplats har jag ingen bra plats för lapptoppen så man kan se  den samtidigt från den inre styrplatsen och den yttre. Dessutom finns det inget bra ställe att ha pappersjökorten vi den yttre styrplatsen.

Jag har därför skaffat en enkel Egelplotter, likt Peter_K, för den yttre styrplatsen och fuderar på en Ipad eller liknande för den inre.

Trotts att jag seglat med att navigera med vanliga sjökort minst i 30 år, har jag nog svårt att tänka mig att helt avstå från  nån form av plotter och/eller Gps, sen jag köpte den första GPS;en i början av 1990-talet.

Så fort det bli vanebildande. Man får bara inte bli ställd om elektroniken slutar fungera, som det gjorde för mig när jag skulle segla från björlanda Kile och hem 2005. Vi fick segla hem med vanliga pappersjökort  - och det gick wink, fast det hade nog gått bra att segla de 50 distansminutrarna också för den delen utan sjökort överhuvudtaget.

tommy

post-945-1394236667,8696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! laptop är helt klart överlägsen, men fullkommligt värdelös i en segelbåt. Skaffade en raymarine A60 med ca7 skärm vilket var lagom storlek. Den används för att bekräfta min possition på sjökortet som jag har liggandes i sittbrunnen för att memorisera ca 20min framåt i tiden.

som tidigare sagts så innan så var det ett nerrvöst tittande i kortet var annan minut. nu slipper man detta och kan konsentrera sig på annat (som att rycka i tamparna och hålla utkik efter mötande båtar).

 

En kul insident som hände i sommras när jag skulle segla från Visby till Häraldskär, var att jag, som ovan nämt, la ut två styck waypoints (en rak linje imällan punkt a och B). På sträckan var det tjock dimma, ca 15 meter sikt, och ingen vind (motorgång). Nu förhåller det sig så att det är ganska vanligt att lämna skärgården vid just Häraldsskär.(vilket jag snart fick erfara)  När jag var mycket nära att kollidera med den andra motorbåten som kom farandes i 30 knop ca 20 meter ifrån mig så fick jag lägga in en punkt c i plottern.

Uppenbarligen tjästgör plottern med helt andra arbetsbeskrivningar på båtar som överstiger 20 knop. (att koppla autopilot till för att sedan gasa järnet utan radar och hoppas på det bästa) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plotters drar ju rätt mycket ström och även slantar, så alternativt kan man försöka seglings-optimera waypoints och rutter istället. Har alltjämt kvar mina korridorer (f.ö. runt 370 wp:s av gps:ens 500 möjliga) enligt länken nedan, fungerar ypperligt år efter år eftersom ju grunden knappast flyttar på sig.

Största fördelen med korridorerna - jämfört även med en ren plotterbild - är nog att även noviser, som inte kan tolka sjökort, faktiskt kan tillåtas övningssegla utan tjatig detaljövervakning. :)

Novisen/seglingseleven behöver då egentligen bara instrueras;
1. Korsa på villkors vis inte korridor-väggen, slå eller väj i tid.
2. Se gps-bilden som en sorts flygbild över dig själv, ser det t.ex. ut i gps-displayen som att fartygs-symbolen måste svänga tex åt vänster så gäller detta även dig.
3. Zooma gärna flitigt upp/ner så att du normalt ser hela korridorbredden samtidigt, men aldrig under zoomnivån 200m/cm utan att varsko mig.
4. Fråga gärna ifall nåt ser underligt ut, eller nån annan båt närmar sig. Fråga hellre en gång för mycket än en för lite!

Sen har jag ju aldrig långt till mina säkra korridorer själv heller under dagsturer, bra vid exempelvis plötslig dimma.
Bilden ovan som ett enkelt försök till sundsvalls-exempel, men riktiga korridorer kräver nog lite mer eftertanke för att få bästa seglingsbara yta per waypoint, etc.
Tråden nedan f.ö näranog mitt första dator-ovana skrivande här på MG, kanske därför ännu mer omständligt än vanligt, men dess fakta håller bra alltjämt. ;)  ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=263140

/Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 02 april 2011 | 19:10

post-10006646-1394236667,9895_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plotters drar ju rätt mycket ström och även slantar

Att det kostar grova pengar att ha och köpa saker till sin båt är ju sant, Men bra plottrar sjunker väldigt mycket i pris just nu, både nya och begagnade.

Strömfrågan är dock en klar poäng! min plotter drar (iofs på max ljusstyrka) 9W vilket är 0,75A/h och dvs. dubbelt så mycket som min kyl.

å andra sidan så använder man bara plottern när man seglar ca:6h/dag vilket blir 4,5A/dygn. Då klara sig ett 72ah batter 16 dygn (om man kör det i botten)...

Många bäckar små! därför blir det ny solfångare i år.(vilka också blir billigare för var år)

Skulle dock ALDRIG vara utan min kära plotter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Ni övertygade mig.

Köpte en 2 år gammal (nyskick) Garmin 420 med sjökort Bluechart g2 Vision SD-kort nr VEU712L från 2008.

Täcker från Trelleborg till Haparanda inkl. Åland.

Gav 3500:- för det och tror det var en ok affär.

Visserligen kostar plottern från 3400:- nu men kortet går på mer än 2500:- tror jag så hoppas jag inte gjorde en alltför dålig affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att sjökort är färskvara.  Kolla om du kan uppdatera korten.

På västkusten var det mer än15 djup ändringar i korten under 2010 som kan beröra fritidsseglare Navi  NaNNonics uppdatering kostar hälften av vad  nya kort kostar om de gamla lämnas i inbyte.

http://lasselundell.se/page20.html

http://lasselundell.se/UFS.htmlhttp://lasselundell.se/page20.html http://lasselundell.se/page20.html   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...