excel319 500 Postad 31 Mars , 2011 Någon som vet vad som har hänt med mitt första inlägg. Nu är det bara en massa kod, tror jagdet är, när jag öppnar för att läsa svaret? Jag provar igen. Jag har ett batteri som visar 12,04V i vilospänning. Det är ett slutet med indikator och indikatorn visar grönt = laddat. Motorn startar hur fint som helst och startmotorn går inte tungt. Mitt mätinstrument är kollat och visar 0,05V för mycket. Detta batteri borde med andra ord vara skrotfärdig. Hur kan det bli så här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 31 Mars , 2011 Förlåt en okunnig - men vad är problemet. Har för mig att mina batterier också visar 12 volt (trodde jag var rätt) och att generatorn laddar med indikerade 14 volt. Om allt fungerar fint hade jag kört på. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Mars , 2011 Inte så konstigt... vi båtägare kör faktiskt slut på batterierna ibland. Går inte in på skälen till det här men batterier måste skötas och det är vi inte så bra bra på i våra båtar... laddarna är inte så bra? Eftersom du kollat din mätare så kan vi konstatera att ditt batteri faktiskt är slut, givet att laddning från motorn funkar. För ett startbatteri ska normalt alltid var fullt laddat då det knappt laddas ur vid en start. En start drar visserligen flera hundra Ampere men bara i några sekunder... Du frågar varför batteriet ändå kan starta din motor? Tja, det finns väl precis så mycket kvar att det funkar. Jag förutsätter nu att du inte har en flera hundra hästars diesel du startar utan antagligen en mycket mindre motor? För annars borde motståndet vara för högt så att säga? Du har fått en varning - som säger att det är dags att byta batteriet eller kolla upp laddkretsen. Det kunde vara värre... ett batteri kan ha nästan ingen kapacitet kvar fast de visar på fullt laddat. Så att mäta med en voltmätare är en ganska grov metod som inte berättar om energi-innehållet. Nedan kopierade jag en tabell från en batterileverantör, det finns liknande siffror hos andra men som sagt, de blir bara en vägledning. Men 12,0 V indikerar ca 50%, dvs ett slut eller dåligt laddat batteri. Byt detta mot ett nytt och ta hem för att ladda med en ordentlig laddare, kan fungera att få igång det! State of Charge 12 Volt battery 100% 12.7 90% 12.5 80% 12.42 70% 12.32 60% 12.20 50% 12.06 40% 11.91 30% 11.75 20% 11.58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 31 Mars , 2011 Du skriver vilospänning - du måste koppla bort batteriet helt och låta det vila i minst 3 timmar, helst ett dygn, först då kan man mäta kvarvarande kapacitet med hjälp av en voltmeter enligt nedan: 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Detta gäller för slutna batterier med flytande syra. För gel-batterier lägger man på ca 0.3V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Mars , 2011 En till tabellel (som jag klistrade upp i båten). Laddning vilospänning V 100% 12,72 75% 12,54 50% 12,36 25% 12,18 Tomt 11,82 Det är lite olika bud i dessa tabeller men ett bra riktmärke. Man behöver heller inte vänta i evigheter för att mäta vilospänningen. T.ex kan man dra ur lite ur batteriet om det just har laddats och sen vänta en kvart så får man en hum om laddningsstatus. Det är lätt att göra några prov på vilospänningen på sina batterier så ser man hur mycket det skiljer efter en kvart och efter att ha väntat till dagen därpå och ha det som en korrigeringsfaktor. Då har man nästan samma koll på sinba batterier som med en battmeter. Fördelen med batterimätaren är förstås fler än bara batteristatus. T.ex att ha koll på att ingen strörre ström dras ur när man lämnar båten. Veta vad olika saker drar. Veta hur stor nettoladdning batterierna får. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Mars , 2011 Den inbyggda laddnings-indikatorn mäter tydligen syra-densiteten i bara en av cellerna. Normalt sett följs väl alla celler åt med samma värde i alla, men undantag kan nog förekomma. Att kolla vilospänningen eller densitets-mäta syran i alla celler, ger nog som sagt bättre besked. [Hittade f.ö. bilden på indikatorns konstruktion (sid 18) här ... http://www.autoshop101.com/forms/hweb3.pdf ] Begriper inte hur den funkar, skam till sägandes inte ens hur man läser av den. (Man visar en mörkgrön siktbild, men beskriver under denna att batteriet bör laddas om denna inte syns. Nå, den ljusgröna indikerar tydligen okej laddning, men då syns ju ingen mörkgrön siktbild så då borde ju batteriet lik förbaskat laddas?? Rappakalja?) Hur kan den förresten visa ljus- eller mörkgrönt med bara en enda kula, ändrar den färg? Kan A vara halvgenomskinliga speglar och B kanske nån sorts böjliga flärpar? Är det gröna kulans flytkraft som avgör laddningen/densiteten, eller finns fler möjligheter? Nog inte världens viktigaste sak att utreda, men nån kanske vet eller har nån kreativ gissning? Blir ju lite nyfiken ... :-) / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 31 mars 2011 | 13:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Mars , 2011 En gissning om den gröna kulan. Den flyter väl uppåt när densiteten i syran är över ett visst värde. Högre laddning desto lättare åker den uppåt. Sedan sjunker den när batteriet laddas ur och syran blir svagare och densiteten minskar. Sen styrs kulan snett åt sidan troligen, t.ex med en sluttande kanal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 31 Mars , 2011 Lite mer info om kulan från Popular Mechanics efter lite googling. Kulan blir mörkare när den sjunker och kommer längre bort från ljuset, dvs när batteriet laddas ur. Och Om elektrolyten sjunker under kulan helt och hållet så kommer ljus från vätskeytan att reflekteras tillbaka från vänster sida och indikatorn blir vit i stället. Om jag nu fattade rätt... Fanns f.ö. flera liknande patent från 60-talet. Tillägg: I Thomas-1 figur kanske det ska stå dark, green dot not visible (charge before testing) i stället. Ett kommatecken kanske föll bort när figuren ritades? Då blir det i alla fall mer begripligt. Senast ändrad av Tomas99 | 31 mars 2011 | 14:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Mars , 2011 forgus: Jo, klurigt.Tänkte inte på det Gröna kulan har ju knappast någon plats att röra sig som det ser ut i skissen, men skissen är nog en snitt-bild enkom för att visa innehållet i nedre delen. Kulan har nog som du väl menar plats att rulla nerför mot betraktaren (o lite snett åt höger). Men hur avläser man, mer grönt (mörkgrönt) borde väl betyda bättre laddstatus i en glidande skala från vitgult mot mörkgrönt, kan jag tycka!? (Kanske en förväxling i instruktionen bara?)[Finns f.ö. små ljusgröna prickar i det mörkgröna, kan det möjligen indikera gasbubblor - betyder väl i så fall snarast överladdat batteri? Ser f.ö nästan ut att finnas plats för ytterligare en kula i andra facket, kanske en option för mer precis mätning? En röd lättare kula kanske har sin uppförsbacke åt motsatt håll i detta gissade utförande??] Mvh Thomas :-) Edit: Fick nu syn på Tomas99:s eminenta svar, ingen förmodad röd option-kula är alltså möjlig. Tack! Senast ändrad av Thomas-1 | 31 mars 2011 | 14:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 31 Mars , 2011 Jag tror flera är inne på rätt spår. Med 12,05 V har du ett batteri som är tillräckligt laddat för att kicka igång en pigg diesel i rimliga temperaturer. Men kanske inte köra startmotorn mer än några sekunder. Ett annat alternativ - mäter du spänningen nu? Har du testat att starta nu också. Eller var det i höstas du startade sist? Det kan ju vara så att batteriet är gammalt och har sulfaterat under vintern, dvs gått från hyggligt piggt till halvdött. Det hände mig en vinter - jag hade inga problem med mitt startbatteri, motorn gick igång ända in i början av januari utan några som helst symptom på långsam snurr. På våren, några månader senare, trots underhållsladdning under tiden sade startmotorn bara: Muuööpmmuuuuööööpmuuu..... i samma tempo som en begravningsmarsch. Jag gjorde inga mätningar, batteriet var ändå över 6 år så jag bara bytte. Köp en belastningsprovare för några 100-lappar på Biltema eller liknande. Då får du mycket noggrannare diagnos än bara med spänningsmätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 31 Mars , 2011 Jag måste erkänna. Batteriet sitter i min bil och frågan är därför inte helt båtrelaterad, men nästan, och det ska ha varit nytt när jag köpte bilen för 1,5 år sedan. Det är den gröna pluppen som jag tycker är konstigt att den visar laddat vid den spänning jag mätt upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Mars , 2011 Hmm ... har snöat in lite på batteri-indikatorn. För vad är det för mening med en indikator om man inte kan tolka den rätt? Den är tydligen dual purpose, visar normalt laddtillståndet men under en specifik snäv syranivå-marginal blir den istället en nivåindikator? Problemet är att vilken sorts mätning den för ögonblicket utför inte är solklart pga att indikationen går mot mörkgrönt vid sjunkande laddnivå, lätt alltså att förhastat tolka ljusgrönt som Ok,bra laddtillstånd. Men nånstans på vägen mellan ljusgrönt mot vitgult, byts tydligen indikator-funktionen ut mot enheten syranivåmätning - alltså, en helt annan sak!För att undvika tveksamheter kan man kanske helt enkelt göra två mätningar - ändra lutningen på batteriet emellan - så att nivån ändras, tänker jag mig? Ändras indikatorfärgen då markant så talar det för låg syranivå, annars för att dual purpose-indikatorn är stabilt i läge laddindikator.I min förra skiss verkar de ha glömt nämna nivåmätnings-funktionen helt och hållet i beskrivningen. (I Tomas99:s däremot bara använt lite subtilt opedagogisk skiss; för i vänster/mitt-skisserna borde nivåerna lämpligen vara lika eller rent av svagt omkastade.) [Detta sista då möjligen för att densiteten ju ökar litegrann med laddtillståndet (dvs nivån sjunker pyttelite)]. Måhända en smula nördigt utredande, men jag avskyr instrument som omärkligt byter mätområde, för att bara inte tala om mätenhet!! Kräver mao att tydligt informeras om ifall jag mäter tex volt eller ohm, laddtillstånd eller syranivå, äpplen eller päron. Eller åtminstone tydligt informeras om detaljer/villkor ifall instrumentet av nödvändighet gör enhets-övergången automatiskt och ganska omärkligt. Skitinstruktioner bägge två därvidlag, alltså. Eller ... / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 31 mars 2011 | 17:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser