Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Kaveh

Ska kolla på båt. tips mottages gärna.

Rekommendera Poster

Ska iväg ni till helgen och kolla på en compis 28 från 76 med Ynmar motorn.
Finns det några specifika svagheter på denna båt? Den ligger på V-kusten, är det något jag bör kika extra på eftersom det är saltvatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är ju över 30 år gammal så den borde rimligtvis ha genomgått ett antal uppdateringar o modifieringar genom åren likaså motorn är inte den utbytt så går den på övertid. Ta med någon som är riktigt duktig på segelbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googla på nyttiga ämnen. Sådant man inte så lätt ser vid ett enkelt påseende men som är viktigt för sjösäkerheten och plånboken.

T.ex skriv på Google: Compis 28 och kölbultar eller hjärtstock, roder, läckage, dålig kompression, propelleraxel, osv.

Med några tidigare ägares problem i bakfickan kan du lättare få fram just denna båts status genom att fråga säljaren, eller kanske ta in i köpekontraktet att just detta exempler ej har de vanliga problemen. Gör en lista från Googlesökningarna.

En kul grej är att man ofta hamnar på Maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Google är allas vänn =) Ska kika lite på de orden. Att motorn är orginal är detta ett jätte minus? Jag vet att ventiler och lyftar m.m.byttes ut för ett par år sedan mer vet jag dock inte. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget minus den verkar ju vara renoverad och det är possitivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Compis 28 i 17 år och var jättenöjd med båten. dock är det 2 saker du skall kolla på

1/ roderlagring, framförallt det nedre (kan glappa, lätt fixat med rätt material men bör åtgärdas)

2/ Motorn, den SKALL ha bytt topplock, ett topplock varar inte mer än 20-25 år. kolla också generatorremmen, ibland sätter sig generatorn och äter upp remmarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...