Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
fendra

Förbrukning KAMD43

Rekommendera Poster

Hej, ska man väl skriva när det är första inlägget...

Jag kan inte komma på hur jag ska få reda på förbrukningen på min KAMD43 vid olika hastigheter. Är det någon som har någon bra idé?

Jag har inte lyckats få tag i någon tabell över hur mycket den drar vid olika varv, så om någon har en sån tabell skulle jag bli överlycklig (då är det ju bara att räkna på hastighet vid respektive varv så är jag i mål).

Flödesmätare har jag förstått går bort eftersom dieseln som går i retur är för varm för flödesmätarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

För att få reda på förbrukningen måste du nog skaffa en flödesmätare i alla fall, returdieseln är inte för varm för flödessensorerna men det kan påverka lite på mätresultatet när det skiljer på temperaturen i dom två flödessensorerna, men det är inget du behöver ta hänsyn till. Du kommer att få väldigt tydliga indikationer på förbrukningen vid olka varvtal/belastning.

Båten går väldigt olika tungt i olika farter, så vad du har för båt spelar stor roll, sen märks det skillnad på om man är fler personer och packning eller har motvind ( om båten gör 15-20 knop i alla fall ).Vad  du har för propeller påverkar också förbrukningen vid olika varvtal ( det blir inte samma belastning ).

Henrik

Senast ändrad av henriknil | 31 mars 2011 | 07:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar Henrik.

Jag är övertygad att om att det finns mycket att lära om körstil/förbrukning...

När jag skulle köpa flödesmätare (Erlandssons) så fick jag till svar att de har slutat sälja de till dieslar eftersom flödesmätaren på returen går sönder pga värmen. Men jag letar vidare, förslag på var jag ska köpa? Har någon köpt och fått det att fungera eller har returmätaren gått sönder för er?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

jag använder sensorer av märket Gems FT 210 mätområde 6-150L/tim finns bla på

www.se.rs-online.com  man kan även kolla på FT 110 30-300L/tim enligt databladen och en flödesmätarmodul som jag köpt på www.emco.nu och det sitter i en båt med en aqad40a. Emco säljer även dessa sensorer. Jag har installerat detta för tre år sedan och det är skönt att veta när båten drar som minst och som mest, det är riktigt illa mellan 8,5-10 knop. Retursensorn sitter vid tanken, bränsleslangen är ca 5-6 meter och nån temphöjning vid sensorn har jag aldrig märkt av. Sugledningssensorn sitter i motorrummet, mellan sensorn och matarpumpen har jag kvar den gamla vattenavskiljaren av aluminium som tryckutjämnare och före sensorn har jag ett Racor bränslefilter, det var den bästa lösningen för mig. Motorerna är känsliga för filter av enklare kvalite på sugledningen, små driftstörningar typ ändrat motorljud som gör att jag blir nervösså dom måste bytas ofta. På returledningen klarar jag mig utan filter ( för tryckutjämning ) kanske pga  att tanken sitter långt fram i båten. Flödet i sugledningen är  drygt 60 l/h och ca hälften av detta i returen vid  drygt 3000rpm.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har flödesmätare till min KAD300 och det har hittills (två säsonger) fungerat bra. Båten är en Coronet 32.

En sak jag märkte var att förbrukningen i halvplanande och planande fart var förvånansvärt lika över hela fartregistret, mellan 1,7-2 liter nm. Jag skulle tro att förbrukningen är ganska linjär i förhållande till varvtalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...