paxmax 0 Postad 30 Mars , 2011 Tänkte laga en mindre rostskada på kölen. Natrurligtvis nogrann rengöring, metallblankt, men sedan går åsikterna isär. Några bekanta tycker jag skall måla med rostskyddsfärg innan jag epoxymålar och spacklar över skadan. Andra anser det onödigt med rostskyddsfärg, epoxyn fäster sämre på färgen/löser färgen. Man vill ju se snygg ut på land också. Någon som vet bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Mars , 2011 Bättre vet jag inte... men jag har epoxybehandlat en hel köl en gång. I järn - vilket jag nu antar att du har också? Det var mycket jobb. Och det höll väl sisådär 5 år eller så. Idag - om jag skulle köpa en båt med järnköl - så skulle jag inte göra det igen. För jobbigt. Och om du bättrar på ett ställe så kan man ge sig den på att det kommer rost någon annanstans? Rost består av en kemisk process vilket innebär att en tät färg ( som epoxy ) skyddar mot syre och väta vilket innebär att processen avstannar helt. När jag la epoxy följde jag slaviskt ett schema för den epoxy-färgtypen. Har för mig att det var en grundfärg ( epoxy ) och en täckfärg ( epoxy ) och om jag minns rätt i två eller tre lager. Sedan bottenfärg som vanligt. Spackla inte, det innesluter något som bara är till kosmetisk lyst. Om du inte är kappseglare förstås i vilket fall jag föreslår att du spacklar hela kölen fin... Rostskyddsfärg är bara om du inte lägger på epoxy. Det skyddar nog några år. Eller ett år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 30 Mars , 2011 Min erfarenhet av epoxi på järnköl är dålig. Det är tätt till första grundstötningen och sedan rostar det som bara tusan när vatten läckt in. Gör kölen rostren och lägg på Galvazeta från Rylard. Det är en oljebaserad zinkfärg som fungerar som en galvanisering. Den fungerar som grundfärg. Oljefärgen och zinken minimerar rosten. På det målar man med vanlig bottenfärg. Det går att bättra sedan också, vilket är svårt med epoxibehandlad köl för man vet inte hur långt rosten har spridit sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Mars , 2011 Jag har ingen egen erfarenhet av problemet, men har för mig att jag läste i boken Plastbåtsvård om en metod med epoxyn. www.bok.nu/Bjorn_Peter_Behrens/Plastbatsvard Går att låna på biblioteket ellar att köpa i de flrsta båttillbehörsaffärer och i bokhandeln. Har för mig att det i princip gick till så här; Slipa kölen ren för rost. Stoppa en slipmaskin/borrmaskin med en stålborste i en kraftig plastpåse, utom den roterande delen. Heltäckande overål och ansikstsmask. Blanda till epoxy. borsta över ett mindre område. Lägg på epoxyn och brosta över yta med stålborsten för att riva igenom det oxidskickt som genast börjar bildas. Om man är en ärlig seglare och dessutom tycker om att uppsöka nya och okända ställen i vår skärgård blir det ju ett antal bottenkänningar. Det brukar jag inte kalla för grunndstöting utan är ju ofta åt man har med i kalkylerna, men det kan ju bli skav i framkant köl ändå. Om det börjar rosta där får man väl göra om prossesen på en mindre bit. Med grundtötning menar jag när det sker plötsligt och oväntat - fast ur skadesynpunkt kan det ju va betydligt värre än bottennkänig. Under ett seglarliv händer det även den bäste åtminstone några gånger - det har ju även hänt mig. Den sydligaste i Skällderviken, den nordligaste i Listas hamn (Norge) och den senaste i Fjällbackaskärgården 2008. Vilken som var den första kommer jag faktiskt inte ihåg, men det var i allafall under första hälften av 1960-talet i farvatten rund Gravarne (Kungshamn) och Smögen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paxmax 0 Postad 2 April , 2011 Tommy Oavsett vad som orsakar hålet i kölen så är det tråkigt och svårt att komma åt. I mitt fall så stötte kölen emot båtvagnens balk i förrfjol vid upptagningen. Det måste ha uppstått en liten skada i epoxyn som inte syntes, båten sjösattes och under sommaren rostade det och en handflatsstor skada syntes när jag tog upp den i höstas. Naturligtvis är skadan på undersidan av kölen. Där båten står uppallad så för att komma åt riktigt måste båten hänga. Det blir nog rostskyddsfärg, spackel och bottenfärg. Att blästra och göra riktigt rent för att sedan få en liten skada som kan rosta under epoxin lockar inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 2 April , 2011 Någon som provat rostätare som bl.a biltema säljer? Ska ju neutralisera rosten och därefter bara att måla på. Suverän på bilar iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erland 0 Postad 8 April , 2011 Så här ska du göra,men du e kanske redan klar,rostskyddsfärg,spackel,epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 9 April , 2011 En del har börjat sätta en zink-anod i kölen just i avsikt att epoxin skall hålla längre. Har själv funderat på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser