Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Mambo

Finns någon bil-GPS som tar sjökort?

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en GPS att ha i bilen och undrar om det är någon av dessa som man samtidigt kan ladda ner sjökort i? Tänkte att man kunde nyttja sin bil-GPS som en reservplotter i båten.

Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iPhone, iPad...
Eller vilken smartphone som helst.
Finns ju vattentäta skal om man är rädd för fukt. 

EDIT: eller så köper man en vattentät lur: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=760260

Det här är skalet jag ganska sugen på http://www.pixmania.se/se/se/8148373/art/magellan/skyddsfodral-gps-toughcas.html

Jag kommer nog aldrig mer att köpa en plotter som bara är en plotter efter att ha använt ovanstående.
Men Garmin har ju börjat sälja GPS:er med Android. Så skillnaden är nog snart utsuddad. http://www.garmin.se/node/27219

Senast ändrad av FredrikB | 30 mars 2011 | 10:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite funderingar på storlek på skärm och upplösning.

Den som tycker att en iPhone är för liten så kan jag nämna att skärmupplösningen på en Iphone 3gs är 480*320 pixlar. På min, väldigt vanliga om än inte helt nya, Garmin GPSmap 492 är upplösningen 320*234. 

Garmins nuvarande modell 526 har upplösningen 640*480.
Å andra sidan är upplösningen på den nyare iPhone 4 960*640. iPhånen vinner igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att visa sjökort och inte högupplösta bilder räcker 640*480 på en 5 skärm gott. Däremot suger en 3,5 skärm för att navigera med. Helt ok att konstatera var man är men inte mycket mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske. Det beror ju på hur långt ifrån skärmen man är. Fungerar för mig. 
En iPad är ju mycket större med  10 och 1024*768. Men den har vi inte testat i båten än.

En sak man inte får glömma är skärmens ljusstyrka.
En plotter är ju oftast ljusstarkare. Om man ska jämföra som jag gör så talar det till plotterns fördel. Men det beror ju också på var den sitter och hur båten ser ut.

När det gäller ljusstyrka är jag positivt överraskad över hur bra iPhonen är. Mer tveksam till iPaden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin har GPSMAP 620 som är både sjö-plotter och bil-plotter. Nackdelen är att man inte kan ansluta den till AIS eller andra apparater i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blush Oj, då.. men å andra sidan så är den ju bara 2 år. Dock händer det mycket på den tiden..

Tekniken går framåt, men om man ser till bil-GPS:er som har plotterfunktion, så finns det inte så många. Så alla tips kanske kan vara bra?

Ska den dessutom vara som reserv, kanske man inte behöver köpa den allra nyaste och värsta?

I övrigt håller jag med om iPhone/iPad eller någon smartphone.. bra alternativ. Telefonen har man ju alltid med sig ändå.
Den fungerar ju också ett tag även om det skulle bli elfel i båten.. osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte så påläst på iPhone och andra smartphones men hur är det -sitter det en äkta GPS i dessa? Eller är det någon sorts positionsbestämning med hjälp av telesändarmasterna och sedan skyfflas data i en strid ström hela tiden över till telefonen? Det sistnämnda skulle i så fall innebära att man bör ha ett bra teleavtal som tillåter många Mb/månad till en rimlig kostnad.

Vad gäller Garmin 620 så ser jag den i första hand som en sjöplotter med möjlighet att köpa bilkartor till. Men det rasar iväg rätt bra i pengar innan man har allt klart och frågan är om inte 2 separata apparater -en sjöplotter och en bil-GPS kostar samma peng.

Det jag egentligen söker är alltså någon av alla de bilGPS-er som finns från strax över tusenlappen till kanske uppåt 3-tusen. Alltså en GPS som i först hand är avsedd för just bilen men där man för en rimlig slant kan ta in sjökort. I mitt fall har jag redan en hygglig plotter i båten men ser det här som en möjlighet till reservkraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...