Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
tottes

CE märkning vid import. Ett jävulens påfund..

Rekommendera Poster

Är oftast för ett mer fritt och liberalt liv men områden som CE märkning och andra krav på säkerhet är något jag anser vara bra.

Betänk fallet att någon skaffar en båt CE märkt eller inte och sedan bygger om denna på sådant sätt att den blir farlig. Sedan säljs båten och köparen råkar ut för en allvalig olycka på grund av stora brister med båten på grund av ombyggnad.

Alternativt att någon tillverkare av båtar bygger livsfarliga farkoster som sedan fritt kunde importeras att säljas utan att nya ägaren kan garanteras någon form av säkerhet.

 

Om nu regler och möjligheter för CE märkning är krångliga så kan jag förstå detta stör men total anarkik när det gäller säkerhet kan väll knappast vara något vi vill ha, eller?

Så ni som inte gillar CE märkning, hur anser ni att det borde varit?

 

Jämför detta med kraven för CE märkning av maskiner och utrustningar man anskaffar för industrin i Sverige. Förenklar massor då maskinen måste vara CE märkt och därmed en tillverkare som måste tillse att den är säker före försäljning. Detta har på senare tid även kompletteras med krav på riskanalyser för hur maskinen används inkl. omgivning. Detta för att faktiskt öka säkerheten på våra arbetsplatser.

Genom CE märkningen är samma inom EU förenklar det ytterligare då kraven är samma inom hela EU. Tidigare var det olika regler i varje land.

 

Diskuterar man sedan båt så är vissa av uppfattningen att detta bara är jävulskap.

Jag vet att detta ämne är hett hos vissa men försök inse fördelarna.

::Harry::

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar med emfas att det är ett handelshinder i den utformining det har nu.

Hade man motsvarande hinder för betyg på personer så skulle inga icke-EU-medborgare kunna studera på våra universitet eller arbeta i yrken där utbildning krävs typ läkare, ingenjörer mm. Nu har man ett system för värdering av varandras betygssystem så att man kan få ta del av den kompetens som andra länder byggt upp.

Likadant tycker jag det skulle vara med säkerhetsnormer inom båtbranchen. USA har höga säkerhetskrav och deras klassning är säkert inte sämre än våran och borde kunna bedömmas och godkännas eventuellt efter komplettering på något område (jmf betyg för personer).

Nej fram för lite öppenhet - som det ser ut nu luktar det branch-lobby i Bryssel lång väg vilket gör att följsamheten till reglerna kommer att bli dålig (det ser man redan med alla knep för att komma undan)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att den som den är i dag är ett handelshinder. Initiativet till CE-märkning av fritidsbåtar togs av båttillverkarna nere i Europa vilket borde tala sitt tydliga språk. Det finns i dag ett undantag för hemmabyggda båtar som säger att om man inte säljer båten inom 5 år så behöver den inte märkas. Samma regel borde finnas för privatimport. 5-årsregeln hade effektivt hindrat import i komersiellt syfte.

Ett annat alternativ är att man godtar andra kvalitetstester, exempelvis USCG som får CE-märkningen att framstå som ett skämt.

Men det finns ju som sagt fullt lagliga vägar runt det, även om de medför några nackdelar. Skulle jag hitta en drömbåt i t.ex. USA så skulle jag inte tveka att köpa och flagga den på t.ex. BVI. Att CE-märka finns det ju ingen normal människa som har råd med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det ett rent handelshinder enbart, så är det bara....CE självkontrollen är ett rent skämt o det fuskas rejält ute i EU. Borde räcka med USCG regler även för EU.

Men vad är BVI??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BVI = Brittish Virgin Islands. En ögrupp i Västindien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he visst,kul grej med deras flagga i topp!!!!!

Antar att diskussionen fortsätter..................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolf Eliasson, erkänd konstruktör av långfärdsbåtar och oerhört säkerhetsminded berättade på en föreläsning förra veckan att han betraktar CE-märkningen som ett stort skämt. Det finns en (1) kontrollör i hela Sverige och han brukar inspektera båtarna på båtmässorna. Enligt Rolf finns inte en enda stämning på området.  Verkar som om de vill skrämma in oss i köpa-bara-EU-båtar-fållan med att påstå en massa om vad som ska hända om man köper en icke CE-märkt båt. Man får den inte såld/ försäkringar ska inte gälla mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, nu har det konstaterats hur korkat det är med CE-märkning osv. Är det någon som kan ge ett vettigt svar på HUR man kan CE-märka en båt från USA, hur mycket det kostar, vem som kan utföra en korrekt laglig CE-märkning och vad följderna skulle kunna bli om man gav fan i det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är min Storebro 34 från -74 CE märkt ??????? eller en Albin 25 från -70  och köper en bogpropp.

i Sverige som är CE märkt eller från ett icke CE land ,vad blir kontentan ???????

CE förespråkarna är endast dom som har ekonomisk vinning av det,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krav på CE-märkning gäller båtar intagna i EU efter 1998 som jag fattat det hela. Att montera in en fjollvisp på en gammal Storö eller Albin från -70 talet lär inte ändra på saken. Se till att fjollvispen är CE-märkt bara laugh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...