Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Connyq

Väddö kanal

Rekommendera Poster

Hejsan,finns här någon som känner till Väddö kanal närmare?,enl den info jag kan få fram så är djupet ändrat från tre till två meter.

Skall gå från Gävle till Norrtälje så snart iseländet försvinner och tre meter hade så att säga passat bättre.

post-10014871-1394236666,456_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är ju mina båttrakter, Väddö kanal är ju inte muddrad på länge och det kan nog vara si och så med 3 meter om vattenståndet dessutom är lågt. Men jag tror att om man håller sig i mitten av kanalen och slipper möta någon så kan det gå bra. Är vädret OK så är det ju dock inte så mycket omväg att gå utomskärs från Grisslehamn till Arholma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte en chans. Även med 2 meter gäller det att hålla tungan i rätt mun.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag är enig med Coppertail att med tre meter så blir det i mesta laget men att man behöver hålla tungan rätt i mun med två meter är lite överdrivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en utmärkt sökfunktion på detta forum. Söker du på Väddö Kanal  så finns flera trådar, tex den här - där jag själv bidragit lite...

www.maringuiden.se/forum/;thread=371056&highlight=väddö kanal

Jag bedömer att om du verkligen behöver 3 meter så är det nog så att du får stånga dig genom leran på några ställen? Ett gränsfall? OM du bestämmer dig för att gå kanalen så notera två saker:

Dels aktuella vattenståndet, som kan variera rätt bra så här på vårkanten.
Dels att de två broarna har öppning från 1:a maj, på normala schemalagda tider. Nyttotrafik kan få öppning genom att meddela 24 timmar i förväg vilket innebär att du måste ringa brovakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska själv gå där i mitten av Maj.

Vad är seglingsfri höjd?

Är brolyftarna bemannade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägsta segelfri höjd vid stängd bro är vid Älmstabron angett till 3,0 meter. I praktiken en dryg halvmeter till alltså. Maximal segelfri höjd anges till 17 meter på Trästabron. Men i den föra tråden var det någon som seglat under med drygt 18 meter vill jag minnas?

I mitten på maj är det på linkeluten om man hunnit vårutpricka leden, det kan se riktigt märkligt ut med prickar lite huller om buller på våren. Tänk även på att prickarnas bojstenar sticker upp ca, 40 cm, från botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för edra inlägg,blir antagligen yttre vägen så man slipper känna sig fånig stående i leran.

En vacker led att gå dock.

Ha en skön vår och sommar 

Hälsningar

Conny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...